Hur gick det i Norge? Om raser/förbud.

Otherside

Trådstartare
Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och blandraser med dessa i, som anses farliga, och ett avelsförbud på Cavalier och Engelsk Bulldog (?) pga hälsoproblemen.

Men - hur fungerar det nu i Norge? Slinker hundar in under radarn? Vad händer med hundar av "fel ras" som upptäcks? Jag har inte läst någonstans om hur lagen fungerar i praktiken. Jag har svårt att se hur lagen ska tillämpas men ide´n tycker jag iofs är god. Jag lyssnade på BBC radio i morse och folk som ringer in i ämnet har väldigt märkliga åsikter.

Så - nån som vet hur det fungerar i Norge?
 
Ja, förbud på cavailer men inte engelsk bulldog. Har inte heller sett några konkreta åtgärder ännu - mycket bråk från cavailerfolk online i alla fall.

Men det brukar ju finnas sätt att kringgå rasförbud. Många pitbullar som magiskt blivit en ”labradorblandning” när hyresvärden frågar… Skulle inte förvåna mig om aveln fortsätter men under ett nytt namn.
 
Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och blandraser med dessa i, som anses farliga, och ett avelsförbud på Cavalier och Engelsk Bulldog (?) pga hälsoproblemen.

Men - hur fungerar det nu i Norge? Slinker hundar in under radarn? Vad händer med hundar av "fel ras" som upptäcks? Jag har inte läst någonstans om hur lagen fungerar i praktiken. Jag har svårt att se hur lagen ska tillämpas men ide´n tycker jag iofs är god. Jag lyssnade på BBC radio i morse och folk som ringer in i ämnet har väldigt märkliga åsikter.

Så - nån som vet hur det fungerar i Norge?
Nu kommer jag bara kommentera den första biten av ditt inlägg ang förbud för farliga hundar.
Det fungerar inte, är väl det man kan konstatera. Så vitt jag vet avlivas hundar av förbjuden ras i både Danmark och Norge - och tror bevisbördan ligger hos ägaren om man har blandras.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0208393

"Conclusions
According to the results in this study, no effect of the legislation can be seen on the total number of dog bites, therefore supporting previous studies in other countries that have also shown a lack of evidence for breed-specific legislation. Importantly, compared to other studies, this study can show a lack of evidence using more robust methods, therefore further highlighting that future legislation in this area should be prioritized on non-breed-specific legislation in order to reduce the number and risk of dog bites."


Ser inga fördelar med den här typen av lagar, de som inte sköter sig kommer bara skaffa andra raser istället.
 
Märkligt att bulldog är ok men inte cavalier, det är väl ingen som kan kalla bulldog för sund?
Tyckte också det lät konstigt, så läste igenom domen. Det verkar som om de främst fokuserade på trubbnosigheten och BOAS-grad i populationen. Att 2/3 av alla bulldoggar föder via kejsarsnitt pratas om men eftersom vissa trubbnosar kan föda normalt och vissa andra raser har liknande antal kejsarsnitt (berner sennenhund) drar de slutsatsen att det hela inte är relaterat till rasspecifika förhållanden. Dessutom bokas hälften av kejsarsnitten i förhand, så tikarna får inte chansen att föda naturligt.

Eftersom NKK numer har avelsprogram med BOAS-test och ett förbud på planerade kejsarsnitt anses det att aveln inte bryter mot djurskyddslagarna, såvida man följer programmet alltså. Cavailerklubbens försök att minska deras hälsoproblem har inte varit effektiva nog i jämförelse, att försöka få fram en frisk cavailer när man typ bara har sjuka cavailers att använda kommer ta evigheter (om det går överhuvudtaget). Att korsa in friskare raser hade gått snabbare men klubben satte sig på tvären förra gången det kom upp. Så nu är det totalstopp! :grin:

Men ja, man kan ju tycka att bulldoggen har fler problem än bara näsan, som kassa leder och hudproblem, som borde räknats in… :(
 
Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor.
Har du källor till att flera har blivit ihjälbitna av sådana hundar? Inte så att jag ifrågasätter det utan mer att jag skulle vilja veta vad som verkligen är sant och inte.

Jag vet inte exakt hur saker och ting rör på sig i Norge kring detta med förbud, men jag följer korningsprojekt och ser att de inte heller där är i närheten av att göra det i närheten av den omfattning som krävs för att det ska ha en positiv påverkan varken på inavelsgraden eller vad gäller att få en effektiv reducering av defekta anlag.
 
Har du källor till att flera har blivit ihjälbitna av sådana hundar? Inte så att jag ifrågasätter det utan mer att jag skulle vilja veta vad som verkligen är sant och inte.

Jag vet inte exakt hur saker och ting rör på sig i Norge kring detta med förbud, men jag följer korningsprojekt och ser att de inte heller där är i närheten av att göra det i närheten av den omfattning som krävs för att det ska ha en positiv påverkan varken på inavelsgraden eller vad gäller att få en effektiv reducering av defekta anlag.
Jag har läst om flera incidenter i svenska nyheter i år så googla så hittar du säkert.
 
Har du källor till att flera har blivit ihjälbitna av sådana hundar? Inte så att jag ifrågasätter det utan mer att jag skulle vilja veta vad som verkligen är sant och inte.

Jag vet inte exakt hur saker och ting rör på sig i Norge kring detta med förbud, men jag följer korningsprojekt och ser att de inte heller där är i närheten av att göra det i närheten av den omfattning som krävs för att det ska ha en positiv påverkan varken på inavelsgraden eller vad gäller att få en effektiv reducering av defekta anlag.
6 av de 10 senaste dödsfallen i UK handlade om just XL Bullies, varav 3 i år. Premiärministern vill att ”rasen” ska förbjudas innan årsskiftet .
 
Har du källor till att flera har blivit ihjälbitna av sådana hundar? Inte så att jag ifrågasätter det utan mer att jag skulle vilja veta vad som verkligen är sant och inte.

Jag vet inte exakt hur saker och ting rör på sig i Norge kring detta med förbud, men jag följer korningsprojekt och ser att de inte heller där är i närheten av att göra det i närheten av den omfattning som krävs för att det ska ha en positiv påverkan varken på inavelsgraden eller vad gäller att få en effektiv reducering av defekta anlag.
Har varit flera uppmärksammade fall i tv/dagstidningar bara i år.
 
Jag tror egentligen inte heller på rasförbud, men dels tror jag det är viktigt att det syns för allmänheten att de "gör något" åt problemet, och dels är bullyaveln (alla storlekar) mycket starkt länkad till större kriminella ligor som är ett jätteproblem i UK. Inte för hundkamp och liknande utan pengatvätt och gud vet vad.
Sedan har det ju uppenbarligen varit alldeles för många väldigt allvarliga attacker av just den här typen av hund, det måste vara många individer som inte är lämpliga att hålla som husdjur i samhället om vi ser så många öppna och otroligt allvarliga fall. Jag har inte engagerat mig i frågan vare sig för eller emot, något jag vanligtvis skulle göra.
 
6 av de 10 senaste dödsfallen i UK handlade om just XL Bullies, varav 3 i år. Premiärministern vill att ”rasen” ska förbjudas innan årsskiftet .
Ok.
Vet att de ej får ha Amstaff där men känner inte till mycket om dessa bullys även om jag ser att extremt många annonser finns. Dock räcker det för mig att se kroppen för att tycka att man båda har kört och backat över lagen om man avlar på en sådan hund. Så extremt blir aldrig bra.
 
Ok.
Vet att de ej får ha Amstaff där men känner inte till mycket om dessa bullys även om jag ser att extremt många annonser finns. Dock räcker det för mig att se kroppen för att tycka att man båda har kört och backat över lagen om man avlar på en sådan hund. Så extremt blir aldrig bra.
Man får absolut ha Amstaff i UK. :) Det är Pitbull, Fila, Dogo argentino och Japansk Tosa som är förbjudna.
 
Man får absolut ha Amstaff i UK. :) Det är Pitbull, Fila, Dogo argentino och Japansk Tosa som är förbjudna.
Aha! Mina valpköpare i UK säger att man inte får ha amstaff där ,. men Engelsk Staffe, så jag har bara tagit för givet att de vet. Frågade verkligen om de var säkra och de var helt säkra.
 
Aha! Mina valpköpare i UK säger att man inte får ha amstaff där ,. men Engelsk Staffe, så jag har bara tagit för givet att de vet. Frågade verkligen om de var säkra och de var helt säkra.
Amstaff är inte godkänd av KC (Brittiska kennelklubben) så de hamnar ofta under ”pitbull” i listan av förbjudna raser. Från gov.uk:

Whether your dog is a banned type depends on what it looks like, rather than its breed or name.

For example, if your dog matches many of the characteristics of a Pit Bull Terrier, it may be a banned type.
 
Amstaff är inte godkänd av KC (Brittiska kennelklubben) så de hamnar ofta under ”pitbull” i listan av förbjudna raser. Från gov.uk:

Whether your dog is a banned type depends on what it looks like, rather than its breed or name.

For example, if your dog matches many of the characteristics of a Pit Bull Terrier, it may be a banned type.
Ok, då förstår jag.
Mina valpköpare (har ej dessa raser) säger att deras ena bror (också boende i UK) säger att han vill importera reg Amstaff men får tvärnej. De säger att amstaff och allt blandat med amstaff är helt omöjligt att få lov att ha. Ayy det enda skulle vara om man ljuger och säger att det är blandras med okänd härkomst typ.... Därför jätteförvånad över att det här sägs att amstaff är tillåtet där. De säger att det var tillåtet (vet ej när de införde detta med rasförbud för vissa raser) men att man ansåg att det hände allt för många "olyckor" både med människor och andra hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp