hur få ur lukt i tvättmaskinen/torktumlaren...

KrullTroll

Trådstartare
Vänder mig till buke för hjälp...
Min kära bonus son glömde kvar sin tvätt i tvättmaskinen, la det sen efter ett dygn i torktumlaren och all tvätt luktade av förklarliga själ surt.
Grejen är nu att all tvätt vi tvättar luktar surt även om vi tar ur och torkar den direkt när maskinen är klar.
Hur gör jag för att få tvätten fräsch igen? :confused:

Sv: hur få ur lukt i tvättmaskinen/torktumlaren...

Kör en maskin (utan kläder) i 90 grader. Slå i lite klorin eller ättika om där är mycket lukt. (kan vara värt och köra en helt tom maskin efteråt för att vara helt säker på att där inte är något klorin kvar)

Jag hade provat med ättika. Brukar ha det i förtvättsfacket om det är nåt illaluktande jag ska tvätta, helt suveränt:)
I ditt fall kanske en tom maskin med tvättmedel o 90grader hade vart det allra första o prova?

Klorin eller ättika hjälper bara kortare stunder, däremot citronsyra och 90 grader så får du en så gott som ny maskin igen. Utan kläder förstås.

jag brukar köra en vanlig 90-graderstvätt, med sånt som ändå vill åka i den temperaturen - typ lakan eller handdukar.
Funkar alltid hos oss (och tvätten tar inte åt sig någon doft).

Tack för flytt av tråd och svar.
Skall genast börja testa, är trött på att all tvätt luktar illa när den är ren.

När det har hänt här, vilket det nog gör i alla familjer förr eller senare ;) så har jag torkat ur torktumlarens trumma med ättikssprit. Det brukar räcka. I tvättmaskinen lägger jag in en diskmaskinstablett i trumman, häller ättikssprit i tvättmedels och sköljfacken och kör sedan på 90 grader. Då har jag en lika ren maskin som om den vore ny sedan och lukten är borta :)

När det har hänt här, vilket det nog gör i alla familjer förr eller senare ;) så har jag torkat ur torktumlarens trumma med ättikssprit. Det brukar räcka. I tvättmaskinen lägger jag in en diskmaskinstablett i trumman, häller ättikssprit i tvättmedels och sköljfacken och kör sedan på 90 grader. Då har jag en lika ren maskin som om den vore ny sedan och lukten är borta :)

Se där - ytterligare ett användningsområde för diskmaskinstabletter! Denna gåva till mänskligheten :D

KL

Och gör rent snuskfiltret ! Sen är maskinen som ny

Liknande trådar

Hemmet Eller rättare sagt, tvätten luktar surt. Att köra i 60 grader blir ok, det luktar lite men inte så farligt. I 40 grader luktar det... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 575
Senast: sthu
·
Relationer Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att...
Svar
19
· Visningar
1 340
Senast: tolksele
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
2 023
Senast: BobberiBoo
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat... 2 3
Svar
42
· Visningar
9 092
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår