Hur får man den där fina manen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 933
M

Moja

Hejsan! Jag vill så gärna få min new forests man rak, tunn och fin!. Just nu är den väldigt tjock och börjar lägga sig på den andra sidan.. :P
Jag har försökt många gånger att få den rak och fin men jag får aldrig riktigt till det.
Hur gör ni?
Rycker ni först och sedan klipper en rak kant?

Berätta gärna alla era tips om att få en så fin man som möjligt!

Sv: Hur får man den där fina manen?

putt putt :). ingen som har bra tips?

det är bara att rycka den :laugh: har samma problem med min ponny :D

Jag har nog inga bra tips då min sköthästs man(hon är ett halvblod) är väldigt tunn som den är och man bara behöver klippa den! :) Fast även den lägger sig på andra sidan men det gör nästan alla manar så! xD
Men vill du hemskt gärna att den ska ligga bara på en sida kan du alltid ta och göra "pippilotter" ungefär 9st på manen och låta dom ligga slätt i kanske en vecka eller nåt! Vanligtvis brukar den lägga till sig då. :)

jag klipper först, och sen rycker jag. tycker det ser mer naturligt ut. för att få manen på en sida kan man blöta den och sen fläta över den på rätt sida, man brukar få hålla på några veckor dock innan den lägger sig rätt...knoppa funkar också:D

Ryck eller klipp och använd pälsglans i och om den står åt alla håll, fläta ner den och låt de sitta i några dagar. Kamma med pälsglans varje dag.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 254
Senast: Roheryn
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
1 014
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka