Hur får jag det mysigt?

S

Sarababe

jag har flyttat till en liten etta och jag har jätte svårt att få det mysigt. Har provat lite allt möjligt men tycker inte det blir så mysigt. tycker det är svårt när den är så liten.
Någon som vet vad jag kan göra för att det ska bli bra?
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

lgenhet_18943379.jpg


lgenhet-2_18943453.jpg


Det är någon bild .. Tycker det ser lite väl tomt ut vid sängen, men vet itne riktigt vad ja ska kunna sätta där.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Skulle det gå att sätta någon form av skiljevägg mellan säng och soffa, så sängen blir mer för sig själv? Annars är ju belysning (inte bara från tak!) viktigt, och ljus ger hög mysfaktor.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Joo det är sant. Jag ska sätta upp en fläkt hade jag tänkt. Det är skönt att ha när det blir sommar. Eftersom jag bo högst upp. Det går inte att sätta något emellan med tanken på att sängen sticker ut lite från sovalkoven.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Kanske ett draperi från taket skulle kunna fungera?
Fästanordningen kan man ju sätta vart det passar, och tyg är ju smidigt att ta ner/flytta undan flera ggr/dag om det skulle behövas.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Joo det skulle ju vara ett plus. Jag har ju krokar i taket för att kunna sätta upp ett traperi, men det är väligt högt till taket och det ser dumt ut när trapperiet knappt når neranför sängen.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Joo det skulle ju vara ett plus. Jag har ju krokar i taket för att kunna sätta upp ett traperi, men det är väligt högt till taket och det ser dumt ut när trapperiet knappt når neranför sängen.

Köp tyg och gör drapperiet själv.
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

joo visst kan jag göra det. Men du vet att sängen sticker ut en bra bit. Det sticker ut 30 cm liksom. Borde finnas andra sätt jag kan få lägenheten att se mysig ut på?
 
Sv: Hur får jag det mysigt?

Det finns svängda takskenor att dra draperi i.

Mystips 1: Bädda alltid sängen. Antingen med ett färgglatt sängöverkast så inte madrassen syns eller med sängkläder i helt andra färger. Förslagsvis nån glansig kraftig blå nyans som funkar med soffan. Se också alltid till att madrasserna ligger i fas, så inte den övre sticker ut. Skaffa ett sånt där sängskydd i vitt som ligger över båda madrasserna och får sängen att se enhetligare ut.

Mystips 2: Dra ner färgerna i rummet. Gör om så allt i lägenheten ligger i samma färger - blått och vitt är ju självklara nyanser men också en brun nyans. Alltså, måla om den lilla hyllan.

Mystips 3: Se till att få jämvikt på väggen. Rummet lutar nu, all tyngd mot fönstret.



Fast det jag skulle ha gjort först skulle vara att tapetsera om. Göra allt riktigt vitt (med en brytning åt beige), förutom sovalkoven som kanske kunde bli chokladbrun. Fast då blir det ju märkligt med sängen som sticker ut. Okej, allt vitt. Kanske en fondvägg med blankvitt (eller koppar) mönster.

Men även om man inte vill tapetsera så kommer nedanstående att hjälpa till:

Svängt draperi runt sängen i mörkt chokladbrunt tungt tyg med ev vitt tunt mönster i tyget. Lillhyllan vit eller brun. På väggen ovanför den något väggfast - t ex en vägglampa för mysbeslysning.

Mattan bort, in med en brun fluffig istället. Färgglada gardiner, lite tyngre tyg och lite maffigare känsla.

Du har två värmeljushållare på bordet? Skaffa en metallblå bricka att ställa de på, köp (eller plocka) ev lite prydnadsstenar eller nåt värmetåligt fluff och lägg runt ljusstakarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag det mysigt?

Joo det låter väldigt mysigt. Tack för förslagen. Får testa lite olika och se vad som blir bäst. Joo jag tänkte faktiskt tapetsera om. men har inte orkat fixa så mycket än. är ganska nyinflyttad. Men nu när det närmar sej julen vill man ju att det ska vara ganska mysigt.
Lägenheten var ju inte i så himla fin när jag flyttade in så jag har ju en hel del att göra. Om jag säger så här:

Dom som tapetserat kunde inte. Det är tapetklister på tapeten, det är luftbubblor i. Listorna vid golvet sitter löst. Vid taket finns det bara en lista som sitter vid fönstret.

Ärligt talat så vet jag inte vad dom har gjort dom som bodde här innan.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 596
Senast: Stereo
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Sedna
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
897
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp