Hur går man vidare när förskolan försämras?

Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Jag tror med på snabb inskolning. Det fungerade på våra för 7 och 8 år sedan.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Tipsar även om skyddsrond av skyddsingenjör inte kommunens eget folk. Be personalen fixa detta.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Läs grundligt den lokala skolplanen, skolverkets regler för barnhantering och pedagogikplanen. Prata ihop dig med lärare/pedagoger som skall arbeta med detta system och gör slag i saken.

Läs på grundligt. Den värmländska kommunen kommer göra allt för att spara pengar. Och dessutom, stifta några egna riktigt bra förslag ...
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Vad jobbigt nar kommunen gor sa. Jag tycker ni ser jatte nojda och glada ut pa bilden.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Det låter verkligen inte vettigt! Dock reagerade jag på det du skrev, om hur föräldrar tänker när de lämnar sina ettåringar där. Alltså, det finns faktiskt föräldrar som måste arbeta för att kunna betala hyran! Man har kanske inget annat val än att lämna sina barn där, för att inte kunna jobba och därmed inte kunna betala hyran är inte speciellt roligt. Tror inte socialen betalar ut bidrag om föräldern tackar nej till dagisplats.

I min kommun får jag inte ens barnomsorg när jag jobbar för det är efter stägningstid, och från och med årsskiftet har jag INGEN som kan passa dem alls. Jag hade varit glad över att få plats på dagis och kunnat försörja mig, och istället hade jag försökt underlätta för personalen genom att inte ha mina barn där mer än vad mitt behov var. Försök få de andra föräldrarna att göra så också, samtidigt som du så klart försöker protestera mot det här förslaget på sätt som de andra här har föreslagit.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Heja heja heja, en eloge till dig och de som vågar kämpa emot :bow: om detta hände dotterns förskola skulle jag bli lagomt desperat.... skulle inte vilja ha mitt barn där...

Jag har hört att småbarn ska ha 1 personal på 3 barn men det kanske bara gäller speciella småbarnsavdelningar... så var det på Lovas första dagisavdelning där alla var under 3 år... nu går hon blandad avdelning där dom är 3 st (+ plusjobbare) på 18 barn tror jag, fast ibland är det ju betydligt färre barn och inte alla är ju hela dagarna.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Ett tips till är att gå direkt till politikerna, där finns pengarna, där tas de stora besluten...

Våra politiker lovade rakt av mindre grupper och mer personal och håller på att genomföra det, det har visserligen inneburit en hel del omstrukturering men det ser ut att bli väldigt bra!

Så som det är sagt hos oss ska småbarns grupper vara max 13 barn och storbarns grupper max 17 barn. Och det är lite protester från rektorer som nu inte längre kan trycka in barn på avdelningar, men personalen stortrivs!!

Gå högt upp och stöt på, och be dem komma ut och titta!
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Jag började med att maila ALLA politiker men här i en evig röd kommun sitter folk så säkert att de inte behöver bry sig tror jag. Ingen har svarat.

Jag menar inte att det har med partifärg att göra utan mer att lite rörlighet - eller fruktan för sådan - på posterna brukar ge mer aktiva politiker.

Men vi har en politiker i föräldragruppen som ska försöka från "insidan". :idea:
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Det jobbiga är att först hade vi personalen med oss för de var i chock men nu vågar de inte protestera för de är rädda om jobben :cry:

Fast allvarligt talat, vad har de att vara rädda för? Okej om det inte är utbildad personal, men en barnskötare eller allra helst en förskolepedagog med avtal har ju inget att frukta, att bli av med en sån är ju nästan helt omöjligt, jag har varit i den ändan oxå... Men visst de kanske får lov att ta en strid men arbetslös kommer de ju inte att bli... I sådan fall får de väl ta och fundera på att flytta, här är det kris att få ta på utbildad personal...
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Funderar också vad de har att frukta och om de inte får stöd av sitt fack. Ok, jag tillhör också ett av lärarfacken och de är rätt flata men de borde väl ändå kunna kontakta sina huvudskyddsombud samt facket för en stor försämring i arbetssituationen. Jag hade nog inte tigit still, så rädd om sitt jobb får man bara inte vara. Är det inte som på många andra orter brist på förskollärare?
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Fast allvarligt talat, vad har de att vara rädda för? Okej om det inte är utbildad personal, men en barnskötare eller allra helst en förskolepedagog med avtal har ju inget att frukta, att bli av med en sån är ju nästan helt omöjligt, jag har varit i den ändan oxå... Men visst de kanske får lov att ta en strid men arbetslös kommer de ju inte att bli... I sådan fall får de väl ta och fundera på att flytta, här är det kris att få ta på utbildad personal...

Först var de chockade och upprivna och glada för vårt engagemang. Sedan blev de livrädda att vi skulle skvallra på något sätt :confused: för de hade bara rätt att le och se glada ut och lyda order.

Så personalen har bett mig backa helt och det gör stämningen skitkonstig. All personal fick plötsligt ledigt på lovet - det verkade som orsaken var för att inte kunna prata mer med oss eller media men officiellt för att vila upp sig inför den väntande anstormingen med småbarn.

Enligt deras chef är de såååååå nöjda och glada.

Fast det är ju inte sant :cry:

Ska man behöva vila upp sig inför sitt vanliga jobb?

Men -
Vi kan ju inte backa för BARNENS skull.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Är det inte som på många andra orter brist på förskollärare?

Nja, det är en sådan där vikariat-cirkus du vet.... Och rätt som det är placeras folk om efter tjänsteår på något sätt, förra dagiset jag hade barn på bytte 80% av sin personal och sparkade alla (älskade) vikarier för att flytta om folk från andra tjänster i kommunen.


Jag tror det var ganska många som sökte tjänsten som var ute sist.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Så är det tyvärr i alla kommuner. Det finns ju ett visst antal fast anställda i kommunen. Om barnantalet minskar eller ökar på någon arbetsplats flyttas folk om till andra arbetsplatser helt enkelt. Om barnantalet minskar överlag så ryker ju vikarierna. Det är inte bra för barnen på något vis, men nästan oundvikligt, antar jag.

Jag upplever även ett stort mått av konservatism inom de anställda i barnomsorgen. "Så har det alltid varit, och så har vi gjort förut. Varför ändra på det?" Det är svårt att som ny på en sådan arbetsplats försöka tillföra lite lite nytt... Det är inte omöjligt att det är denna ovilja till förändringar som du stöter på också.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Har inget bra tips... tyvärr.
Vårt sista år på förskolan var INTE bra, barngruppen ökade till 22 barn (blandad grupp 1-5) på tre heltider (4 personer). Pga av allt strul var det mycket sjukskrivningar så det var vikarier där nästan varje dag. Om man hade tur... eftersom kommunen har som policy att inte ta in vikarier för korttidssjukskrivningar kunde det ibland vara en personal där när man kom på morgonen. Hade man riktigt tur så var det i alla fall en av de ordinarie.

Tänk er själv hur frukosten ser ut med 20 barn och en personal (tror det var 9 st 1-2 1/2 åringar). Insåg efter ett tag att lösningen var att de äldre barnen fick hjälpa till, på bekostnad av deras egen frukost.

När i konfronterade de ansvariga om att det var så förnekade de konsekvent. Trots att vi med egna ögon sett det ett flertal gånger. Plus att personalen sa att det hände regelbundet.

När sedan vår avdelning byggdes om och barnen fick leva i en byggarbetsplats kändes det hopplöst. De förlorade nog 1/3 av ytan mot de andra avdelningarna när köket byggdes om och utökades. Efter långt om länge fick de lite ersättningslokaler (på andra sidan en branddörr....).

Vi hade diskussioner som ledde ingen/mycket lite i omgångar med de ansvariga. De vi lyckades uppnå var att vår avdelning tillslut fick samma personal som hoppade in som extra (från en grannavdelning, de blev utan istället). Och visst det kändes bättre. Eftersom kommunen hade den vikarie policy de hade/har så var det en stor förbättring. Det var inte roligt att på få hälsa på nya ansikten varje dag, men kunde ju tycka att det borde vara ungefär samma vikarier hela veckan men inte då.

Att det trots allt fungerade berodde till stor del på barnen. Det var en mycket väl fungerade grupp och de äldre barnen skötte om de små väl. Personalen som jobbade där var alla trevliga och gjorde sitt bästa men pga av div längre och kortare sjukskrivningar så rasade det samman. De som jobbade där fick inte några förutsättningar att göra ett bra arbete, det ökade på sjukskrivningarna ännu mer.

Så inga bra tips. Vi kämpade så länge det berörde oss, de ”nya” föräldrarna verkade inte engagera sig så mycket. De hade inte sett försämringen och fann sig tydligen.

Nu har skolan börjat… och det är bättre men inte bra.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Nja.

Här blir ju SUPERFÖRÄNDRINGAR.

En helt ny (för) stor ettårsgrupp ska klämmas in i den ordinarie småbarnsgruppen som då blir mer än dubbelt så stor och tidigare inte innehållit just ett-åringar pga förskolans byggnader och ute-profil.

Oviljan uppfattar jag som en ovilja att protestera, att personalen känner att de måste vara mest lojal mot sin arbetsgivare.
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

*kl*

Ett tidningsreportage, politikerkontakter, lagläsning och MYCKET arbete senare så har jag idag tillsammans med en supermamma (till) varit på möte idag.

Resultat:

Det har nu blivit ny chef på förskolan igen och vi har fått löfte att bara de här 7 barnen som kommit extra får komma in i år, om de inte hittar barn som kan gå in i storbarnsgruppen i höst när det slutar stora barn.

Dvs vi har stoppat hälften av de från början tilldelade barnen. Inte optimalt men det bästa som gick att åstadkomma i nuläget.

EN till ett-åring och de vet vilket föräldrauppror de har att vänta :angel::cool:

1000 tack till alla tipsare och stöttare i tråden!
 
Sv: Hur går man vidare när förskolan försämras?

Vad glad jag blir att höra att ert engagemang (i alla fall till viss del) gett resultat!:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp