Hur få upp huvudet?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Solve85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 566
S

Solve85

Min häst blir ganska lång i galoppen och sträcker gärna ut halsen och blir låg. Samtidigt blir hon lite "trög".
Hur ska jag få henne framme på bettet och ta upp huvudet?? Några tips och idéer?
Är väl egentligen dressyrnisse men försöker hoppa 1 ggr/vecka.
Men det är ju roligare med en häst som "suger tag" i hindret...

Hon är en kanon hoppare för övrigt med bra teknink och vägrar aldrig. Hon är hoppad 120.

Så....hjälp :bow:

Sv: Hur få upp huvudet?

Driva med säte och skänkel? Dvs rida in hästen i handen.

Jag vet att bettbyte inte löser några problem etc etc. Men, själv brukade jag hoppa min ponny på ponnyhackamore, för han hade lätt att ta ner huvudet och bli låg och stark.
Han upplevde hackamoret som skarpt, och tog upp huvudet och satte sig på baken och blev jättetrevlig att rida :)

Ridmässigt sett: Mycket halvhalter.
Hoppa övningar där det händer olika saker. T.ex. hoppa hinder, volt, studs, halt.

jag har haft samma problem!

jag hade samma problem med min 3 åriga unghäst, men jag fick ett jättebra tips av min tränare som verkligen funkar.
när din häst tar ner huvudet tryck med båda skänklarna samtidigt som du höjer handen 5-10 cm, obs trycka alltså inte "skänkla". om du gör det några ggr varje dag så lär den sig att så fort du trycker lite extra o tar upp handen en liten bit tar den upp huvudet. Och allt eftersom minskar du trycket och hu högt du tar upp handen:)

Super tips!! TACK :idea:
Ska pröva detta nästa gång jag hoppar.

Eftersom hon är svår att driva in i handen (tar sig gärna en bock och bakut) så är detta ingen jätte bra idé...
Men att trycka lite och ta upp handen verkar bättre!

Och bettbyte är nog inte så bra, inte något med kedja el. hävstång iaf.

Hon går ju fint i dressyren så vi sak nog få ordning på hoppstilen oxå! Hon har ju trots allt hoppstam :D

Tack igen célèste.

Ja, som célèste-05 skrev skulle också vara mitt tips, har gjort liknande på min förra ponny. Men man får passa sig så att man inte börjar rida med för hög hand bara! :) Självklart ska man inte heller sitta och trycka ner handen..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 901
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 718
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 538
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka