Hur går man tillväga?

junken

Trådstartare
Jag är precis mitt i att sälja min häst och har hittat en riktigt bra köpare. Eftersom det är en bit att åka så kommer han att skickas med transportör och jag har aldrig sålt häst så förut. Köparen står för transporten.
Men hur gör man med papper och betalning?

Min tanke är att vi först skriver kontrakt, sedan hämtas hästen så köparen är säker på att det kommer en häst och därefter sker betalning och när betalning är fullgjord så skickas ägarbevis.
Hur låter det? Är det något man bör göra annorlunda? Vad har ni för erfarenheter av liknande köp?
 
Sv: Hur går man tillväga?

Jag har både sålt och köpt på liknade sätt. Men aldrig att någon har lämnat iväg en häst (låtit lasta den på bilen) utan att den varit betald.
Inte minst viktigt är det om det skulle hända något under transporten, är den inte betald då kan det bli stora problem med att reda ut vem som har ansvaret för den. Jag vet om ett fall där hästen behövde lastas om under transporten p g a att en annan häst skulle av och den här skulle åka längre. När den skulle på igen trampade den fel, föll av rampen och på något vis hamnade den och transportören under den. Transportören blev så illa skadad att han blev inlagd på sjukhus och hästen fick stallas upp på det ställe olyckan hände. Den hade några sårskador, inte allvarliga men dock vårdkrävande under en tid.
Säljaren hävdade att hästen var såld och köparen att den inte var köpt + att man nu inte ville köpa den när den var skadad. Kvar stod stallägaren med en okänd skadad häst som ingen ville ta ansvar för.

Om du skickar iväg hästen utan att den är betald kan du riskera att få stå för kostnaderna om något liknande skulle hända för juridiskt är inte såld när den inte är betald.
Om hästen är betald innan den lastas så finns prejudikat på att den är köparens ansvar så fort den är lastad. Dem då tagen i besittning av köparen och du har inget ansvar alls längre för den.
 
Sv: Hur går man tillväga?

När jag köpte häst som skulle transporteras betalade jag för hästen, den skickades och ägarbevis kom med posten :)
 
Sv: Hur går man tillväga?

Jag har sålt en häst som hämtats av transportfirma. Jag kollade att betalningen för hästen satt på mitt konto innan jag lämnade ifrån mig den.
 
Sv: Hur går man tillväga?

Men ska vi skriva kontrakt först och skicka fram och tillbaka och sen betalning? Eller har ni betalat/väntat på betalning först och SEN skrivit kontrakt?
 
Sv: Hur går man tillväga?

Men köparen kan ju ordna med betalning på olika sätt, är köparen personligen på plats så kan köparen ta med en bankväxel utställd i ditt namn.

Inte på plats så kan alla papper skickas med transportören, såväl kontrakt som pass etc. Jag skulle skriva in i kontraktet att när första hoven sätts på rampen står köparen för allt ansvar, beträffande hästen och dess transport. Är köparen då inte på plats kan ev transportören ha en bankväxel till dig, funkar med vissa dock inte alla. Då är det överföring som gäller, och jag skulle inte lämna ut en häst förrän jag sett att betalning kommit till mitt konto. I de fall köparen stoppar en överföring, även det har hänt.
 
Sv: Hur går man tillväga?

när jag köpte häst så var det besiktning, kontrakt, pengar och sen så lämnades hästen över och i det skrevs allt ansvar ansvar av ägaren. dvs om hästen skulle snubbla till på den 700m långa vägen hem och bryta benet så är det inte den då fd ägarens ansvar.

hade tagit ngt liknande i ts fall, att då låta köparen stå för transporten helt och hållet. dvs själv bestämma om h*n vill köra själv eller låta ngn annan göra det.
att då sköta betalning och kontrakt innan, och så fort hästen är på transporten så har köparen hela ansvaret för vad som händer hästen.
 
Sv: Hur går man tillväga?

Swish är jäkligt bra att använda sig av i såna här situationer, tar 2 sek så sitter pengarna på kontot.
Hästen ska vara betald innan den kliver på transporten.
 
Sv: Hur går man tillväga?

Kontrakt, om ni ska ha det och inte bara kvitto ska skrivas innan och vara underskrivet av både köpare och säljare. Förtydligande det ska vara klart redan innan hästen betalas. Idag i datavärlden är det ju lätt att skicka via mail till köparen som skriver ut, skriver under och skickar tillbaka med posten. Har man tid skickar säljaren tillbaka köparens ex annars kan det gå med hästen. Det är ju trots allt så att passet ska åka med hästen när den transporteras så det är inget problem att skicka med ett ex av kontrakt och ägarbyte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 577
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp