Hur gamla blir fiskar?

Fideli

Trådstartare
Det är förstås olika för olika arter, men är det någon som vet "genomsnitts-ålder" på de vanligaste akvarie-fiskarna, eller finns det någon sida på internet där man kan ta reda på det?

ehm, ingen aning.. men därimot så har ja några svarta neontetrer hemma hos mor, o de har vatt där sen 2001! oj, de va en del år.. hehe.. men dom är oxå gammelgäddorna i akvariet.. :D

Guldfiskar kan bli 20 år, men sen finns det de som bara lever en säsong. Det beror så väldigt mycket på art och vilken biotop de kommer från. Generellt så lever kallvattenfiskar längre.

Jag var in i en akvarieaffär för att köpa ett par nya zebrafiskar och de var lika stora som mina, som jag har haft i ett år. Om det är så att zebrafiskar bara lever 1-2 år så känns det ju väldigt idiotiskt att köpa redan "fullvuxna" fiskar om du förstår vad jag menar.
Det var därför jag började fundera på hur gamla fiskar egentligen blir.
Jag köpte inte zebrafiskarna, jag ska åka till en annan butik där jag vet att de har småfirrar.

Liknande trådar

Övr. Djur I Utrecht, Nederländerna finns en vattenväg som oftast är stängd, så vandrande fiskar har svårt att komma vidare. Detta har man löst...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 209
Senast: Asko
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: ufot
·
Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
915
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S