Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Lilla Tekla Terrorist tycker (som alla kattungar) att det är himla käckt att vara både högt och lågt. Vilket inkluderar fönster, bord, bänkar och skåp.

Jag är INTE road av katter på bord och bänkar, och jag vill inte ha dem i fönstren heller, det blir så förbaskat dyrt ;)

Alla tidigare katter (ett antal..*s*) har det fungerat utmärkt med vattenspruta på. I "svåra" fall har man fått lägga ungsplåtar (med eller utan vatten) på kanterna så när katten hoppar upp landar den på plåten, som tippar av kattens vikt och det blir ett jäkla skrammel när alltihop ramlar ner, och ev ett litet bad då).

Men lilla Tekla gör verkligen skäl för "efternamnet" Terrorist. Inte ett smack brydd för vattenspruta, och när hon och 4 ungspåtar ramlat ner i en hög på golvet så for hon iväg 3 dm, skakade på sig och var på det igen. Efter fem gånger ledsnade jag på skramlet och gav upp den iden.

Och kommer ingen med någon bättre ide (gör gärna det :crazy:) så är jag nu så desperat att jag allvarligt överväger att tejpa fast 300 häftstift på bordet...
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Är man inte road av (eller iaf. kan tolerera) katter på bord och bänkar, så bör man kanske inte ha katt? Katter är djur som i sin naturliga miljö klättrar på, hoppar mellan, och spanar från höga platser, och i fångenskap ersätts dessa platser av bord och fönster. Vissa platser kan man "freda" - min katt är t.ex. inte tillåten på stereobänken eller högst upp på pianot (prydnadssaker), men han får vara på skrivbord, matbord, vardagsrumsbord, i fönster, och på pianolocket (tangenterna) precis hur mycket han vill. Detta vet han om, och klättrar bara där han inte får vara när han vill ha uppmärksamhet.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Och när ingen människa ser på !
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Och när ingen människa ser på !

Nja, min kise försöker alltid hålla sig i närheten av någon (helst mig) för han HATAR att vara ensam, så han busar bara när man ser på men inte ger honom uppmärksamhet, så att man ser honom mer. ;) Han brukar bara ligga och deppa/sova när han är ensam/osedd...
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

har samma problem med 2 småttingar, vill ha diskbänk och köksbord fredade men det går inget bra. Den ena börjar inse att nu kommer matte bäst att hoppa ned men den andra bara tittar på mig och tuggar vidare på blommorna
hittills har det gått 2 blomkrukor
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Ja, det enda som finns kvar är väl att antingen låsa in kattf*n eller också ta bort bord, bänkar och fönster. :D
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Svarar till lla i ett inlägg.

har haft katt i "alla år", och aldrig varit minsta problem med att lär dem att man INTE får vara på bord, bänkar och fönster. Och de verkar inte tagit någon större skada av det.

naturligtvis ska katter få klättra och utforska och upptäcka. Men de kan klättra UTE. Det finns en hel by och ett helt stall att hitta på bus i. Vilket också utnyttjas frekvent (vet ni förresten att man kan klättra rakt upp på en slät trävägg *s*). Men inne så får man INTE vara på bänkar och bord eller i fönster. Däremot får man klänga och klättra i soffan hur mycket man vill t ex.

Så, hon får vackert lära sig vad man får och inte får. frågan är bara HUR man gör detta effektivast...

hade det varit en innekatt hade jag haft ett annat synsätt på tillåtenhet på bord, bänkar & fönster. (Sen att jag inte anser man ska ha innekatt är en annan historia). Men nu har hon möjligheten att närhelst hon vill gå ut, och det är inte för att leka, upptäcka eller ens kika ut hon är ovanpå allt, utan för hon tycker det är ett bra val att sova där, och är det saker ivägen drar man ner dem. och det blir dyrt att ersätta fyrtiofem saker per dag ;) Och jag har inga planer på att bo i sjukhusmiljö med idel rena ytor.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Det verkar som om den lilla filifjonkan inte ar radd for hoga ljud, annars hade du kunnat prova att anvanda visselpipa, har funkat bra for mig. Det jag rader dig till ar lite bokigt, tidskravande & kostar lite pengar men nar man ar klar ar det val vart allt besvar! Jag har satt upp hyllor pa en vagg i hallen, bradbitar som ar kladda med heltackningsmatta (vilket tjockt tyg som helst gar iofs lika bra). De sitter pa olika hojder, en del ar ihoplankade med bradbitar eller sma stegar (rundstav som sagats i lika langder). Nagra har snoren med tygbitar hangande fran undersidan & en har ett "talt" av jeanstyg ("taltpinnarna" gjorda av rundstav). Vara katter alskar sina hyllor & haller sig borta fran bankar, bord & fonster. Som sagt var, lite krangligt att fa upp men man kan sitta i _timmar_ & bara titta pa missarna nar de leker! :D
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Ingen aning om visselpipa, hon var inte direkt skrämd av plåtskramlet. Men är ju bara att prova med visselpipa, men vet ju inte förrän man provat =) (Sen att hundarna lär komma springande varenda gång får man väl ta, visselpipan betyder ju "kom hit nu genast" *s*)

Ett klätterträd etc TROR jag inte skulle hjälpa. Hon kan gå ut precis som hon vill och klättra i träd, i stallet etc och gör det större delen av degn. är mer att hon fått för sig att hon ska sova i fönstren och på köksbordet. (Hon har ndra, lika höga, tillåtna ställen att sova, men förbjuden frukt tycks vara mest lockande..)
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Min perserkatt ... numera begravd pga ålders krämpor ... var det hur enkelt som helst och lära saker och ting. Hon var aldrig på matbordet, soffbordet när vi satt där, eller diskbänken men jag minns inte hur jag lärde henne. Sa nog bara "nej" och tog henne därifrån de första gångerna. Nu var hon en Lady. En fisförnäm Lady så hon blev oerhört förnärmad om man sa till henne på skarpen.
Sen hade jag en bondkatt tjej ... bortprungen ... som var lite vildare. Hon lärde sig att inte vara i fönstren. Men matbordet det kunde hon inte låta bli. Diskbänken var hon aldrig på.
Den marodören jag har nu ... är sjövild. Han är överallt! Och säger man till honom så " ... ts skiter väl jag i ..." ungefär. Han är oemotståndligt charmig men så fruktansvärt busig så hunden, sambon och jag bara väntar på att han ska bli lite äldre och lite lugnare. Fördelen är ju dock att hunden brukar ta honom i herrans tukt och förmaning på hundars lilla vis. Det enda som funkar på honom är att fräsa, helst så saliven stänker, och låta som en riktigt elak katt.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Tabasco... :D gillar de inte att få på fötterna :angel:

Koncentrerad citron :devil: gillas inte heller något vidare...

Smeta på och vänta på attacken, lär bli en förvånad kattbebis :devil:

Lycka till!

*skuggi har ännu inte själv lyckats uppfostra sig kattbebis(2år)* :o
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Putt ner henne varje gång och säg till henne.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Sk blått klet under krukor och prydnadssaker, det trodde jag alla som hade husdjur och barn visste är det enda som kan få sakerna att stå på rätt plats. Dessutom brukar förstående djurägare lämna plats på fönsterbrädan åt sitt husdjur. Men du kanske inte ens låter barnen leka inne heller. Men om nu din mot förmodan utegående katt stannar kvar tills den blir riktigt gammal, med både nedsatt syn och hörsel och kanske lite dement, Då ska du få se på katt som inte reagerar på dina lömska försåt att hindra den från att se och höra vad som sker runtomkring.
Förresten skulle jag aldrig i mina vildaste mardrömmar drömma om att hindra mina katter från att sträcka ut sej på köksbordet i solskenet. Jag kliar dom försiktigt bakom örat och får en litet spinn-spinn till svar. Det är lycka, det.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Putta aldrig ner dem...*varning,varning*
har gjort det en gång o det resulterade i en spricka i frambenet på en av mina katter ( som inte finns i livet längre,men det berodde på urinsten..)

Mina kissar får vara överallt,på diskbänken o matbord osv....dock inte när jag äter! :D

En gång hade jag tagit mig in til en mkt fin antikaffär i sta´n o inhandlat två vaser som jag suktat efter länge.
den ena höll i två dagar ,den andra i en vecka....o en tredje som jag har hållt hel i alla år gick i kras i samma veva.
Vad göra?....de kan inte hjälpa att de är klantiga o att jag e bäng som sätter sakerna där de kan ha er dem! :angel: :crazy:
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Sk blått klet under krukor och prydnadssaker, det trodde jag alla som hade husdjur och barn visste är det enda som kan få sakerna att stå på rätt plats. Dessutom brukar förstående djurägare lämna plats på fönsterbrädan åt sitt husdjur. Men du kanske inte ens låter barnen leka inne heller. Men om nu din mot förmodan utegående katt stannar kvar tills den blir riktigt gammal, med både nedsatt syn och hörsel och kanske lite dement, Då ska du få se på katt som inte reagerar på dina lömska försåt att hindra den från att se och höra vad som sker runtomkring.
Förresten skulle jag aldrig i mina vildaste mardrömmar drömma om att hindra mina katter från att sträcka ut sej på köksbordet i solskenet. Jag kliar dom försiktigt bakom örat och får en litet spinn-spinn till svar. Det är lycka, det.

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Vi har kört på det hära att ta ner dom därifrån...låter mesigt men efter ett tag går det in!Förra katterna vi hade sprutade vi vatten på med blomspruta,låter kanske lite drastiskt men DET funkade :idea:är ju inge vidare när dom är uppe i maten liksom...
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

*hahaha*min kattunge var mycket på blommorna förut,å gissa om jag/vi började undra när katten skiter SVART!!! :confused:Gissa vad den rackarn hade gjort?! käkat upp en del av min kaktus!Tyckte nästan inte synd om honom...bara lite :o
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Mina missar tycker om att sova pa sina hyllor ocksa, inte bara leka pa dom! Ratt sa kul att smyga fram & rycka i en dinglande svans :D
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Är det inte därför man har katt?
Visst är det kul att leka gömme eller ta fatt med kissarna? Och sen krypa ihop med en spinnande luddig "boll".
Katter är lycka....
Eftersom hästen är för stor att ha i soffan.
 
Re: Hur få kattf*n att inte vara på bord & bänkar?

Tycker det är bättre att vara konsekvent, att inte låta dem vara på tex på bordet nån gång, istället för ibland.

Förstår verkligen katten när du äter, att han inte får vara där då? (Det kanske är en klok katt som förstår sånt...!)

Annars tycker jag det lär bli rätt förvirrande för kissarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påsk pepp
  • Fake-identiteter på Facebook
  • Förpackningsbanta

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp