Hur går man vidare när förskolan försämras?

Silverkedjan

Trådstartare
Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa oss.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200712/23/20071223230003_483/20071223230003_483.dbp.asp

I januari ska först sju ett-åringar skolas in och sedan minst fem till.

Det blir alltså 32 istället för 20 officiella platser (det finns redan 22 barn) och alla nya med ett-åringar i kön. För detta kommer en ny förskollärare så det blir totalt 5,25 tjänster.

Kommunen löser på så sätt smidigt hela sitt kö-problem :smirk:

Dagiset är byggt av gamla baracker med trappor emellan och har bara två möjliga avdelningar. Det är byggt och anpassat för självgående 4-5-åringar med en massa smårum de kan pyssla självständigt i och ingen insyn runt "hörnen". Det är inget officiellt "ur och skur-dagis" men pga av de små lokalerna och hurtiga duktiga personalen gör man ändå i princip allting ute och är på ofta på utflykter.

Det finns inga vagnplatser, ett skötbord etc etc och jag upplever småbarnsavdelningen som nu har 10 barn som full och trång tex när barnen ska kläs på och ut behövs det ofta extra föräldrahänder - snart är där minst 22 barn :eek:

Svaret jag fått från kommunen är att det "bara är en anpassning till normen" dvs att barnen haft det FÖR BRA förut :smirk: Det kommer vara samma pedagogiska mål som förut.

Nu tycker jag inte normen är 22 småbarn varav 12 nya och 12 "storbarn" på 5,25 tjänster.

Hur tänker föräldrar som lämnar sin ett-åring på de villkoren?

Jag ser en stooooooor risk att personalen slits ut och det blir otryggt för barnen.

Hur ska man ens hinna ta ut 22 småbarn på 3-4 personer innan de ska in igen?


Det jag vill är inte att beklaga mig, utan få veta hur man rent praktiskt kan göra något ÅT situationen. Ansvarig för beslutet är förskolornas verksamhetschef, det är alltså ett rent tjänstemannabeslut.

Det jag läst mig till är att man bryter mot en rad riktlinjer och då borde man kunna överklaga till Skolverket.

Jag har bett om den obligatoriska konsekvensutredning som ska föregå sådana här beslut men inte fått någon.

Jag har också via pressen försökt nå de "hemliga" föräldrar vi inte får ut namnen på vars barn berörs för att de ska kunna tacka nej eller protestera.

Vem har makt att ändra ett sådant här beslut och hur ska vi föräldrar agera på smartaste sätt?
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

När det gäller den kommunen förvånar det mig inte. Jag har själv bitter erfarenhet av hur de behandlar sina invånare (dock i helt annat sammanhang).
Om detta är som min erfarenhet visar så kommer alla skylla på någon annan ingen att ta ansvar och sedan genomför man beslutet och beklagar slutligen den uppkommna situationen men säger att nu är det ju redan såhär så nu kan vi inte göra något åt det.
Mitt tips är att ta kontakt med lokalpressen den mindre tidningen brukar vara snabb på att skriva om denna typ av situationer. Om du ska överklaga och överklagan ska gå via kommunen så kontrollera nogrannt att överklagan skickas vidare de har tidigare "slarvat bort" åtmistonde en besvärlig överklagan.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Man HAR redan beslutat. Så klart. Och barnen kommer efter nyår :smirk:

Vi hade inte en chans att komma till tals innan.

Och jo, det har varit i pressen.

Tack för tipset om diarieförandet :bow: - av någon anledning känner jag igen det från en annan Värmländsk instans :o

Jag borde kunna be om att få diarienumret på min egen skrivelse väl?
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Tja, man får väl vackert ta det som det kommer. Eller så får man söka en privat dagmamma eller en "nanny" Annars så får man helt enkelt flytta och pendla till sitt eget jobb. Vad gör man inte för barnen liksom.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Hur vore det om man försökte ANVÄNDA det demokratiska systemet istället ? Jag tänker inte bara på mitt EGET barn :mad:
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Men folk gör ju tydligen inte det.... Då blir det ju så här. Enkelt.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Hallå!

Det är ju det jag vill göra!

Men det är svårt att påverka ett beslut innan man vet om det liksom.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Men någon förvarning måste ni väl ändå ha fått. Om inte så är det uruselt. Men är inte beslutet redan klubbat? Hota med att lämna in dina hoss dom som har betämmt detta, då blir det nog fart på dom.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Jag förstår att du är orolig, det där lät ju helt uppåt väggarna :crazy:
Tänker inte helt osökt på filmen "Stinsen Brinner" av någon anledning
Men det enda jag kan komma på är att försöka skapa opinion. I min hemkommun ska man göra en stor skolreform, jag vet inte om det är ett förslag eller om det klubbats igenom men i huvudsak ska flera skolor läggas ned och elever bussas till andra större skolor längre bort.
Man protesterar och går med plakat, men i dagsläget verkar ingen ansvarig politiker bry sig.

Innebär förändringar att man bryter mot skollagar borde man ju rimligtvis tvingas riva upp beslut.
Kan man/du visa punkt för punkt vilka regler som bryts mot och göra en anmälan utifrån det?
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Nej vi har inte fått någon förvarning, inte personalen heller.

Ja det är klubbat och barnen kommer om en vecka.

Jag vill komma åt kommunen på LAGLIG väg vilket borde gå eftersom de på flera punkter brutit mot lagar och föreskrifter.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Men då får du ju polisanmäla skolan då. Om dom bryter mot lagen alltså. Det är nog det vanligaste tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Kontakta miljö och hälskoskyddsavdelningen på er kommun. Ett hett tips är att tex. ventilationen inte är anspassad för så många barn.

Det ska finnas ett visst antal toaletter per barn. Det kan miljö och hälsa och kolla upp.

Miljö och hälsa har "inget" med de andra avdelningarna på kommunen att göra utan ska följa mijöbalken oavsett om det är kommunal verksamhet eller ej...

Riktlinjer är 5 barn per pedagog för de minsta, 6 barn per pedagog för 3-4 åringar (ungefärlig ålder, "mellanavedelning") och 8 barn per pedagog om vi pratar 5 åringar. Räkna och se hur många det blir.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Hur tänker föräldrar som lämnar sin ett-åring på de villkoren?


Jag tycker att det låter fruktansvärt otryggt och skulle själv inte vilja lämna mina barn på de villkoren. Jag tror dock att många av de "kommande" barnens föräldrar är oupplysta, de har fått ett brev där det står att de beviljats plats men har antagligen ingen aning om hur lokalerna ser ut, hur många barn det är totalt, hur inskolningen ska se ut etc. Förhoppningsvis har fler reagerat sedan det kommit ut i pressen.

Jag undrar hur de har tänkt lösa inskolningarna, det är stor skillnad att få skola in ett barn under 14 dagar i förälderns sällskap med en harmonisk barngrupp gentemot att skola in flera små barn samtidigt där över hälften av barnen i gruppen är nya. Det finns ju bara 5 st "personalknän" - och de lär ju vara ständigt upptagna.....:cry:
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Ja det var poängen med att gå ut i pressen, att nå föräldrarna.

Nu ska bara vi gamla och nya försöka hitta varandra och organisera oss :banana: :mad:

Antar att man på kommunen är van vid samma "öhhh, vaddå, man får väl bara tacka och ta emot" attityd som verkar gälla i den här stan generellt. Svårt med gamla bruksorter :crazy:

Men vi har lite samlad hjärnkraft i den föräldraskaran faktiskt vilket de nog inte är helt vana vid.


De ska inte sabba för våra barn OSTRAFFAT OCH I TYSTHET i alla fall :eek:
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Jag undrar hur de har tänkt lösa inskolningarna, det är stor skillnad att få skola in ett barn under 14 dagar i förälderns sällskap med en harmonisk barngrupp gentemot att skola in flera små barn samtidigt där över hälften av barnen i gruppen är nya. Det finns ju bara 5 st "personalknän" - och de lär ju vara ständigt upptagna.....:cry:

Personalen kanske kommer att använda sig av heldagsinskolning från start med föräldrar närvarande? Ganska "nytt", men jag har provat - det tog tre dagar och barnen fungerade lika bra som om inskolningen hade varit i 14 dgr.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Jag har läst om detta i andra trådar på nätet och jag ställer mig väldigt frågande till metoden. Speciellt efter att jag hört att många har fått problem med barnen ca 1 år efter inskolning som kan härröras till att man avbrutit inskolningen för tidigt (man har tyckt att det fungerat bra och kört en veckas inskolning istället för två veckor). De har då fått köra en miniinskolning igen.
Har jag som förälder ett val att kunna inskola mitt barn långsamt under 14 dagar med en pedagog och förälderns övervakning så känns det överlägset en inskolning med 5 små barn och en/två pedagoger under 3 dagar. Men jag har som sagt ingen personlig erfarenhet.:angel:
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

De flesta barn får ju en svacka någon gång under sin första tid på förskolan, även de som har inskolats i en längre variant.

Vi var flera som var skeptiska till den här korta inskolningsvarianten, men vi upplevde det som bättre både för de nya och de "gamla" barnen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp