Bukefalos 28 år!

Hur förvarar ni alla hästprylar?

Martina_m

Trådstartare
Och vad behåller ni/slänger ni när ni städar/rensar?

Försöker organisera sadelkammaren och hittar gamla prylar som jag inte använt på över 10 år. Flugan band, sporrar, täckesgjordar, grimman, benlindor mm. Vissa saker bör slängas, annat kan säljas.

Sen kommer vi till allt sånt där "bra att ha". Som man inte använder, men inte vill slänga. Som stigbygelplattor, extra remmar och hakar till micklemtränset, skrivpapper och tejp, mantejp, små putsburkar som kom med sadeln, sadelgjordstunnel och mkt mkt mer, som man inte använder, men inte vill slänga. Vart gör man av det?

Och att inte tala om alla säsongsprylar. Ridtäcken och reflexer på vintern, flughuvor, flugmedel och flugtäcken på sommaren.

Hur organiserar ni det hela?
 
Och vad behåller ni/slänger ni när ni städar/rensar?

Försöker organisera sadelkammaren och hittar gamla prylar som jag inte använt på över 10 år. Flugan band, sporrar, täckesgjordar, grimman, benlindor mm. Vissa saker bör slängas, annat kan säljas.

Sen kommer vi till allt sånt där "bra att ha". Som man inte använder, men inte vill slänga. Som stigbygelplattor, extra remmar och hakar till micklemtränset, skrivpapper och tejp, mantejp, små putsburkar som kom med sadeln, sadelgjordstunnel och mkt mkt mer, som man inte använder, men inte vill slänga. Vart gör man av det?

Och att inte tala om alla säsongsprylar. Ridtäcken och reflexer på vintern, flughuvor, flugmedel och flugtäcken på sommaren.

Hur organiserar ni det hela?
Nu har vi ganska stora utrymmen, i tvättrummet har vi alla täcken sorterade efter typ av täcke, tex svett, transport, stall, sommar, vinter, fleece osv. Handdukar, extra pälsglans, hovfett, smörjmedel osv finns också här.

Där har vi även flera backar, en med tex remmar som inte används; dessa sorteras i en stor plastback. I den ligger hela remmar och delar från träns, sadlar, grimmor osv. Gamla sadlar som inte passar någon häst i stallet hänger även i detta rum, övertäckta med sadelöverdrag.

Trasiga remmar lägger vi i en annan plastback och denna har vi för att reparera trasiga saker när någonting går sönder. Dessa skickar vi in till en kvinna som reparerar läder och spännen.

Sen har vi ett till rum, ett mycket större sådant, med enbart tävlingsutrustning som är mer eller mindre i bruk. Där finns även en "kista" med olika bett som inte används.

Vi säljer aldrig, utan slänger eller reparerar i den mån det går.
 
Dynlåda är bra.. Gekås stora påsar lägger jag alla vintertäcken i, skriver på silvertejp vilka som ligger där i... samma med ländtäcken (ett tunt får vara kvar året runt, om det regnar)...
Nu när jag inte tävlar så har jag tävlingsskåpet i stallet med trådbackar i (fick plats, från ikea), med alla burkar å sprayer... reflexer i en gympapåse typ (får ligga i bilen, bra å ha OM det sker en olycka å det är mörkt...) sen en ikea påse med krokar å sånt (typ från bensnören på täcken osv, reservsaker)...
jag sålde av massa saker på tradera... bättre å bli av med "skiten"... satsar på kvalitet å färre saker numera hehe...
 
när jag läster rubriken kände jag spontant "i bilen?!" med risk för att outa mig själv.

Men till frågan, jag är en samlare av rang och fäster tyvärr känslor i saker, så till den grad att jag har fem schabrak i garderoben jag inte använder för att det är "ponnyns" och trots att ponnyn inte rids nu måste de vara kvar. Trots det har jag lyckats med en rensning, jag börjar smått nu med sådant jag aldrig tyckt om eller som aldrig passat, något jag köpt, använt ett fåtal gånger, sen haft liggande x antal år.

En annan grej jag väger in är också hur mycket jag skulle få ut av grejen vid ev försäljning vs "bra att ha". Det tar mer energi för mig att sälja ett schabrak för 50 kr, svara på frågor, fota arton nya bilder, prutförsök, mötas upp..... än det gör att ha det liggandes i en hylla. Sen kommer väl en dag då jag tröttnat nog på dem för att sälja eller skänka ändå men den dagen det bekymret.

Tvättar upp, smörjer upp, sorterar in i ett rejält skåp för att få överblick över vad som finns. fyra 400g-täcken till hästen som aldrig klipps längre.... då kan jag sälja tre. sju tredelade tränsbett i strl 11,5, då kan jag sälja det med platt mundel. Så jobbar jag. Försöker ändå banta så att jag har ett stallskåp (i stallet) med bara sånt som behövs och används någorlunda ofta, sen har jag ett skåp hemma som jag har resten i. Och så bilen, då, men den ska ju röjas ur någon gång och få in skiten i skåp.
 
Har alla bra att ha saker i genomskinliga plastbackar på en hylla, sen har jag en hel kista full med saker som ska säljas..

Täcken har jag i Ikeas mjuka täckes lådor. Och lindor och annat som jag använder frekvent har jag i tråd backar.

Försöker slänga eller ge bort allt jag inte använt de närmsta 2 åren. Förbrukningsmaterial saker slänger jag dock hellre än att spara på det. Försöker att intala mig själv med att mindre än bättre, har därför köpstopp på alla häst saker nu och ska försöka förmå mig att slänga alla gamla täcken som inte passar.

Är också sentimental med vissa saker och sparar dem bara för att, dvs jag har en western sadel 2 schabrak och ett träns från ponnyerna och min gamla ryktkåda från ridskolan kvar :p. Vissa saker får man helt enkelt göra plats för ;)
 
Senast ändrad:
Täcke i vakuumpåsar sparar plats! Annars har jag som många andra - tätslutande lådor som man ser igenom! :up:
 
Jag är en sån person som inte vill ha mer grejer än nödvändigt. Dopp jag kastar gärna. Sen har jag en syster som jag delar hästen med så jag kan inte slänga allt eftersom att hon vill spara saker. Hon är mer den sorten som tycker att det är bra att ha.

Personligen skulle jag sälja allt som inte passar på min nuvarande häst, och sånt jag aldrig kommer att vilja använda på honom. Travselen, träns från förra hästen, beskydd, lindor. Allt som är utgånget enligt datum slänger jag, jod och andra sjukvårdsgrejer. Trasiga saker eller sånt jag inte behöver slänger jag också, plattor till stigbyglar hade garanterat kastats här, det kostar ju inget att köpa nya vid behov. Smörjburkar dom kom sadeln också, mantejpen har jag kastat sen länge.

Vi har en liten korg i sadelkammaren med diverse. Där ligger några bett och andra småsaker som är bra att ha men inte behövs egentligen. Snoddar, täckesgjordar och sånt.

Har en korg med sjukvårdsgrejer.

En korg med transportskydd och sunt man kan behöva om hästen måste åka eller lindas om benen.

Sen har jag en hylla med täcken, filtar och handdukar.

En rad med krokar för linor, extra tyglar, humor, tömmar.

Jag har en stor låda som under hela mitt liv med egen häst har fått följa mig. Där har jag förvarat allt förr. Allt som man inte använde dagligen. Fem är tom nu, men där åker nog allt ner igen sen. Iaf sånt man inte använder regelbundet.
 
Jag sorterar ganska ofta, och gör mig av med det jag inte har nytta av.

Bra att ha-grejer, som remmar till micklembettet, sporrar, sporremmar, hästpasset (ja, det är ju bra att ha:D) ligger i en genomskinlig back som står i sadelkammaren. I likadana backar har jag en med reflexer (som kan ställas undan på sommaren) och en back med putsgrejer och en med sjukvårdsgrejer. Benskydden har jag i korgar utan lock (för om de är fuktiga vill jag att de ska torka även om de ligger där).

Utetäckena ligger i sina väskor som de kom i när jag köpte dem/alt hänger på täckeshängare om de används.
Andra täcken ligger i Ikeas största backar och står i ett utrymme utanför sadelkammaren.

Sen hänger såklart träns och sadlar i sadelkammaren. Jag har barbackapad på en sadelhängare och tömkörningsgjord + tömmar på en sadelhängare.
 
Jag har alla grejer som hör ihop samlat. Och gör mig av med rätt mkt lite hela tiden känns det som. Dvs det svarta fettet jag fick m ena sadeln som jag vill testa när de blir bleka/skavda (två nya svarta i kalvskinn) har jag bland pustgrejerna men inte frontat som exempel. I övrigt samma läge som du :D Har spanat in bra, genomskinliga backar o tänker att jag vill ha typ allt i en stor (nåja, hela rummet är ju typ 3*3) väggbyggd hylla (anpassad efter HWs täckerspåsar :D).
 
Jag har sorterat i Ikeas genomskinliga plastlådor med lock i olika storlekar. De största för täcken (sorterat efter typ) och schabrak-passar perfekt) benlindor i en, en benskydd, en lädersaker, en nostalgilåda då jag har lite gaaamla prylar. En blandat som inte går att sortera in i ett fack på samma vis.
Då har jag koll på allt. Ordning och reda!

Trådkorg till reflexerna.

Putsmedel/flaskor/flugmedel/vård samlat på en hylla. Sadelgjordar/bett/markträningsprylar/alla grimmor hänger prydligt framme.

Säljer inget av nostalgigrejorna men ibland lite annat som jag inte använder/inte passar.
Har en låda för sånt också :angel:
Tradera är det smidigaste tycker jag, särskilt för mindre prylar. Köparna nöjer sej med de bilder och den info man lagt ut. Har alltid fått det absolut mesta sålt där. Men jag har alltid låga utropspriser också.
Täcken på Facebook. Sadlar på hästnet.

Jag har ordentligt med plats ja :angel:
 
Vi rensade precis ut halva ladugården så den här tråden passar bra!

Jag har flyttat ett par gånger och rensat ut regelbundet. Jag kör enligt principen "har det inte använts på ett år, eller mer, åker det ut". Vi var och lämnade tre sopsäckar med grejer i en second hand-butik i helgen. Det kändes bra att bli av med :up: (Fast vi köpte lite grejer med oss hem också förstås :angel: livsfarligt med häst-second hand!)

Jag har en garderob med trådbackar och plastlådor med lock. Varje trådback har ett eget "syfte"; i en förvarar jag reflexer, i en annan är det handdukar och svampar. Plastlådorna märks med vad det är i (silvertejp är perfekt att skriva på!), har till exempel en låda till "första hjälpen" och en till "diverse" (typ broddar, bensnören och lite verktyg). Jag har en Clas Ohlsson-kasse ståendes längst ner i garderoben med "tävlingsgrejer" (ett transporttäcke, extra grimma och grimskaft, en borste och tävlingsfilten). Gillar CO-kassarna, de är stora, fyrkantiga och stabila. Perfekta att förvara täcken i!
Alla täcken som för tillfället inte används viks noga ihop och förvaras i påsar i en dynbox. Nu senast köpte jag täckespåsar på Jysk (perfekt till eksemtäcken, en påse rymmer 6 eksem- och flugtäcken) som jag märker med vilken täckestyp det är och hur många. I och med att mina hästar kan ha samma storlek kan jag sortera efter täckestyp och behöver inte ta hänsyn till storlek.

Vi har en väldigt liten sadelkammare så där förvaras bara sadlar, selar och träns. Och sånt som inte tål kyla, typ pälsglans, schampon och blandad betfor. Vi har en hylla där sadelpadar och känsliga grejer förvaras. Alla flaskor mm står i korgar där det är lätt att ha överblick och grejerna står samlat.
 
Och vad behåller ni/slänger ni när ni städar/rensar?

Försöker organisera sadelkammaren och hittar gamla prylar som jag inte använt på över 10 år. Flugan band, sporrar, täckesgjordar, grimman, benlindor mm. Vissa saker bör slängas, annat kan säljas.

Sen kommer vi till allt sånt där "bra att ha". Som man inte använder, men inte vill slänga. Som stigbygelplattor, extra remmar och hakar till micklemtränset, skrivpapper och tejp, mantejp, små putsburkar som kom med sadeln, sadelgjordstunnel och mkt mkt mer, som man inte använder, men inte vill slänga. Vart gör man av det?

Och att inte tala om alla säsongsprylar. Ridtäcken och reflexer på vintern, flughuvor, flugmedel och flugtäcken på sommaren.

Hur organiserar ni det hela?
För att svara på första frågan - jag behåller för mycket och slänger för lite :D

Jag har allt som används dagligen lättillgängligt, dvs det hänger på resp plats och består av benskydd, träns, martingal, tömmar, sadel, tömkörningsgjord, extratäcke (har ett på hästen och ett som hänger framme som är tjockare eller tunnare än det hästen har på sig beroende på var i säsong vi är) samt en hink med borstar. Jag har ett skåp i ett uppvärmt utrymme och där förvarar jag (uppdelat efter vad det är - i trådbackar, hyllor och lådor) allt sådant som jag är rädd om, tex läder, fårskinn, sådant som inte bör frysa och sådant som jag behöver kunna få tag i "akut". Extra täcken/täcken ur säsong ligger i ett skåp i ett ej uppvärmt förråd tillsammans med resegrejerna, extra schabrak och benlindor. Här finns sådant som jag kan behöva hämta samma dag, men inte använder dagligen. Har även en dynlåda "inhyrd" på annat håll som innehåller flugtäcken och de tjockaste täckena samt sådant som är bra att ha men som jag aldrig behöver ha spontant en dag när jag är i stallet. Skaffade enhetliga lådor och korgar under den tiden jag var inhyrd på ett ställe med två hyllplan/häst som enda förvaring. Det är även från den tiden mitt extra skåp och den "inhyrda" dynlådan härstammar.

Så mitt tips är att bara ha grejer som används dagligen alt är i säsong framme. Stuva undan resten i lådor/korgar/trådbackar/skåp på ett sätt så att det inte förstörs och tar minimalt med utrymme men ändå är lätt att hitta när det är dags att använda.
 
Jag är en sådan person som slänger/säljer allt som inte använts på ett år. Det gäller allt i livet, jag älskar en organiserad enkel vardag och snygg och bra förvaring. I sadelkammaren har jag en skänk med plastbackar inuti märkta med dymolappar. Så har jag två dynboxar till täcken. Krokar på väggarna och trälådor till lindor, borstar och förbandsgrejer samt en hylla till flaskor och sprayer. Snygga korgar till benskydd och borstar som används dagligen och behöver ligga luftigt.

Rensar obarmhärtigt då och då, brukar skänka grejerna till en ridskola eller sälja.
Gillar inte att samla på mig saker, tar bara min tid och energi.
 
Lådor med etiketter på så man vet vad som finns i :up:. Vi har en stor dynlåda för säsongstäcken som står under hyllorna i täckesrummet, och plastbackar med lock på översta hyllan i foderrummet för sadelgjordar, tränsdelar och andra bra-att-ha-saker.
 
Jag har garderober. Vanliga från jysk i sadelkammaren och där finns schabrak, paddar, ridlindor och underlägg, benskydd, träns och delar som inte används, ridtäcken, fintäcken, hjälmar, extra jackor och tröjor.

Sen har jag en gigantisk hemmasnickrad garderob i stallet och där finns alla täcken som inte används för tillfället. Jag har massa täcken!! Finns även grimmor, stallbandage och transportskydd i den.

Fick bygga en själv, garderober för kläder håller inte för massa tunga vintertäcken.

Slänger trasigt, säljer saker som är värd besväret att annonsera och skicka.
 
Täcken ligger på hyllor. De som inte används just den säsongen ligger nerpackat i orginalpåsarna de kom med. Täcken som används för stunden hänger uppe på täckeshängare som hänger från taket där de även torkar bra. Har genomskinliga plastlådor och andra lådor för förvaring av skydd/bett/grimmor och annat som inte används dagligen. De träns/tyglar som inte används hänger i tränspåsar på väggen. Sadlar står på sadelbockar med sadelöverdrag, sadelpaddar hänger på väggarna och träns hänger på tränshängare. Och allt detta i sadelkammaren då.

Jag avskyr för mycket grejer så rensar ofta. Vill ha ordning och reda :) Har inga smutsiga, gamla och trasiga grejer utan satsar på kvalitetsgrejer och säljer iväg eller slänger/skänker det jag inte använder. Sen att jag ändå har typ 20 täcken till en häst är ju en annan sak, använder ju alla :angel:
 
Sparar ibland lite för mycket men har i omgångar rensat ut så nu är det inte jättemycket kvar. Vissa saker åker inte ut oavsett antal år i sadelkammaren som träns (vill variera bett ibland men orkar inte byta bett på tränsen), loksele från Tärnsjö som är lite för stor för de hästar som bor här just nu och en bomlös sadel modell soffkudde som passar "alla". Försöker numer att inte köpa så mycket eftersom det finns en hel del redan och det jag köper är sådant som beräknas hålla ungefär resten av mitt liv.
 
Och vad behåller ni/slänger ni när ni städar/rensar?

Försöker organisera sadelkammaren och hittar gamla prylar som jag inte använt på över 10 år. Flugan band, sporrar, täckesgjordar, grimman, benlindor mm. Vissa saker bör slängas, annat kan säljas.

Sen kommer vi till allt sånt där "bra att ha". Som man inte använder, men inte vill slänga. Som stigbygelplattor, extra remmar och hakar till micklemtränset, skrivpapper och tejp, mantejp, små putsburkar som kom med sadeln, sadelgjordstunnel och mkt mkt mer, som man inte använder, men inte vill slänga. Vart gör man av det?

Och att inte tala om alla säsongsprylar. Ridtäcken och reflexer på vintern, flughuvor, flugmedel och flugtäcken på sommaren.

Hur organiserar ni det hela?
Garaget!
Jag har säsongprylarna som jag inte använder hemma i garaget. Jag brukar städa av dem och putsa upp dem och sedan har jag tre garderober där jag stuvar in det som inte används för stunden.
En av garderoberna är 80 cm bred. Där har jag en sadelhängare så jag brukar ha den av mina tre sadlar som jag inte använder i garderoben. Hyllplanen är breda och extra förstärkta och på dem schabrak som jag för stunden har tröttnat på.
Jag sparar allt. Jag brukar använda delar till från gamla hästtäcken etc när jag skall lappa ihop något.
 
när jag läster rubriken kände jag spontant "i bilen?!" med risk för att outa mig själv.

Men till frågan, jag är en samlare av rang och fäster tyvärr känslor i saker, så till den grad att jag har fem schabrak i garderoben jag inte använder för att det är "ponnyns" och trots att ponnyn inte rids nu måste de vara kvar. Trots det har jag lyckats med en rensning, jag börjar smått nu med sådant jag aldrig tyckt om eller som aldrig passat, något jag köpt, använt ett fåtal gånger, sen haft liggande x antal år.

En annan grej jag väger in är också hur mycket jag skulle få ut av grejen vid ev försäljning vs "bra att ha". Det tar mer energi för mig att sälja ett schabrak för 50 kr, svara på frågor, fota arton nya bilder, prutförsök, mötas upp..... än det gör att ha det liggandes i en hylla. Sen kommer väl en dag då jag tröttnat nog på dem för att sälja eller skänka ändå men den dagen det bekymret.

Tvättar upp, smörjer upp, sorterar in i ett rejält skåp för att få överblick över vad som finns. fyra 400g-täcken till hästen som aldrig klipps längre.... då kan jag sälja tre. sju tredelade tränsbett i strl 11,5, då kan jag sälja det med platt mundel. Så jobbar jag. Försöker ändå banta så att jag har ett stallskåp (i stallet) med bara sånt som behövs och används någorlunda ofta, sen har jag ett skåp hemma som jag har resten i. Och så bilen, då, men den ska ju röjas ur någon gång och få in skiten i skåp.

Jag har köpt flera schabrak för 50-100 kr som jag använder och vårdar ömt. Faktum är att de schabrak jag köpt begagnade för billig peng är de jag använder mest och gillar mest.
Fast jag köper och betalar frakt jag orkar inte mötas upp:-)
 

Liknande trådar

P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
6 085
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp