Hur går köpet, och lån innan till?

Melrose

Trådstartare
Såå, efter 2 månaders letande verkar dt äntligen som jag hittat rätta hästen, och ett köp är helt klart möjligt. Men jag är 16 år, vår familj har aldrig köpt häst förut och trots hjälp från hästkunniga personer känns det som vi behöver lite mer klarhet i exakt hur köpet kommer gå till :p
Jag vill gärna försöka låna hästen ett tag innan själva köpet går igenom. Hur gör man då? Hur lång tid förslagsvis? Ska något betalas? Ska hästen veterinärbesiktigas innan lånet?
Sedan då om man inte känner att hästenär rätt, är det bara lämnatillbaka den då, eller är dt mer saker som måste göras?
Om man sedan vill köpa hästen, exakt hur går dt till då?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Hur går köpet, och lån innan till?

När jag började leta häst hittade jag en som jag tyckte väldigt mycket om redan från början och när jag hade ridit honom var det så självklart. Jag kände också att jag ville ha honom på prov först. Och ägaren var väldigt ärlig och mån om sin häst, så hon skrev ett avtal att jag kunde ha hästen 1 månad på prov och därefter (om jag trivdes med den) skulle hon komma ner med alla hans övriga saker (fick bara låna sadel och träns i stort sätt) och därefter skriva ett köpekontrakt. Om jag däremot inte trivdes med honom skulle jag bara kontakta henne några dagar innan och säga till att vi skulle komma tillbaka med honom.
Jag hade honom hemma i en vecka, sen kom, både jag och hästen, fram till att vi inte alls trivdes så bra tillsammans. Och då åkte vi tillbaka med honom. För min del gick det ju väldigt lätt. Alla säljare/ägare är olika på hur de vill göra med sina hästar.
Lycka till förresten!:idea:

Det är inte så vanligt att säljare vill låna ut hästen på prov så om det är ett krav från din sida kan du nog få svårt att hitta häst. Om en säljare har att välja mellan den som köper hästen direkt och den som vill ha den på prov väljer man förstås den som betalar på en gång.

Det viktigaste är att man kommer överens om vem som ska betala eventuell veterinärvård och sänkt värde på hästen om den inte blivit behandlad rätt. Finns hur många historier som helst om säljare som lämnat ut häst på prov och fått tillbaka hästar i sämre skick än vad de lämnade ifrån sig.

En del hästägare vill inte lämna ut hästarna på prov men det är ju bara att fråga. Om du inte bor så långt från hästen kan det vara ett alternativ att du kan åka och sköta rida hästen flera gånger innan du bestämmer dig. Veterinär besiktning skall du göra innan du tar hem hästen även om du har den på prov. Var noga med att ha allt på papper om hur det skall gå till om du t.ex. kommer på att ni inte trivs ihop.
Om du har hästen på prov så brukar man besikta innan man lämnar tillbaka, för att visa att du lämnar tillbaka den i samma skick som den var när den hämtades, sånt som du skall ha med i kontraktet. Gällande betalning så får man komma överens med hästägaren, denne kanske vill ha handpenning, då får du skriva in i kontraktet om att den skall betalas tillbaka om du inte fullföljer köpet. Är ingen expert men det är vad jag kommer på så där direkt. Kolla även om hästen är försäkrad. LYCKA TILL

Ok, då fick jag lite mer klarhet :)
det är inget krav från vår sida att ha hästen på prov först, men tänkte föreslå det så får vi se vad säljarna säger. Vi bor nära hästen, så jag lär åka dit några gånger till innan köpet och prova nån mer gång.
Det man ska tänka på är alltså försäkringen, veterinärundersökningen och ev. lån. Nu kom jag på en till fråga :p hur tätt ska veterinärundersökningen och själva förflyttningen ske? Är det typ samma dag elr?

jag brukar åka med släpet o vara med under besiktningen, går hästen igenom tar jag med den direkt.

man brukar säga att ett vet besiktningsintyg är giltigt ca 1 vecka...så antingen tar du och är med på besktning och tar med direkt om den går igenom, eller så besiktas hästen och hämtas inom 1 vecka.
jag har försökt ta med hästen direkt, men då jag köpt utomlands har det inte varit lätt att ta med hästen samma dag.

Säg att hästen åker hem efter veterinärbesiktning och snubblar när den ska av släpet. Den haltar, men ägaren säger inget. När du hämtar den dagen därpå är den skadad men inte halt. Det kommer först när du börjar rida den och varit igång en vecka eller två. Då finns det ingen chans att lämna tillbaka den eller ens dra upp hältan, om du inte har bevis för att den snubblat - och även då är det svårt.

Besiktiga och ta hem hästen direkt, är mitt tips. Det är inte särskilt vanligt att ägaren vill ta risken och låna ut hästen, och även om säljaren gör det så är det vanligaste öppet köp. D v s köpet genomförs som vanligt, och vill du lämna tillbaka hästen måste du veterinärbesiktiga den igen (kostar några tusenlappar) och är den inte i samma skick som den var när du tog hem den, får du inte lämna tillbaka den.

Försäkring, besiktning, ett bra avtal, ägarbevis påskrivet, passet. Vad som ingår i köpet (sadel etc brukar normalt sett inte följa med)

Säg att hästen åker hem efter veterinärbesiktning och snubblar när den ska av släpet. Den haltar, men ägaren säger inget. När du hämtar den dagen därpå är den skadad men inte halt. Det kommer först när du börjar rida den och varit igång en vecka eller två. Då finns det ingen chans att lämna tillbaka den eller ens dra upp hältan, om du inte har bevis för att den snubblat - och även då är det svårt.

Besiktiga och ta hem hästen direkt, är mitt tips. Det är inte särskilt vanligt att ägaren vill ta risken och låna ut hästen, och även om säljaren gör det så är det vanligaste öppet köp. D v s köpet genomförs som vanligt, och vill du lämna tillbaka hästen måste du veterinärbesiktiga den igen (kostar några tusenlappar) och är den inte i samma skick som den var när du tog hem den, får du inte lämna tillbaka den.

Försäkring, besiktning, ett bra avtal, ägarbevis påskrivet, passet. Vad som ingår i köpet (sadel etc brukar normalt sett inte följa med)

Planen är nog att hämta samma dag, visserligen får vi hyra transport, i värsta fall i onödan, men det är nog värt det ändå :)

Det där med öppet köp lät ju bra, har inte hört förut att det fungerar så inom hästvärlden, men det låter ju jättebra. Är det något som skrivs in i kontraktet, eller är det alltid så?

Öppet köp är inget du kan kräva, det är om ägaren är snäll och går med på det. Men jag vågar nog säga att det är få hästägare som är villiga att lämna ut sina hästar på prov och på öppet köp.

Transporthyra är ju en piss i Nilen vad gäller kostnader för att hålla och ha hand om en häst.

Öppet köp är inget du kan kräva, det är om ägaren är snäll och går med på det. Men jag vågar nog säga att det är få hästägare som är villiga att lämna ut sina hästar på prov och på öppet köp.

Transporthyra är ju en piss i Nilen vad gäller kostnader för att hålla och ha hand om en häst.

Ok, jo men exakt.

Åh spännande tråd, då det verkar mer och mer sannolikt att jag ska bli hästägare för första gången i mitt liv! Så spännande.
Är en häst jag redan känner sen snart 2 år (är medryttare) och jag har räknat och funderat och räknat lite till och kommit fram till att om jag inte slår till så kommer jag ångra mig.
Nu ska bara ägaren bestämma sig om h*n ska sälja eller ej....:grin: (har varit lite veligt till och från).

kl

Om jag vore säljare (som privatperson) och någon skulle vilja köpa min häst med önskemål om prövotid ett tag först, då skulle jag antagligen gå med på det efter några krav från mitt håll som säljare. Handpenning mellan 5-10% beroende på hästens pris som ej återfås vid återlämning, veterinärbesiktning innan hästen lämnar mig, bestämmelser om att den eventuella köparen får stå för veterinärbesiktning vid ett återlämnande, kostnader för självrisk och eventuelle behandlingar om inte hästen går igenom besiktning innan återlämning. Det skulle skydda mig som säljare, men antagligen inte kännas så intressant för köparen, som antingen avböjer eller köper hästen direkt istället.

Provrid häste några gånger istället, oavsett psyke så kommer hästen antagligen att testa dig på hemmaplan ändå eftersom ny miljö och ägare ger hästen den möjligheten. Min häst var inte mycket värd från början hos mig, grät varje dag i stallet i ett par månader innan vi hittade varandra och skapade världens bästa kärlekshistoria! :love:

kl

Om jag vore säljare (som privatperson) och någon skulle vilja köpa min häst med önskemål om prövotid ett tag först, då skulle jag antagligen gå med på det efter några krav från mitt håll som säljare. Handpenning mellan 5-10% beroende på hästens pris som ej återfås vid återlämning, veterinärbesiktning innan hästen lämnar mig, bestämmelser om att den eventuella köparen får stå för veterinärbesiktning vid ett återlämnande, kostnader för självrisk och eventuelle behandlingar om inte hästen går igenom besiktning innan återlämning. Det skulle skydda mig som säljare, men antagligen inte kännas så intressant för köparen, som antingen avböjer eller köper hästen direkt istället.

Provrid häste några gånger istället, oavsett psyke så kommer hästen antagligen att testa dig på hemmaplan ändå eftersom ny miljö och ägare ger hästen den möjligheten. Min häst var inte mycket värd från början hos mig, grät varje dag i stallet i ett par månader innan vi hittade varandra och skapade världens bästa kärlekshistoria! :love:

Som det ser ut nu lär det nog inte bli något lån, jag provrider fler ggr innan istället iom att han står så nära :) och im det blir ett köp lär jag vara ganska säker på att det känns rätt :)

Nu gick mitt köp väldigt fort, jag provred på söndagen och veterinärbesiktigade på måndagen och sedan var köpet gjort, men sedan dröjde det två veckor innan jag kunde ta hem hästen pga gissel med stallplats. Då gjorde jag som du, och åkte och red hästen flera gånger innan jag tog hem honom. Köpet var ju redan klart så att säga, men det var ändå väldigt skönt att få prova på honom flera gånger i en miljö där han kände sig hemma innan jag hämtade hem honom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka