Bukefalos 28 år!

Hur börjar hjärtat slå?

Hippocampus

Trådstartare
Igår när jag för första gången fick se ”hjärtslag” på UL på mitt sto som nu är dräktig fick jag en tanke, hur börjar ett hjärta slå? Alla har ju hjärtan… även myggor.. hur kan detta förstadie till hjärta börja slå? När? Vad är det för mekanism? Är det en kemisk reaktion? En elektrisk puls, men var kommer den ifrån?
 
Mycket enkelt så finns det speciella pacemakerceller som spontant depolariseras pga läckande jonkanaler och leder vidare signalen om att hjärtmuskeln ska dra ihop sig.

(Sen sett till insekter så är deras hjärta mer till för att enkelrikta hemolymfa, det sköter inte själva syresättningen av kroppen utan det görs genom ett system med luftkanaler (trakéer).)
 
Från början är det några celler i ”fostret”, cellklumpen, som rytmiskt börjar pulsera/dra ihop sig. De delar sig och fler celler fortsätter i samma takt, tills hela organet hjärtat är uppbyggt. Man vet inte exakt mekanismen bakom varför de börjar pulsera från början. Men de gör ju det och utan det hade inte liv funnits. Väldigt häftigt när man tänker på det!

En annan superhäftig grej med hjärtat är att i födelseögonblicket ändras blodflödet genom hjärtat. I och med att första andetaget dras efter att ett barn fötts, ändras tryckförhållandena och en klaff som hos fostret hela tiden varit öppen, stängs helt och växer så småningom ihop. När klaffen stängs och tryckförhållandena ändras, ändrar blodet riktning där. Blodet slutar ju också rinna ut och in ur navelsträngen, och får en ny cirkulär väg enbart i barnets kropp istället för ut/in till mamman. Borde vara exakt samma hos föl som hos människor eftersom de också har navelsträng. Sjukt häftigt tycker jag! Och att det ”alltid” funkar, nästan iaf. Fetal shunt och firanden ovale heter det om man vill googla.
 
Från början är det några celler i ”fostret”, cellklumpen, som rytmiskt börjar pulsera/dra ihop sig. De delar sig och fler celler fortsätter i samma takt, tills hela organet hjärtat är uppbyggt. Man vet inte exakt mekanismen bakom varför de börjar pulsera från början. Men de gör ju det och utan det hade inte liv funnits. Väldigt häftigt när man tänker på det!

En annan superhäftig grej med hjärtat är att i födelseögonblicket ändras blodflödet genom hjärtat. I och med att första andetaget dras efter att ett barn fötts, ändras tryckförhållandena och en klaff som hos fostret hela tiden varit öppen, stängs helt och växer så småningom ihop. När klaffen stängs och tryckförhållandena ändras, ändrar blodet riktning där. Blodet slutar ju också rinna ut och in ur navelsträngen, och får en ny cirkulär väg enbart i barnets kropp istället för ut/in till mamman. Borde vara exakt samma hos föl som hos människor eftersom de också har navelsträng. Sjukt häftigt tycker jag! Och att det ”alltid” funkar, nästan iaf. Fetal shunt och firanden ovale heter det om man vill googla.
Foramen ovale heter det, autocorrect ;)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 195
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara positiv och jag försöker tänka tacksamma tankar. Och det funkar faktiskt riktigt bra för det mesta. Jag är riktigt...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 808
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp