Bukefalos 28 år!

Hur fånga grävlingar?

Snubbelfot

Trådstartare
Vi har sedan i våras en grävlingsfamilj boende i vår trädgård, en mamma och tre ungar. De bor under vårt uthus som står i en rätt brant slänt, och de har grävt rätt duktigt under boden. Hur gulliga ungarna än är, för det är de, så funkar det inte riktigt att fortsätta ha dem inneboende.
Vi pratade med en skyddsjägare härom veckan, som kom hem till oss med en fälla. Tanken är att vi ringer honom när en unge gått i fällan, så kommer han och tar bort den - och så tar man mamman antingen i fällan eller direkt, sist.

Att sitta med gevär och passa på dem funkar förstås inte särskilt bra praktiskt/logistiskt. Inte att försöka driva ut dem alla fyra med hund heller, i synnerhet inte när man inte kommer åt ingången till grytet (under boden).

Problemet är att grävlingarna struntar blankt i fällan. Det är en vanlig grävlingsfälla i grovt ståltrådsnät som står precis på en upptrampad stig som de använder dagligen, fällan är ordentligt täckt med gräs och grenar och agnad med (på fällägarens förslag) litet honungsindränkt bröd. Och jodå, brödet försvinner då o då men ingen grävling i buren. Antingen är det andra djur (katt, fågel, igelkott) som tar brödet eller så har vi väldigt akrobatiska grävlingar...
De har inte flyttat, utan hörs/syns fortfarande tidiga morgnar vid soluppgången ibland.

Nu letar vi helt enkelt förslag på do's and dont's vid grävlingsjakt med fälla... Vad kan vi ha gjort helfel, och vad är bästa sättet att ta grävling med fälla?
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

Grävlingar är nattaktiva djur och lämnar boet i skymningen. Då ska man sätta igen ingången och täta husgrunden. Jag vet..jäkla jobb för det måste göras på natten, samt att ett bo kan ha ca 40 ingångar om det vill sig illa.
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

Jag hörde på radion om ett väldigt enkelt trick som tydligen ska vara 100% effektivt. Tydligen är grävlingar väldigt renliga av sig, så häller man urin utanför lyan så tycker de att det är så äckligt att de söker efter något bättre ställe att bosätta sig!

Jag garanterar inte att det fungerar men det kan ju vara värt att prova, helt ofarligt och väldigt enkelt att testa. :D
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

Vi har sedan i våras en grävlingsfamilj boende i vår trädgård, en mamma och tre ungar. De bor under vårt uthus som står i en rätt brant slänt, och de har grävt rätt duktigt under boden. Hur gulliga ungarna än är, för det är de, så funkar det inte riktigt att fortsätta ha dem inneboende.
Vi pratade med en skyddsjägare härom veckan, som kom hem till oss med en fälla. Tanken är att vi ringer honom när en unge gått i fällan, så kommer han och tar bort den - och så tar man mamman antingen i fällan eller direkt, sist.

Att sitta med gevär och passa på dem funkar förstås inte särskilt bra praktiskt/logistiskt. Inte att försöka driva ut dem alla fyra med hund heller, i synnerhet inte när man inte kommer åt ingången till grytet (under boden).

Problemet är att grävlingarna struntar blankt i fällan. Det är en vanlig grävlingsfälla i grovt ståltrådsnät som står precis på en upptrampad stig som de använder dagligen, fällan är ordentligt täckt med gräs och grenar och agnad med (på fällägarens förslag) litet honungsindränkt bröd. Och jodå, brödet försvinner då o då men ingen grävling i buren. Antingen är det andra djur (katt, fågel, igelkott) som tar brödet eller så har vi väldigt akrobatiska grävlingar...
De har inte flyttat, utan hörs/syns fortfarande tidiga morgnar vid soluppgången ibland.

Nu letar vi helt enkelt förslag på do's and dont's vid grävlingsjakt med fälla... Vad kan vi ha gjort helfel, och vad är bästa sättet att ta grävling med fälla?

Byt lockmedel.

Fixa ett par kilo plommon. häll lite flytande honung över. lägg in allt i en nätkasse som är fastbunden vid det som löser ut gillret.
Det brukar göra underverk. Nackdelen är att getingarna gillar samma sak så täck över fällan om dagen.

andra alternativ, hitta ngn som jagar grävling med lite större hundar, inte grythundar. Vi har jagat med bla gråhundar. De ställer grävlingen ute om natten, så är det bara att gå fram med en ficklampa och ett salongsgevär och det är natta för grävlingen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fånga grävlingar?

Pappa brukar agna sin fälla med bröd och honung som ni gjort och ett knäckt rått ägg, undre halvan med innehåll.

Här funkar det bra iaf för dom brukar ta ett gäng per säsong.
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

Och jodå, brödet försvinner då o då men ingen grävling i buren. Antingen är det andra djur (katt, fågel, igelkott) som tar brödet eller så har vi väldigt akrobatiska grävlingar...

Funkar fällan som den skall, en katt brukar kunna lösa ut trampmekaniken lätt, hur det är med igelkott vet jag inte men även dom borde väl väga tillräckligt, fågel tror jag inte flyger in i fällan.

Kolla så att mekaniken utlöser som den skall är mitt tips, det låter onekligen som om den inte funkar.

/B även jag har problem med grävlingar i trädgården, dom slåss som satans och har funderat på vad jag skall göra åt det, så skyddsjägaren var ett bra tips, tack!
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

kl
För många år sedan ville folk på våran ö bli av med en grävling som flyttat dit, det enda de fick i fällan var mina katter.
:cautious:
 
Sv: Hur fånga grävlingar?

Jag fick ett tips från ett naturprogram på radion tidigare om att grävlingar inte tycker om när det är en massa höga ljud och "stök och bök". Så de fick rådet om att ställa en radio eller annat med hög volym på i närheten av deras gryt. Här var det några som hade fått en familj under sommarstugegolvet och fick alltså tipset om att ställa en radio på och gärna med typ hårdrocks musik när de åkte därifrån. Då skulle de vist garanterat permanent fly bort från boet :)

Om ni kan stå ut med oljud själva bara så är det väl värt att prova tycker jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp