hur fungerar ett eksemtäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 965
H

horsemaniac

nyfiken då grannens häst har sommareksem, dock har de ej provat eksemtäcke. hur fungerar det? funderar på att prova det i sommar

jag har haft en shettis med eksem täcke och jag tycker att de är bra, de skyddar både mot solen och mot dumma insekter som tuggar på såren.
De som vi hade var ett "heltäckande" och de enda på kroppen som inte täcktes var huvudet, benen och svansen.

han fick eksem över hela "hals ryggen" ( vet ej vad de heter :confused:) och så fick han vid svans roten. och de blev ju inte bättre av att han kliade sig på träden hela tiden.

Jag tycker att du ska prova att ge din häst "B-viplex" (B vitaminkomplex) som finns att köpa på apoteket.. detta ska ges ½ dl en gång om dagen i 2 v sedan ska hästen vara utan 2 veckor och sedan ska hästen ha det igen 2 veckor.. och så ska man hålla på höst/vinter/vår.. det hjälpte min polares islänning om såg ut som ett skabbtroll sommaren 20002.. sommaren 2003 hade han bara lite sår i mankammen och på öronen.. och då smörjdes han in med nylanders hästkräm varannan dag.. då masserade vi in det å petade bort lösa skorpor.. och han klarade sig fint.. men han var ändå tvungen att ha eksemtäcke på..

hoppas att det blir bättre nu i sommar som kommer.. :)

de hade jag gärna gjort....men som jag skrev han FICK sommar ekesem när han levde.....men han lever inte längre :cry:

okai.. det var juh tråkigt.. men nu vet du bra knep och kan tipsa andra om det :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 206
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 863
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna