Hur breda är era hästar över ryggen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 773
E

Egonson

Har mätt runt i stallet i dag :D
Mätte gradtalet på alla sadlarna jag kunde hitta, och på våra bägge hästar.
Kom fram till att den största hästen har smalast rygg, och den minsta har bredast.
Det stora halvblodet på 178 cm har 70 grader i bomvidd (smalt tycker jag, men han har väldigt smal rygg och hööög manke) på sina bägge sadlar och på ryggen.
Det mindre halvblodet har 80 grader, syrrans travare har 90 grader, och min nordis har 120!! grader :rofl: :p (TUR att det finns bomfritt säger jag bara)..

Så hur mäter era fyrbeningar över ryggen och vilken sadel har ni?

Sv: Hur breda är era hästar över ryggen?

Har aldrig mätt min häst själv.. Hade papper på ryggmåtten som sadelmakaren tog men hittar inte på dom nu. Han har en Big Horn westernsadel (vid) och Prestige SS VSD i strl 17"/36 så han är bred. ET säger att han är väldigt bred och grov för att vara travare.

Min varmblodstravare ligger runt 95 grader.

Hur djupt ner mäter ni, så långt som ortspetsarna är långa eller?

Förra hästen som vi hade var en väääldigt smäcker arabkorsning. Inte många som trodde att hon var så bred över manken, men det var hon. Lika bred som halvblodet, ca 110 grader.. Det tycker jag är brett på en smäcker arabkorsning (d-ponny) ;)

Har inte mätt ryggmått på mina, men 4 åringen har en Griffin Haflinger X-vid :smirk:
Ponnyn rider jag barbacka, men hans westernsadel är också X-vid, märke vet jag inte.

Bomvidd 36 säger ingenting om hur breda dina hästar är. Har du en 36 prestige så är de vida men skulle du exempelvis ha en 36 stübben (Görs bara till 33,5 som är XW) så skulle de vara megabreda. Sen så använder inte alla märken 30-31-32 etc som märkning av bomvidd utan de kan ha M-W-XW eller 1-2-3 i stället.

Det är därför vi pratar om grader i denna tråd.

tänkte prova mäta ponnyn någon dag. Han är iaf bred, med en rygg rund som en tunna = perfekt barbackarygg :D .
han är i princip helt platt över ryggen, rak rygg men manken är inte riktigt lika bred men bred är den.
tror hans stubben sadel är 32 men är inte säker.

Min islänning är 130 grader bred...Nån som klår det månntro?? ;)

Visade min mankmall till en sadelsäljare som sa att jag behövde ha en sadel i storlek 42! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Geisli skrev:
Min islänning är 130 grader bred...Nån som klår det månntro?? ;)

Visade min mankmall till en sadelsäljare som sa att jag behövde ha en sadel i storlek 42! :cool:

Min häst kommer inte långt efter.
Har förvisso inte mätt honom men kan tänka mej att det hamnar på 120 grader eller nåt..om inte bredare..:crazy:

Nu måste jag ju mäta honom för ni hittade på en sån hör tråd..;) :D

Liknande trådar

Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 882
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 695
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 505
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈