Bukefalos 28 år!

Hur går det ihop?

Scandi

Trådstartare
Jag har allltid varit övertygad om att alla kaniner ska ha en partner, för att må som bäst. Någon att "prata med", leka och mysa med.

Min minsting verkar avsky andra kaniner. Men blir helt apatisk och uttråkad om man inte har tid med honom någon dag (alltså kela och klappa, leka och allt det där). Hur går det ihop? Jätte social kanin som avskyr (?) andra kaniner?

Någon som har haft en liknade kanin, för det här är min allra första som är på det här viset.

En annan fråga är att han håller på att fälla som en galning, och det ser precis ut som att täckhåren (som är ljusare) håller på att försvinna och underullen (som är mörkare) är det som kommer bli kvar. Är detta normalt?
 
Sv: Hur går det ihop?

Kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur. De lever alltså i samhällen men inte så nära varandra som flockdjur gör. Det är vanligt att kaniner inte går ihop i vanliga burar, i boxar eller liknande kan det fungera dock. Man måste också alltid hålla koll, för även om två kaniner funkar bra ihop tidigare kan plötsligt något hända som gör att de börjar bråka och då måste man kunna sära på dem.
Generellt brukar jag rekommendera att ha kaniner i varsin bur. De får visst sällskap av varandra om två burar står så de kan se varandra.

Är det en hane du har? De brukar ju vilja para sig med honor och bråkar med hanar (hanar går inte ihop med andra hanar!) så där är det kört att ha honom med någon annan om han inte är kastrerad.

Ang. pälsen så kommer inte täckhåren försvinna helt, men de kan se lite underliga ut under fällningen.
 
Sv: Hur går det ihop?

Jo, det vet jag. Men har inte riktigt köpt det där med att de vill vara helt själva. Innan, iallafall. Bildar inte kaniner par?

Mina kaniner går lösa inomhus, utom den här då i och med att det hade slutat i katastrof. Kommer mina kaniner fram till gallret emellan dem biter de varandra i nosen och rivs på/genom gallret. Han är kastrerad, men det gjordes när jag fick honom och han har väl antagligen gått själv hela livet pga att han inte vart kastrerad innan... kankse är därför iofs.

Det är just det här underbart söta som alla mina andra kaniner har haft tillsammans med sin partner, att de somnar tätt tillsammans, leker och kelar med varandra. Tycker det är så synd att minstingen missar det, men det finns väl inget jag kan göra åt det?

Är det här ensamhetsbeteendet lite rasbundet? Denna är hermelin. Mina åtta vädurar gick tex tillsammans allihopa i en hage, fast de sov 2 och 2 i uteburarna på natten.

Ja mina andra kaniner har redan fällt, han är väl lite sent ute, han ser jättekonstig ut! haha!
 
Sv: Hur går det ihop?

Nej, kaniner bildar inte par.

Det är nog bara att acceptera att kaninen inte vill umgås med de andra.
 
Sv: Hur går det ihop?

Okej.

Så är det nog, gett upp med att få ihop honom med en annan kanin för länge sen. Undrar bara om det var fler som hade sådana här kaniner.
 
Sv: Hur går det ihop?

Har just en sådan hona här hemma.
Hon är så kelsjuk att så fort man tar upp henne i famnen och börjar klappa på henne, så somnar hon.
Men att sätta ihop henne med en annan kanin - glöm det.
Har försökt och så fort jag satte ner henne, gav hon sig på den kastrerade hanen.
Hon ville inte ha sällskap alls.
Så sedan dess har jag inte ens försökt, utan låtit henne bo själv.
Och hon mår så bra så. :)
Hon har visserligen burar på vardera sida om sin egen, med kaniner.
Det går bra, men inte en till kanin i hennes bur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 338
Senast: Jahaja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 118
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 503
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp