Hur gör man för att inte skada sig när man tränar?

Anser du att "rejäla muskler" enbart syftar till volym? Jag tolkar att sammanhanget med skaderisk vid för snabb upptrappning helt klart syftar på styrkeökningar pga att både muskler och kondition anpassar sig mycket snabbare än många andra kritiska strukturer.
"Rejäla muskler" låter som volym ja, eller kombination volym och styrka. Om det menas "rejält stark" så tycker jag väl inte att en brukar bli det heller på ett halvår. Men tydliga resultat, ja.
 
Ja många trodde så förr. Nu vet man att man verkligen inte behöver förstöra musklerna eller träna sig till träningsvärk för att få resultat. Resultat får man ändå och dessutom kommer de som annars lägger av snart för att de inte orkar med mer hinder i livet kunna träna med om man slutar tänka så och slutar sprida den myten.

Det är dessutom inte musklerna man behöver vara mest rädd om. En frisk person kan utan problem träna sig till rejäla muskler på ett halvår men övriga kroppen, senor, ligament, bursor, fästen osv. de hänger inte med lika fort som man kan bygga muskler och de tar skada och det helt i onödan för att någon någon gång fick för sig att "det ska kännas" att man har tränat och uppenbarligen lyckades den personen bra med att sprida sitt påhitt.

Rätt träning behöver man inte vila ifrån. Resultat får man ändå.
Fast om jag inte pressar på lite och ständigt ökar mina gränser händer ju ingenting (eller händer otroligt långsamt vilket inte verkar vara TS mål.) Det är inte farligt att pusha genom lite träningsvärk.
Jag brukar promenera bort det mesta genom att gå med hunden i terrängen på eftermiddagen efter träningspasset.
 
Jag kan utan problem gå från ca 55 kg i marklyft till 100 på ett halvår. Musklerna anpassar sig snabbt. Däremot skulle det ge problem på en lång rad andra ställen, och ta lång tid att rehaba.

Det faktiskt inget konstigt med att kunna öka 45 kg i marklyft på ett halvår om man är otränad och man kan i regel göra det utan skador om man tränar på rätt sätt och ger kroppen förutsättningar (främst senor och ligament) att vänja sig vi ökad belastning. Naturligtvis individuellt från person till person men den initiala styrkeökningen och varför man som nybörjare kam öka vikterna snabbt är för att man sällan är ens i närheten av sin max kapacitet i början utan behöver hitta tekniken. När tekniken förbättras lyfter man mer, så det inte automatiskt att man får massa mer muskler utan snarare bättre och effektivare teknik som gör att man kan öka vikterna i början. Såklart också väldigt individuellt som allt annat men jag har många gånger vart med om att just nybörjare kan få riktigt sjuka ökningar första året i träning.
 
Gissar att det är därför jag måste ha kompressionskläderna på mig för att kunna springa. Annars kan jag verkligen inte springa. Kommer inte upp från marken, ser lite ut som en quarter som travar sådär superlångsamt.
Jag reagerar lite på det här. Jag tycker inte du ska se det som en nackdel att du är markbunden när du joggar, det är jättebra och minskar skaderisken. Att springa luftigt och studsa fram är mycket sämre (men roligare). Speciellt när man börjar ska man tänka på att springa med korta och marknära steg. Jag rehabar just nu och jobbar jättemycket med att försöka springa med korta steg istället för att älga fram. Quarter framför dressyrhäst! Ökar man kadensen eller lutningen får man upp pulsen ändå. Alternativt kan man lägga in korta (!) intervaller där man höjer farten för att få upp pulsen mer.
 
Jag reagerar lite på det här. Jag tycker inte du ska se det som en nackdel att du är markbunden när du joggar, det är jättebra och minskar skaderisken. Att springa luftigt och studsa fram är mycket sämre (men roligare). Speciellt när man börjar ska man tänka på att springa med korta och marknära steg. Jag rehabar just nu och jobbar jättemycket med att försöka springa med korta steg istället för att älga fram. Quarter framför dressyrhäst! Ökar man kadensen eller lutningen får man upp pulsen ändå. Alternativt kan man lägga in korta (!) intervaller där man höjer farten för att få upp pulsen mer.
Jag tror att du misstolkar nu. Jag studsar inte i vanliga fall. Det handlar inte om att jag bara är markbunden. Det går liksom inte att springa. Alls. Och det tar sjukt mycket energi. Det finns noll flexibilitet och om jag pushar så hamnar jag med mer och mer böjda ben tills jag helt enkelt inte hinner fram med nästa ben innan jag snubblar. Det blir TUNGT och stelt till tusen.


Med kompressionskläder kan jag hamna i en jogg där jag orkar hur länge som helst oavsett kondition. Jag kan vila i joggen. Jag har alltså rätt bra teknik. Jag studsar inte, men det finns flexibilitet i leder och ligament.

Sambon studsar. Han orkar hälften så långt som mig, trots egentligen bättre kondition.
 
Du har redan fått jättemånga bra tips här i tråden, framförallt om att styrketräning är grejen för att öka förbränningen.
Funderade över mat, du nämner bara kalorier men vad är det du äter? Det finns ju mer rätt eller fel man för att kroppen ska må bra.

Kommer precis från en föreläsning, ”syna matmyterna”, där föreläsaren dels nämnde att en vuxen person gör av med ungefär 1200 kcal av att bara ligga i sängen en hel dag. Men hur eller hur om det, för det anar jag att du kommer säga emot. Ett annars av hennes tips är att alltid ha fem färger på tallriken för en balanserad och hälsosam kost för kroppen. Det ger ju kroppen rätt förutsättningar för att kunna fungera.
Säga emot och säga emot. Någon som säger "exakt såhär är det för alla" säger väl sig självt att det är felaktigt för flera, eller tycker du inte det?

Normalmänniskan gör säkert det. Men det hjälper liksom inte mig. Jag kan mycket väl gå upp i vikt av 1200 kalorier per dag.

Men jag är inte genomsnittsmänniskan. Dels är jag kvinna och rätt kort. Och eftersom jag uppenbarligen kan gå upp 6 kilo på en vecka där jag åt ordentlig mat med noll godis, alkohol osv så kan man nog anta att min kropp är en jävel på att omvandla mat till energi. Lägg till att vi vandrade i berg den veckan. 18 km som längst. Så jag låg verkligen inte på sofflocket.

Jag äter rätt varierat. Äter kött ibland, vegetariskt ibland, veganskt ibland. Visst köper jag chips till fredagskvällen och en chokladbit på 37 gram till lördagen. Men jag är rätt säker på att det inte är det stora problemet för mig.

Och framförallt kanske, så äter jag exakt samma mat som sambon, men ungefär hälften så mycket - och han är smal som en pinne. Han äter lite mer bröd och varm choklad bara.
 
Crosstrainern? Börja där med ett lättare pass.

Maskinerna med tyngder är de viktigt att man får hjälp med så en gör rätt.
Jag kör pp flera rep o lättare vikter till början.

Annars kan du ju använda band att träna med. Med olika motstånd i sig.
 
Crosstrainern? Börja där med ett lättare pass.

Maskinerna med tyngder är de viktigt att man får hjälp med så en gör rätt.
Jag kör pp flera rep o lättare vikter till början.

Annars kan du ju använda band att träna med. Med olika motstånd i sig.
Maskinerna brukar ha en bild eller liknande där det står hur man ska göra. Eller så kan man bara se hur nån annan gör. De är i regel utformade så att det bara går att röra sig i dem på ett sätt, det rätta sättet. Så jag skulle säga att maskiner är rätt självinstruerande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte läst hela tråden. Men tar du BCAAs efter träning? Sådan träningsvärk är ju jobbig och kan du ge musklerna lite hjälp vore det guld värt.

Efter min nackskada när jag varit borta från gymmet/löprundan i ett halvår rekommenderade PTn BCAAs så att jag inte skulle få så mycket träningsvärk när jag började igen. Hon visste ju att jag skulle göra alldeles för mycket för snabbt och ville inte nog inte se mig sur och öm på kliniken igen.
 
Jag tror att du misstolkar nu. Jag studsar inte i vanliga fall. Det handlar inte om att jag bara är markbunden. Det går liksom inte att springa. Alls. Och det tar sjukt mycket energi. Det finns noll flexibilitet och om jag pushar så hamnar jag med mer och mer böjda ben tills jag helt enkelt inte hinner fram med nästa ben innan jag snubblar. Det blir TUNGT och stelt till tusen.
Med kompressionskläder kan jag hamna i en jogg där jag orkar hur länge som helst oavsett kondition. Jag kan vila i joggen. Jag har alltså rätt bra teknik. Jag studsar inte, men det finns flexibilitet i leder och ligament.

Sambon studsar. Han orkar hälften så långt som mig, trots egentligen bättre kondition.

Det är ju svårt att ge dig tips när du är så unik att inget som funkar för andra funkar för dig.

Om du är så otränad som du beskriver dig kanske det ska vara tungt och du kanske inte ska springa hur långt som helst? Om det tar sjukt mycket energi utan kompressionskläder är det väl bättre att skippa dem än att springa hur långt som helst och gå sönder på köpet?
 
Jag tror att du misstolkar nu. Jag studsar inte i vanliga fall. Det handlar inte om att jag bara är markbunden. Det går liksom inte att springa. Alls. Och det tar sjukt mycket energi. Det finns noll flexibilitet och om jag pushar så hamnar jag med mer och mer böjda ben tills jag helt enkelt inte hinner fram med nästa ben innan jag snubblar. Det blir TUNGT och stelt till tusen.


Det är ju svårt att ge dig tips när du är så unik att inget som funkar för andra funkar för dig.

Om du är så otränad som du beskriver dig kanske det ska vara tungt och du kanske inte ska springa hur långt som helst? Om det tar sjukt mycket energi utan kompressionskläder är det väl bättre att skippa dem än att springa hur långt som helst och gå sönder på köpet?
Du tänker att jag är så otränad att jag inte kan springa 10 steg men på något magiskt sätt lyckas springa 40 min bara jag har kompressionskläder?

Det lär bli svårt att bränna någon större mängd kalorier på sättet. Men visst, förslitningsskador lär jag ju heller inte få.

Men nej. Jag köper inte riktigt det. Det har inte med hur tränad jag är att göra eftersom det räcker med att äta kortison två dagar så kan jag springa även utan kompressionsbyxor.

Jag har inte läst hela tråden. Men tar du BCAAs efter träning? Sådan träningsvärk är ju jobbig och kan du ge musklerna lite hjälp vore det guld värt.

Efter min nackskada när jag varit borta från gymmet/löprundan i ett halvår rekommenderade PTn BCAAs så att jag inte skulle få så mycket träningsvärk när jag började igen. Hon visste ju att jag skulle göra alldeles för mycket för snabbt och ville inte nog inte se mig sur och öm på kliniken igen.
Det får jag ta och prova!
 
Kom åt skicka-knappen innan jag skrivit klart förra meddelandet.

Jag känner igen mig i dina tankegångar, har asperger/ADD. Att lära in en ny rutin som är tråkig är skitsvårt, jag har samma problem. Ibland känns det rent nästan oövervinnligt.
Var liksom du rätt tränad en gång i tiden, då jag höll på med hästar och cyklade överallt. Slutade rida, lite andra grejer i livet hände och vips så har jag en hel del övervikt.

Såg inte om du svarat på det tidigare, men hur känner du för grupp-pass? Det tycker jag funkar bättre, speciellt danspass. Zumba t.ex. ger en endorfinkick och jag hinner inte tänka på något annat. Step-up är också kul, jag har också blivit föreslagen taibo när jag tränat upp mig lite mer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Säga emot och säga emot. Någon som säger "exakt såhär är det för alla" säger väl sig självt att det är felaktigt för flera, eller tycker du inte det?

Normalmänniskan gör säkert det. Men det hjälper liksom inte mig. Jag kan mycket väl gå upp i vikt av 1200 kalorier per dag.

Men jag är inte genomsnittsmänniskan. Dels är jag kvinna och rätt kort. Och eftersom jag uppenbarligen kan gå upp 6 kilo på en vecka där jag åt ordentlig mat med noll godis, alkohol osv så kan man nog anta att min kropp är en jävel på att omvandla mat till energi. Lägg till att vi vandrade i berg den veckan. 18 km som längst. Så jag låg verkligen inte på sofflocket.

Jag äter rätt varierat. Äter kött ibland, vegetariskt ibland, veganskt ibland. Visst köper jag chips till fredagskvällen och en chokladbit på 37 gram till lördagen. Men jag är rätt säker på att det inte är det stora problemet för mig.

Och framförallt kanske, så äter jag exakt samma mat som sambon, men ungefär hälften så mycket - och han är smal som en pinne. Han äter lite mer bröd och varm choklad bara.
Har inte alls som avsikt att säga att något är likadant för alla, och tror även att det jag hörde på föreläsningen var generaliserat.
Du får många bra tips här, men det känns (min tolkning!) som att du avfärdar i princip allt och har anledningar till att det inte funkar för dig. Det känns svårt då att fortsätta försöka komma med tips för att hjälpa.

Viktuppgång i samband med ökad träning är ju inget konstigt, muskler väger, ökad mängd blod osv. Därför kan vikt vara ett svårt mått, måttband kan vara bättre.
 
Kom åt skicka-knappen innan jag skrivit klart förra meddelandet.

Jag känner igen mig i dina tankegångar, har asperger/ADD. Att lära in en ny rutin som är tråkig är skitsvårt, jag har samma problem. Ibland känns det rent nästan oövervinnligt.
Var liksom du rätt tränad en gång i tiden, då jag höll på med hästar och cyklade överallt. Slutade rida, lite andra grejer i livet hände och vips så har jag en hel del övervikt.

Såg inte om du svarat på det tidigare, men hur känner du för grupp-pass? Det tycker jag funkar bättre, speciellt danspass. Zumba t.ex. ger en endorfinkick och jag hinner inte tänka på något annat. Step-up är också kul, jag har också blivit föreslagen taibo när jag tränat upp mig lite mer.
Jag är positiv till gruppass, när jag är mer tränad. Just nu känns det som att jag lätt skulle hänga på och kämpa mig igenom om något var jobbigt - för alla andra klarar det ju. Så under uppträningen tror jag att det är bäst att vara själv för att inte ryckas med för mycket.
 
Har inte alls som avsikt att säga att något är likadant för alla, och tror även att det jag hörde på föreläsningen var generaliserat.
Du får många bra tips här, men det känns (min tolkning!) som att du avfärdar i princip allt och har anledningar till att det inte funkar för dig. Det känns svårt då att fortsätta försöka komma med tips för att hjälpa.

Viktuppgång i samband med ökad träning är ju inget konstigt, muskler väger, ökad mängd blod osv. Därför kan vikt vara ett svårt mått, måttband kan vara bättre.
Du tänker alltså att jag gick upp 6 kilo muskler och blod på en vecka? Nej, det tänker du inte, ellerhur.

De jag avfärdar avfärdar jag för att jag vet att de inte funkar för mig. Jag förstår att det blir svårt att komma med tips då, men hade det varit enkelt så hade jag redan löst den ekvationen själv och därmed inte startat någon tråd. Jag lovar att jag är mer frustrerad över detta än vad ni andra är :D

Jag har liksom provat att leva på ca 500 kalorier/dag 4 dagar per vecka och typ 1000-1500 kalorier resterande dagar och gått ner noll. Jag borde ha rasat i vikt. En normal människa gör det. Men inte jag. Får vi krig och svält så är jag iaf den sista att svälta ihjäl :rofl:
 
Igår köpte jag två nya sport-BHar och ett nytt träningslinne. Sambon fick träningsbyxor. Och vet ni vad? Han följde med till gymmet idag!
Det gick bra på gymmet, kände dock av baksida lår redan i powerwalken så jag gick 10 min, sprang 1, gick 5 till, sprang 1 och gick 5 min till. Och sedan 10 min på roddmaskinen och någon maskin för axlar och lite planka.

Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att ena bröstet är rött och mer ömt än det andra. Och det ilar liksom i det. Så jag gissar att jag är på väg att få mastit igen. Vet inte hur det blir att träna med mastit men med tanke på att det tog 2,5 månad med antibiotika att bli av med det förra gången så kan jag liksom inte ta träningapaus bara för det. Förutom när jag får feber givetvis. Kanske rättar det till sig av sig självt. Vi får se hur det mår imorgon.
 
Maskinerna brukar ha en bild eller liknande där det står hur man ska göra. Eller så kan man bara se hur nån annan gör. De är i regel utformade så att det bara går att röra sig i dem på ett sätt, det rätta sättet. Så jag skulle säga att maskiner är rätt självinstruerande.

Mja… jag håller inte med
 
Mja… jag håller inte med
Visst finns det några undantag med maskiner man kan använda på flera sätt, men i regel finns det ett klistermärke med en bild på hur man ska göra på maskinen. Och många är som sagt såna att man bara kan röra sig på ett sätt i dem.

Vilka instruktioner är det du tänker att man behöver?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Visst finns det några undantag med maskiner man kan använda på flera sätt, men i regel finns det ett klistermärke med en bild på hur man ska göra på maskinen. Och många är som sagt såna att man bara kan röra sig på ett sätt i dem.

Vilka instruktioner är det du tänker att man behöver?
Det blir väl inte farligt att göra lite fel i maskiner men under mitt första PT-pass körde vi lite maskiner och PTn fick säga åt mig om flera saker. Ner med axlarna, ihop med skulderbladen, tryck med hälen osv. Det blev stor skillnad. Och då har jag ändå stor träningvana, bara väldigt ringrostig när det gäller styrketräning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
831
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 059
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp