Hur blir man ringsekreterare?

Niangi

Trådstartare
Jag vet att detta är ett delmoment i den långa vägen till att bli domare.
Så, hur blir man ringsekreterare?
 
Sv: Hur blir man ringsekreterare?

Något som är haj på detta får gärna berätta steg-för-steg vägen mot domare, jag hittar inte informationen på SKK:s hemsida!
Jag vet om att det står "välartikulerad i tal och skrift" och "lång uppfödarerfarenhet eller motsvarande" men det står inte så mkt i övrigt om vilka steg man måste gå.
Jag själv har för avsikt att läsa kynologi, det borde kunna vara relevant.
 
Sv: Hur blir man ringsekreterare?

Jag har tyvärr inte så mycket att komma med men när jag googlade kom jag över denna lista:

# Ålder: lägst fyllda 25 år och högst 55 år, det år kursen anordnas
# Mångårig uppfödarerfarenhet eller motsvarande
# Ringsekreterarauktorisation med ett flertal tjänstgöringar
# Godkänt teoriprov i anatomi respektive bedömning
# Stor kynologisk erfarenhet
# Brett hundintresse
# Erfarenhet av och handlag med hund
# Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
# Goda språkkunskaper
# Förmåga att fatta beslut i pressade situationer
# Stor integritet
# God iakttagelse- och koncentrationsförmåga
# Medlemskap i SKK-organisationen

Den sades vara tagen från skk´s hemsidan, men det var tre år sedan.

Jag är ju med i styrelsen för vår rasklubb och har läst sådana ansökningar man får in från personer som som önskar bli domare för den gällande rasen och skall gå domarpreparandkurs. Där handlar det mycket om tidigare uppfödning, hur många kullar man haft, vad man själv nått för resultat på utställning, om man dömt på inofficiella utställningar, om man har andra hundrelaterade utbildningar, förtroendeuppdrag hos ex. specialklubbar, rasklubbar osv.

Kanske något mer att gå på iallafall,även om jag inte har någon direkt punkt till punkt-lista. Antar att det är att tjänstgöra som ringsekreterare så mycket man kan, delta på så mycket kurser man kan, engagera sig i klubbar och gärna starta egen uppfödning. Ungefär? :)
 
Sv: Hur blir man ringsekreterare?

Oh, hur får man gå en domarpreparandkurs då? Måste man varit ringsekreterare först? Hur kom du med i styrelsen för rasklubben?
 
Sv: Hur blir man ringsekreterare?

Oh, hur får man gå en domarpreparandkurs då? Måste man varit ringsekreterare först? Hur kom du med i styrelsen för rasklubben?

Står annonser då och då i Hundsport.
Annars ring SKK direkt och fråga, när nästa är.
Då kan du samtidigt få veta vilka kraven är.

Rasklubbarna brukar nästan alltid vara tacksamma över folk som vill jobba.
Ta kontakt med din klubbs valberedning och erbjud dig!
Sedan självklart var med på årsmötet och presentera dig, så folk vill rösta på just dig.

Man kan självklart också hjälpa till på utställningar, folk som vill jobba istället för att ställa ut, växer inte på träd direkt.
Åtminstone min klubb hade blivit överlycklig om någon adlelse själv erbjud sig.
Finns mängder av saker som behöver göras på en utställning, både före, under och inte minst efter (städning) då alla är trötta och bara ”försvinner”

Min klubb (tror att de flesta har så) har en utställnings kommitté.
Bra att kanske sitta med i den och uppleva all planering och alla beslut från start:idea:
En utställning tar minst ett år med planeringsarbete.

Även SKK`s länsklubbar blir tacksamma för hjälp, samma där kontakta din klubbs valberedning resp. utställnings kommitté

Vad som gäller för en blivande domare är självklart också att kunna visa upp ett bra avelsresultat under flera år (tror kravet är 10 år, men inte helt säker)
Att vara aktiv i rasklubben resp. SKK är ju också en merit.
Om inget annat så gör det en välkänd i klubben, så de vet vem man är när det är dags för ansökan
Tidigare så ansökte man via rasklubben, som sedan skickade det till SKK (om de godkände) vet inte om samma gäller fortfarande.

Har du bruksras, så är det aldrig fel att utbilda sig till extriör beskrivare och bedöma under några år på det.
Mycket lärorikt om man har som mål att bli domare!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 839
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp