HUR får man till en god pizzasås????

bettysmatte

Trådstartare
Jag har hittills inte lyckats, och nu undrar jag hur man får till en god pizzasås till sina hemmagjorda pizzor? Jag testade nyligen enligt något recept jag hittade på nätet, men det blev alldeles för surt, tyckte jag. Trots att jag sockrade en hel del. Hur gör ni? Tips - tack :) !

Om jag har tiden kokar jag en tomatsås baserat burktomater (helst cocktail från Mutti) och ej färska, och låter den koka ner rejält. Minst en timme men gärna längre.
Har alltid i en skvätt balsamico och lite honung i min tomatsås. Och så kryddor, lök, vitlök och fint hackad stjälkselleri och morot om jag har.

Rosta tomatpuré i grytan (lägg i den när olivolja, lök och vitlök fräst tills de är halvklara ungefär) tills den börjar lukta sött och mustigt. Gör jättestor skillnad! Och mycket örtkryddor, en skvätt vin, någon nypa chiliflakes, god buljong, lite balsamico. Gör storkok när du har tid och låt det puttra läänge. Frys in i lagom stora förpackningar så kan du snabbt ta fram när det vankas pizza!

Liknande trådar

Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 499
Senast: Mineur
·
Mat Någon som vet vad det här är för kaka? Antingen om den har något namn, eller recept. Kanske 1 dm långa, hård yta men väldigt mjuk och...
Svar
13
· Visningar
601
Mat Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 505
Senast: Capybara
·
Fordon Hej! Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka