Hur går man upp i vikt/mer muskler?

T

timjan

Hejsan! Tänkte höra om ngn har nåt bra tips för att gå upp i vikt och bygga muskler? Har gått ned kraftigt i vikt under en period nu och de känns när man tävlar och tränar med hästarna att man inte orkar så mycket som man borde. Vad är den bästa träningen för ryttare som tävlar och tränar mkt? Är aerobics ett bra alternativ ? Eller är styrketräning bättre?

Sv: Hur går man upp i vikt/mer muskler?

Du kanske borde kolla upp vad du äter i första hand?
Även om man har mycket muskler så orkar man inte om man inte har fått i sig tillräckligt med energi.
Satsa på att äta rätt och att kanske äta lite mer än vad du brukar så borde det lösa sig.

Om du vill gå upp i vikt och bygga muskler är styrketräning det bästa. Men du måste se till att äta tillräckligt och rätt samt vila för att kroppen ska kunna bygga upp sig ordentligt. Annars bryter du bara ner den med träningen. Tänk på också att det tar sin lilla tid att gå upp vikt, går snabbare att gå upp pga fett än muskler verkar det som... :angel: En del bygger fortare än andra naturligtvis men muskelmassa tar sin tid. Däremot kommer du säkert känna dig starkare relativt snabbt, även om muskelmassan som sådan inte ökar jättemycket så ökar styrkan. Vilket är bra. :banana:

Tyngre vikter och färre repetitioner bygger mer muskelmassa än lättare vikter och fler reps vilket ger mer uthållighetsträning.

Märk väl, jag är spinningledare och inte gymtränare så mina muskelbyggarkunskaper är absolut inte på expertnivå. Men det är så jag har förstått det och upplever att det funkar på mig själv. En bodybuilder som vill gå upp i vikt får räkna med att det tar tid (om man inte vill dopa sig då) och samma regler borde gälla vanliga motionärer också. Däremot blir "kvaliteten" och förmågan att utnyttja sina muskler förbättrad ganska snabbt. :D

Jag gymtränar ungefär en gång i veckan (utöver annan träning) och det har inte gjort mig tyngre eller större, bara fått musklerna att bli hårdare, starkare och mer definierade. Så vill man bygga massa måste man nog köra i alla fall 3-4 ganska rejäla pass i veckan i gymet. Skulle jag tippa.

Aerobics är kalasbra allroundträning med lite styrka och lagom konditionsträning plus bra koordinationsträning och sånt. Men knappast något du går upp i vikt av. Suveränt som komplement däremot. :)

Lycka till med träningen! Men mitt råd är nog att du tar kontakt med en instruktör på lämpligt träningsanläggning och berättar om dina mål så får du hjälp med rätt träningsprogram och allt sånt.

/s

Tack för era svar, har funderat på att börja på gym.Ska försöka dra med med ngn kompis, tycker inte att det är superkul att styrketräna.
Det är roligare att gå på nåt aerobics-pass. Problemet med att träna är väl inte viljan utan att man har så ont om tid när man jobbar och har 2 hästar....:smirk:

Nej du, det är inte det lättaste att få tiden att räcka till. Lycka till! (obs, styrketräning brukar bli roligare när man har kört ett tag och märker skillnad. Mitt knep är att köra intensiva men rätt korta pass, max 40 minuter. )

Kör hårt! :)

Tycker du ska boka tid hos en personlig tränare el liknande som kan kolla på vad som är bäst för just dig.Då kan du göra träningen så effektiv som möjligt,lägga ner minst tid & ändå uppnå bra resultat!

Jag tycker att QiGong är helt suveränt eftersom det både bygger stryka och skapar energi i kroppen. Inte så mycket i armarna, men då är bara att komplettera med några Yoga övnignar. ;)

Det är fördel att kunna träna hemma när man har hästar och ont om tid. Bara att rulla ut en matta och öva. :D

För att gå upp i vikt så äter man mer och nyttigare, ser över förhållandet mellan energi och protein. Räkna om din foderstat!

Jag tycker att QiGong är helt suveränt eftersom det både bygger stryka och skapar energi i kroppen. Inte så mycket i armarna, men då är bara att komplettera med några Yoga övnignar. ;)

Det är fördel att kunna träna hemma när man har hästar och ont om tid. Bara att rulla ut en matta och öva. :D

För att gå upp i vikt så äter man mer och nyttigare, ser över förhållandet mellan energi och protein. Räkna om din foderstat!

Hejsan! Tänkte höra om ngn har nåt bra tips för att gå upp i vikt och bygga muskler? Har gått ned kraftigt i vikt under en period nu och de känns när man tävlar och tränar med hästarna att man inte orkar så mycket som man borde. Vad är den bästa träningen för ryttare som tävlar och tränar mkt? Är aerobics ett bra alternativ ? Eller är styrketräning bättre?

Styrketräning i kombination med löpträning är bra och allsidig, så även aerobics. Men som sagts så är det viktigt med bränsle då. Protein och energi, långsamma kolhydrater, i massor. Jag tycker dock inte att du behöver äta upp dig innan du börjar träna. Träning ger god aptit. :D

Hälsning Maja

Proteiner är bra det lagar och reparerar muskler... behövs om man vill tränar. ät mera du kan få lite fet av mig, delar sååå gärna av mig:p

haLLLLÅå

Hej alla som orkar läsa !
Jag har nu börjat rida igen efter att ha legat på sjukhus i ca 3-4 veckor.( jag vart misshandlad och rånad av 4 killar och i sammband med det vart min kroniska magsjukdom mycket värre)
Jaja ,Jag har nu börjat sätta igång att rida igen och är på bättrings vägen men har loooong way to go tills jag blir någålunda bra.
Jag måste sätta igång att röra på mig så att min muskelmassa byggs upp igen!
nu till problemet, någon som vet någon bra övning hemma/stallet (förutom mocking,ridning,borstning) som man kan göra för att få en "fräsh" kropp igen? kan tillägga också att jag sjönk drastiskt i vikt och håller fortfarande på att gå upp till min normala vikt.Vägde innan allt 54 kg och är 176 cm lång,sjönk ner till 46 kg :(.
Och någon bra/nyttig matsäck man kan ha med sig till stallet?

:bump:

Sv: haLLLLÅå

I din situation tror jag inte att du ska börja "träna" redan! Ett "normalt" liv bygger upp dig sakta men säkert först och främst, pressa inte kroppen! Att promenera och hålla på med hästarna, rykt osv är träning nog till en början. Sen borde du kanske kontakta en sjukgymnast och få lite bra tips, det är ju en svår sitaution du sitter i.. Men framförallt - stressa inte så du får bakslag! När du kommit igång lite mer o gått upp i vikt kan du börja träna lite.

Skönt att du är på benen! Ta det lugn o lycka till! :)

Håller med.. Försök först att få tilllbaka din vikt, sen skulle jag hålla mig till att ut o gå, för att få det lite jobigare kan du ge dig ut i skogen o gå lite utanför stigarna. Skönt att du är på bättringsvägen! Matsäckar.. Beror ju helt på förutsättningarna, om det finns micro eller ej i stallet. Pannkakor kan man ju äta kallt annars.. Eller rejäla smörgåsar med grönsaker o en massa smarrigt på, kanske keso på ellr så oxå..Kämpa på, och lycka till!

För att öka i vikt behöver du ligga på ett energiöverskott, d.v.s. att energiintaget ska överstiga energiförbrukningen. Händer inget med vikten så – ät mer. :smirk: Ett tillräckligt proteinintag är också nödvändigt.

Två dagars styrketräning i veckan räcker för att både bibehålla och bygga muskler.

Vad är det som gjort att du gått ner?
Kosten är mycket viktig i det här sammanhanget.Ta gärna kontakt med en duktig dietist.
Sen skulle jag föredra styrketräning framför "färbränningsträning"( löpning, aerobics ) i.a.f i början.Observera att du måste äta ännu mer när du tränar oavsett om det är styrketräning eller kondition.

En enkel jämförelse med en bil:
Du har en bil som du kör till och från jobbet/skolan. ( vardagsgöra )
Då vet du hur mycket bensin som behövs för att du ska slippa motorstopp.( viktnedgång )
Men en dag får du för dig att åka på en tävling med din häst 20 mil bort,( träning )då går det åt mer bensin och du måste åka till macken och tanka i mer.( fylla på med bra kost )

Lycka till!

Om du vill gå upp i vikt och bygga muskler är styrketräning det bästa. Men du måste se till att äta tillräckligt och rätt samt vila för att kroppen ska kunna bygga upp sig ordentligt. Annars bryter du bara ner den med träningen. Tänk på också att det tar sin lilla tid att gå upp vikt, går snabbare att gå upp pga fett än muskler verkar det som...
Tyngre vikter och färre repetitioner bygger mer muskelmassa än lättare vikter och fler reps vilket ger mer uthållighetsträning.

Aerobics är kalasbra allroundträning med lite styrka och lagom konditionsträning plus bra koordinationsträning och sånt. Men knappast något du går upp i vikt av. Suveränt som komplement däremot. :)

Lycka till med träningen! Men mitt råd är nog att du tar kontakt med en instruktör på lämpligt träningsanläggning och berättar om dina mål så får du hjälp med rätt träningsprogram och allt sånt.

Jag håller helt och fast med!
Men för att bygga mycket muskler ska du äta mycket protein. Jag föreslår att du köper extra tillskott av protein som du blandar med vatten eller mjölk och dricker. Vill du läsa mer så kan du gå in på www.gymgrossisten.se
Dom har dom bästa priserna.
Lycka till med träningen!

I din situation tror jag inte att du ska börja "träna" redan! Ett "normalt" liv bygger upp dig sakta men säkert först och främst, pressa inte kroppen! Att promenera och hålla på med hästarna, rykt osv är träning nog till en början. Sen borde du kanske kontakta en sjukgymnast och få lite bra tips, det är ju en svår sitaution du sitter i.. Men framförallt - stressa inte så du får bakslag! När du kommit igång lite mer o gått upp i vikt kan du börja träna lite.

Skönt att du är på benen! Ta det lugn o lycka till! :)

Kan bara hålla med

Min sits har jämt vart usel och jag har haft svårt att orka rida hårt hela lektionen. Men för drygt ett år sedan började jag träna friidrott ett par gånger i veckan och det hjälpte mig väldigt mycket. Min sits är nu mycket bättre och orken räcker längre.
Friidrottsträningen innebar/innebär löpning; både kort och lång, mycket olika medicinbollkast (det fungerar Riktigt bra), och olika hopp över häckar.
Det var bara några tips (:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 455
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25