Hur funkar ett Rakt pessoa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oof
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 418
O

oof

har tänkt på detta länge, för har hört att 2&3 delat pessoa går upp i gommen,men hur blir det med ett rakt då? hur blir effekten?

Sv: Hur funkar ett Rakt pessoa?

Det kan inte slå upp i gommen, men det fungerar fortfarande som ett hissbett, dvs. inte så shysst mot hästen.

Nu är jag inte så bra på att förklara... men Grejen med ett pessoabett är att det har hävstångseffekt men saknar kedja, vilket innebär att du kan vinkla skänkeln på bettet i princip hur mycket som helst. Det verkar dessutom på ett sätt så att hästen aldrig kan få eftergift så länge du har kontakt med dess mun. Det verkar uppåt i munnen och neråt i nacken, och det gör det oavsett om det är rakt, 2 - eller 3-delat.

Och ett 2delat bett verkar som en nötknäppare(slår upp i gommen) även om dt inte är pessoa.

/parfymflaska :)

aha ok. men pessoa ger väl inte hävstång, då det är ett hissbett?

Nej precis, det ger ingen hävstångseffekt alls eftersom du måste ha en kindkedja för att det skall inverka på det sättet i mun och nacke. Pessoa, oavsett mundel, är ett hissbett och inverkar endast genom att dra upp bettet i mungipan på hästen. Med andra ord så har det lika mycket önskad effekt som en stenhård hand...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
468
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 500
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka