Hur förebygga förstoppningskolik?

maria_b

Trådstartare
Behöver kloka råd om hur man kan förebygga förstoppningskolik? Hästen ifråga har både vattenkopp och vattenhink i boxen(som hon knappt dricker ur), vatten i hagen. Hon är svår att få i loppfrön.

Hennes foderstat består i dagsläget av hösilage, havre, betfor och lussernhack. Problemen kommer främst när hon har viloperioder, men det är ju inte hållbart i längden att hon inte ska kunna vila (i samband med skador eller återhämtning osv).

Tacksam om någon har lite tips att dela med sig av!

Mvh Maria

Sv: Hur förebygga förstoppningskolik?

Det första jag tänker på är att få hästen att dricka mera.

Smaksätta vattnet men exv lite äpplejuice.

Ge salt i krubbmaten.

Hur mycket betfor och loppefrön får hästen?

Har du provat linfrökaka? Hästar brukar tycka om det och man behöver inte blötlägga pelletsen om man inte ger väldigt mycket men det brukar räcka med en dl eller två för att få magen i bra form. I ditt läge hade jag dock blötlagt så att hästen får i sig mer vätska. Jag hade också gett en bakjäst/dag för att ge hästen en optimal tarmflora.
För att få hästen att dricka mer så öka mängden vatten i betforn, det brukar gå hem hos de flesta hästar att dricka betforvatten. Du kan ge betforn i en hink med ganska många liter vatten i separat. Du kan också som föregående skrev prova att smaksätta vattnet med äpple eller päronjuice. Endel dricker bättre om man lägger äpple eller morotsbitar i vattenhinken.
Hur är det med saltintaget? Kanske kan du ge extra salt i fodret, dock inte ihop med betfor för det brukar de inte gilla, det blir konstig smak av det.
Se till att hon alltid har en hink med vanligt vatten i boxen om hästen skulle föredra det framför smaksatt vatten så att hon inte dricker ännu sämre för att hon inte tycker om det smaksatta vattnet.

Mitt sto har haft samma problem och i hennes fall konstaterades bandmask, trots att träckprov inte visat något. Efter 3 klinikvistelser i samband med kortare vila inom loppet av ett halvår fick hon blindtarmsförstoppning, och sedan dess avmaskas hon 1 g/år mot bandmask eftersom vet konstaterat att hon är "känslig". I övrigt vidtar jag fortfarande förebyggande åtgärder i form av 1 paket bakjäst om dagen, betfor- och lucernpelletssoppa samt linfrökaka. Mitt sto uppskattar dock inte äppeljuice i vattnet, så det låter jag bli. Damen ifråga vägrar dessutom äta loppfrö, men linfrökaka är bättre än inget.

Har ni gjort träckprov hyfsat nyligen?

Mitt sto hade problem med förstoppningskolik i vintras och det berodde på ett stort angrepp av spolmask (trots avmaskad i somras x 2).

Kanske ge olja regelbundet? det smöjer ju upp litegrann i alla fall. jag hörde om ett sto som får paraffinolja dagligen efter att ha haft flera svåra koliker och det funkar bra för henne, vet dock inte alls om det egentligen är att rekommendera. Nån annan som vet här kanske.

Har flera gånger testat med äpplejuice men det tycker hon inte om alls, vill överhuvudtaget inte smaka på det:crazy:

Salt i maten också ska jag absolut pröva! Hoppas att hon inte ratar det bara. Hon är så himla kinkig med maten, en riktig liten prinsessa.

Loppfrön får hon inte alls eftersom hon vägrar att äta dem. Jag har en hel påse hemma som jag fick av veterinären förra gången men nej då, de duger inte åt damen...

Har du provat linfrökaka? Hästar brukar tycka om det och man behöver inte blötlägga pelletsen om man inte ger väldigt mycket men det brukar räcka med en dl eller två för att få magen i bra form. I ditt läge hade jag dock blötlagt så att hästen får i sig mer vätska. Jag hade också gett en bakjäst/dag för att ge hästen en optimal tarmflora.
För att få hästen att dricka mer så öka mängden vatten i betforn, det brukar gå hem hos de flesta hästar att dricka betforvatten. Du kan ge betforn i en hink med ganska många liter vatten i separat. Du kan också som föregående skrev prova att smaksätta vattnet med äpple eller päronjuice. Endel dricker bättre om man lägger äpple eller morotsbitar i vattenhinken.
Hur är det med saltintaget? Kanske kan du ge extra salt i fodret, dock inte ihop med betfor för det brukar de inte gilla, det blir konstig smak av det.
Se till att hon alltid har en hink med vanligt vatten i boxen om hästen skulle föredra det framför smaksatt vatten så att hon inte dricker ännu sämre för att hon inte tycker om det smaksatta vattnet.

Linfrökaka tror jag aldrig att jag testat, får man tag på det i vanlig foderaffär? Hur verkar det? Har det andra funktioner som är bra att känna till så som energi osv? Kan ju vara värt att pröva!

Bakjäst, är det okej att ge det regelbundet? Har aldrig prövat det.

Rent betforvatten ratar hon, men det är klart att jag kan ju tillsätta extra vatten i betforn. Jag ger henne betfor tre gånger om dagen just för att hon ska få lite extra vätska till övrigt foder:) Vill dock inte ha i morötter och äpple i vattnet då hon som liten hade magsår och alltid varit extra känslig mot det, så jag vågar inte riskera att hon får ont av syrorna i äpple och morötter som är rätt svårsmält.

Vatten har hon även i hink i boxen sedan en tid tillbaka, dock får jag vara glad om hon ens druckit någon liter av det om dagen. Tror dock att hon gärna doppar hösilaget lite i det så det får såklart vara kvar så hoppas jag att hon börjart dricka bättre ur den någon gång. Har ju inte koll på hur mycket vatten hon får i sig ur vattenkoppen men hon har inte verkat uttorkad någon gång när magen krånglat, däremot har bajset varit för tort då.

Mitt sto har haft samma problem och i hennes fall konstaterades bandmask, trots att träckprov inte visat något. Efter 3 klinikvistelser i samband med kortare vila inom loppet av ett halvår fick hon blindtarmsförstoppning, och sedan dess avmaskas hon 1 g/år mot bandmask eftersom vet konstaterat att hon är "känslig". I övrigt vidtar jag fortfarande förebyggande åtgärder i form av 1 paket bakjäst om dagen, betfor- och lucernpelletssoppa samt linfrökaka. Mitt sto uppskattar dock inte äppeljuice i vattnet, så det låter jag bli. Damen ifråga vägrar dessutom äta loppfrö, men linfrökaka är bättre än inget.

Förra gången hon hade en rejäl förstoppning så hade hon väldigt mycket mask tyvärr. Dock tror jag inte det var bandmask som kollades, det ser man väl inte på de vanliga träck-kollerna? Det var kliniken som kollade upp det när hon var där. Minns heller inte vad hon avmaskades med men ska ta reda på det omgående! Vi gjorde nytt träckprov tio dagar senare och då hade hon ingen mask kvar(av den sort som kollades) men nu har ju magen krånglat igen så kan ju inte nbart berott på den masken. Återkommer om vad som kollades då!

Har ni gjort träckprov hyfsat nyligen?

Mitt sto hade problem med förstoppningskolik i vintras och det berodde på ett stort angrepp av spolmask (trots avmaskad i somras x 2).

Kanske ge olja regelbundet? det smöjer ju upp litegrann i alla fall. jag hörde om ett sto som får paraffinolja dagligen efter att ha haft flera svåra koliker och det funkar bra för henne, vet dock inte alls om det egentligen är att rekommendera. Nån annan som vet här kanske.

Ja träckprov är gjort väldigt nyligen, återkommer om vilken mask hon hade väldigt mycket av! Parafinolja är tyvärr inte bra att ge regelbundet så det vill jag undvika.

Tack alla för bra svar! :)

Pratade med veterinärassistenten på kliniken vi var sist precis, eftersom veterinärerna gått hem för dagen. Det var blodmask hon hade massor av. Jag ställde frågan om bandmask och hon skulle prata med veterinären imorgon :)

Gillar hon betfor? Jag ger min betfor på kvällen- 5dl torr betfor till ca 9 liter vatten. Gör det för att hon annars dricker så himla dåligt. Hon dricker upp under natten men i början var hon lite skeptisk. Stoopade ner två äpplen i det då som hon inte kom åt om hon inte drack upp:p.

Min vill inte dricka ut hink, utan ur tunna. Det måste liksom vara en vidare uppning för att hon ska vilja stoppa ner huvudet. kanske kan vara något att fundera på om det är vätska som felar. Även om en tunna i boxen kanske inte är så kul :S

Säger som många andra här: Försök få henne att dricka mera. Jag har en häst som lätt får förstoppningskolik. Medicinen har varit linfrökaka, en dryg näve, uppblött i hett vatten och sen fylla upp med ljummet vatten ca 1 10-litershink. Serveras i krubban. Hink duger inte... ;-) Två såna drinkar per dag de perioder hon dricker dåligt, typ vintern, har gjort underverk på hela hästen.
Hon är också mycket känslig för bandmask (som hon haft) så jag avmaskar ordentligt en gång/år. Rörelse, även om det bara är 10 minuter om dan (förutom rörelsen i hagen förståss) hjälper till. Vet hur bekymmersamt det är med hästar som inte vill dricka. Lycka till!

Har det tagits något blodprov på henne, kolla hur hon ligger på neutrofila i så fall. Även bara lite hög kan indikera mask. Bandmask är svårt att testa för då den äggläggningen tydligen sker väldigt ojämt.
Hade själv ett sto som var nollad helt på träckprov, men plötsligt fullständigt tappade orken, hade jättesvårt att återhämta sig tom efter ett lätt pass. Blodprover togs allt var bra utom att neutrofila var lite höga. Vilket indikerar allergi eller mask oftast. Så för att utesluta den enklaste biten först innan vi drog igång allergiutredning fick hästen en spruta equi-max (tar allt inkl bandmask) efter ungefär en vecka blev hästen sig själv igen och alla symtom var som bortblåsta. Så helt klart har det varit mask i hennes fall trots nollat träckprov, gissningen går ju då åt bandmask iom att det är så svårt att få säkra prov på.
Bandmask är ju också en vanlig förstoppningsorsak så är nog inte helt fel att trycka i henne en avmaskning som även tar bandmask.

Åt hon inte kokta linfrö som liten ? Det smörjer ju magen bra och brukar vara väldigt mkt mer poppis än loppfrö när de är kräsna.

Gillar hon betfor? Jag ger min betfor på kvällen- 5dl torr betfor till ca 9 liter vatten. Gör det för att hon annars dricker så himla dåligt. Hon dricker upp under natten men i början var hon lite skeptisk. Stoopade ner två äpplen i det då som hon inte kom åt om hon inte drack upp:p.

Det kan vara värt att pröva. Det är jobbigt när jag inte kan hålla koll på hur mkt hon dricker, så får väl utgå ifrån att hon dricker dåligt även om jag egentligen inte vet om så är fallet.

Har det tagits något blodprov på henne, kolla hur hon ligger på neutrofila i så fall. Även bara lite hög kan indikera mask. Bandmask är svårt att testa för då den äggläggningen tydligen sker väldigt ojämt.
Hade själv ett sto som var nollad helt på träckprov, men plötsligt fullständigt tappade orken, hade jättesvårt att återhämta sig tom efter ett lätt pass. Blodprover togs allt var bra utom att neutrofila var lite höga. Vilket indikerar allergi eller mask oftast. Så för att utesluta den enklaste biten först innan vi drog igång allergiutredning fick hästen en spruta equi-max (tar allt inkl bandmask) efter ungefär en vecka blev hästen sig själv igen och alla symtom var som bortblåsta. Så helt klart har det varit mask i hennes fall trots nollat träckprov, gissningen går ju då åt bandmask iom att det är så svårt att få säkra prov på.
Bandmask är ju också en vanlig förstoppningsorsak så är nog inte helt fel att trycka i henne en avmaskning som även tar bandmask.

Åt hon inte kokta linfrö som liten ? Det smörjer ju magen bra och brukar vara väldigt mkt mer poppis än loppfrö när de är kräsna.

Blodprov togs sist hon var dålig, då vet jag bara att hon inte var helt ok på vita och röda blodkropparna, neutrofila har jag inte hört nått om? Vi tog även blodprov för 1,5 vecka sedan för att kolla infektion, hade då lite höga vita.

Skriver veterinär ut det där maskmedlet utan att träckprov visar något? Blir ju förhoppningsvis uppringd av kliniken imorn.

Ja linfrö åt hon som liten, bättre än linfrökaka?

En annan omständighet jag inte skrivit om är att hon fick pencilin i fem dagar med avsut för fem dagar sen. Kan det påverka? Mamma som jobbar inom sjukvården tyckte det lät konstigt, på människor är diaré isåfall symtomet.

Hästen ifråga har inte konstaterad förstoppning just nu, men vissa symtom som liknar det som var sist då hon hade så mkt mask. Igår var hon uppdragen ordentligt i buken och lite dåligt tarmljud, lite halvmatt att longera. Annars pigg som vanligt. Har longerat och gett mkt parafin, hon har inte varit så dålig så vi behövt ta ut veterinären och idag verkar det gå åt rätt håll då buken är mindre uppdragen, hon har släppt ner ryggen och magen låter.
Om det är just förstoppning vet jag ju inte, men samma symtom iallafall även om hon inte är så dålig.

Har man kliniska symtom som indikerar problem som kan bero på mask så brukar de inte tveka att skriva ut träckprov är inte någon hundraprocentig sanning framförallt är just bandmasken ett frågetecken iom svårigheten att se den på träckprov. Min vet tvekade inte en sekund att först prova en avmaskning på min och det var ju uppenbarligen bingo så stor skada gör ju inte en avmaskning även om det skulle visa sig att det inte beror på det. Har din dessutom nyligen varit kraftigt infekterad av blodmask så är det mkt möjligt att det tom beror på blodmask de kan kapsla in sig och då syns de inte på träckprov sen vaknar de till liv igen och ställer till oreda. Vi valde equi-max iom att den tar rubbet iom att vi inte säkert viste vilken typ det handlade om även om misstanken ligger starkt mot bandmask.

Ja kokta linfrö smörjer mkt mer än linfrökaka iom slemmet.

Linfrökaka tror jag aldrig att jag testat, får man tag på det i vanlig foderaffär? Hur verkar det? Har det andra funktioner som är bra att känna till så som energi osv? Kan ju vara värt att pröva!

Bakjäst, är det okej att ge det regelbundet? Har aldrig prövat det.

Rent betforvatten ratar hon, men det är klart att jag kan ju tillsätta extra vatten i betforn. Jag ger henne betfor tre gånger om dagen just för att hon ska få lite extra vätska till övrigt foder:) Vill dock inte ha i morötter och äpple i vattnet då hon som liten hade magsår och alltid varit extra känslig mot det, så jag vågar inte riskera att hon får ont av syrorna i äpple och morötter som är rätt svårsmält.

Vatten har hon även i hink i boxen sedan en tid tillbaka, dock får jag vara glad om hon ens druckit någon liter av det om dagen. Tror dock att hon gärna doppar hösilaget lite i det så det får såklart vara kvar så hoppas jag att hon börjart dricka bättre ur den någon gång. Har ju inte koll på hur mycket vatten hon får i sig ur vattenkoppen men hon har inte verkat uttorkad någon gång när magen krånglat, däremot har bajset varit för tort då.

Linfrökaka har de i vanliga foderbutiken, har de inte hemma så bör de kunna beställa. Jag köper ifrån min lokaka kvarn.
På Åsebo foders hemsida skriver de såhär om linfrökaka:

Linfrökaka

Näringsinnehåll:
14 MJ 220 g smb r p
3 g Ca 7 g P

Linfrökaka är det som återstår, när man har pressat oljan ur linfröet, alltså en helt ren naturprodukt.
Linfrökaka är ett utmärkt protein- och dietfodermedel till hästar.

Linfrökaka har många goda egenskaper;

# fetthalten är hög och består till stor del av, den för hästen essen tiella (livsnödvändiga) fettsyran, linolensyra
# linfröets vattenlösliga slemlager, skyddar hästens tarmslemhinna och underlättar tarmarnas rörelser. Därmed förebyggs förstoppning och kolik
# innehållet av protein är högt
# innehållet av B-vitaminer är högt
# hästarna blir blanka och fina i pälsen, hovkvalitén förbättras

Utfodring
Linfrökaka utfodras antingen som proteinfodermedel och räknas in i foderstaten, eller utfodras i dietiskt syfte (några hekto).

Fördelen med linfrökaka gentemot vanliga linfrö är att man inte behöver koka linfrökaka som man måste göra med linfrön. Det ger ändå samma effekt för magen.

Bakjäst kan man ge året runt. Jag har gett mina hästar det i flera år. Hur mycket jag ger beror på magarna och var i pälssättningen de befinner sig eller om det är foderbyte på gång.

Fördelen med linfrökaka gentemot vanliga linfrö är att man inte behöver koka linfrökaka som man måste göra med linfrön. Det ger ändå samma effekt för magen.

Du kan inte alls jämföra linfrökaka kontra kokta linfrö när det gäller effekt på magen. Linfrökakan är bara en restprodukt efter att linfröoljan utvunnits ur linfröna och det har inte alls samma effekt som kokta linfrö, linfrökaka är tillräckligt bra på hästar som inte har problem som lite underhåll men främst för att göra dem blanka i pälsen men kokta linfrö har en helt annan smörjande effekt så när man har problem är den helt överlägsen linfrökakan.

Läst era svar om linfrökaka och linfrö. Får pröva mig fram och se vad damen behagar äta bäst med tanke på hennes kinkighet.

Har pratat med kliniken idag igen. De är också inne på det här med mask, de tror att det fortfarande kan vara problemet. Eftersom hon var så angripen för sex veckor sedan så är tarmfloran satt ur balans och därmed kan hon mkt lättare bli angripen på nytt. De var tveksamma till att det just beror på bandmask utan kunde lika gärna vara blodmask som fått fart igen, trots att hon visade noll på träckprov för en dryg månad sedan. I vilket fall så har de skrivit ut ett maskmedel som tar allt eftersom man bara kan spekulera i vilken mask osv. Men de ville ändå ha ett träckprov för att kolla om de hittar något ändå. Kan vi konstatera att hon har mask igen vill de göra regelbundna träckkoller var sjätte vecka framöver tills man kan tro att magen har kommit i balans igen.

Jag kommer självklart ta åt mig av era fodertips ändå och pröva vad hon äter för att underlätta för magen så gott det går.

Mvh Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka