Bukefalos 28 år!

Hur gör man gör att bli utredd för ev diagnos?

GardenAngel

Trådstartare
Ni som blivit utredda i vuxen ålder hur gick ni tillväga? Måste man gå genom allmänvården/psyk? Jag har starka misstankar om att jag kanske har ADD och eventuellt även är bipolär. Men jag har aldrig haft kontakt med vården förutom när jag bodde i England och blev diagnostiserad med medelsvår depression.

Måste det gå så långt att man får remiss innan man har en chans att bli utredd?
 
Du kan bekosta utredning själv om du inte vill gå genom den offentliga vården.

En början är att kontakta vårdcentralen och berätta om dina tankar eller, om det finns öppenpsyk där du bor så kanske du kan vända dig direkt till dem, det är inte alla öppenpsyk som kräver remiss.
 
Ni som blivit utredda i vuxen ålder hur gick ni tillväga? Måste man gå genom allmänvården/psyk? Jag har starka misstankar om att jag kanske har ADD och eventuellt även är bipolär. Men jag har aldrig haft kontakt med vården förutom när jag bodde i England och blev diagnostiserad med medelsvår depression.

Måste det gå så långt att man får remiss innan man har en chans att bli utredd?
Jag gick via min vårdcentral som skickade remiss till min öppenpsyk. Fick sedan träffa en psykolog och tala lite om mina tankar och funderingar och sedan drog dom vidare därifrån.
 
Lånar tråden om det är ok?

Vad säger man, om man ex. kontaktar VC? "Hej, jag har läst om diagnos XX på 1177 och jag tror jag har det?" Jag har liksom aldrig hört om någon som fått en diagnos/utredning "på begäran", utan bara de där någon i vården har misstänkt ngt och skickat vidare, då jag är nyfiken. :)
 
Jag har ingen personlig erfarenhet, men har en närstående som gjort det som ni talat om här, gått genom VC och fått en remiss skickad. Det jag vill understryka att beroende på landsting så kan man behöva stå i kö i flera år innan utredningen påbörjas.. min närstående fick höra att det kunde ta upp till tre år, men förhoppningsvis går det snabbare än så.
 
Jag gick hos en psykolog på min vårdcentral, men det hjälpte inte och den kontakten avslutades. När jag hade provat lite mediciner och det inte heller hjälpte remitterade läkaren mig till psykiatrin.
Jag remitterades någon gång i februari-mars, tror jag, och i slutet på maj var jag på mitt första besök där. Sedan var det några besök till (psykologutredning, läkarbesök och lite sånt), och i september fick jag min diagnos. Då hade jag "förtur" och de försökte skynda på mitt ärende så mycket det gick.

Jag tror att det brukar gå att själv ta kontakt med öppenpsyk och berätta om sina problem/svårigheter, och att man skulle vilja göra en utredning, men jag skulle tro att man kan få vänta ganska länge eftersom det oftast är så högt tryck på att göra utredningar.
Om man redan har en befintlig vårdkontakt (oavsett om det är vc eller öppenpsyk) så tror jag att det går snabbare om hen remitterar.

Sen tror jag inte att det är så nyttigt alla gånger att "diagnostisera sig själv" när det gäller psykiatriska diagnoser. Jag tror det är bättre, om man tror att det är något, att man lämnar diagnostiseringen åt proffsen. Annars kan det nog hända att man (kanske undermedvetet) "tar på sig" den diagnos man tror sig ha, fast det kanske inte alls stämmer.
 
Lånar tråden om det är ok?

Vad säger man, om man ex. kontaktar VC? "Hej, jag har läst om diagnos XX på 1177 och jag tror jag har det?" Jag har liksom aldrig hört om någon som fått en diagnos/utredning "på begäran", utan bara de där någon i vården har misstänkt ngt och skickat vidare, då jag är nyfiken. :)

Man beskriver sitt lidande, rätt och slätt. För om man tar kontakt med VC antar jag att det finns någon typ av svårighet som faktiskt ställer till med reella problem. Så man beskriver vad det är som är svårt och jobbigt, och lämnar avgöranden och diagnostiserandet till vårdpersonalen.
 
Lånar tråden om det är ok?

Vad säger man, om man ex. kontaktar VC? "Hej, jag har läst om diagnos XX på 1177 och jag tror jag har det?" Jag har liksom aldrig hört om någon som fått en diagnos/utredning "på begäran", utan bara de där någon i vården har misstänkt ngt och skickat vidare, då jag är nyfiken. :)
Jag ringde till min hälsocentral och förklarade mina problem och att många inkl. jag tror att de finns någon diagnos som orsak och att jag behöver hjälp.
 
Fick diagnosen add som 20 åring.

Jag var så deprimerad, det var där det började, kom in till psykakuten och därigenom kom jag i kontakt med psykiatrin. Jag försökte desperat att hitta en anledning till min depression att jag trodde på allt som de sa till mig och läste, har haft alla möjliga diagnoser som visade sig inte stämde innan det blev rätt.

även om det tar tid, för det tar tid, se till att få en ordentlig utredning. add/adhd utredningar tar tid. Gå till en vårdcentral så får de remittera dig till utredning :)
 
Jag har ju haft kontakt med psykiatrin länge och fick en remiss genom dom till en psykologutredning. Det var min förra terapeut som tog upp det hela och tryckte på att jag behövde en utredning. Fick vänta ett tag för att jag har anorexi och man inte får utreda på för låg vikt men sen gick det ganska snabbt när jag kommit upp lite i vikt. Dock väldigt konstigt att jag gått i psykiatrin så länge utan att någon ens tänkt på att en utredning skulle vara bra... Hade fått vissa diagnoser innan baserade på symtom och att läkaren följt mig under flera år och sett det tydligt så den diagnosen känns 100% säker då både jag, läkaren, behandlare och familj sett det här under flera år.

Vissa diagnoser behövs bara kontakt med läkare och ev journalanteckningar och att läkaren ser symtomen och för vissa diagnoser eller om man är ny för läkaren krävs mer än så, med läkarsamtal, anhöriga, enkäter, psykologsamtal osv.

Om du har någon person i vården så kan du prata med dem. Annars så tror jag att det går att ringa till öppenpsyk och förklara läget så hjälper de dig med hur du ska göra, de kan förklarar hur gången är.
 
Tack för era svar!
Har ingen kontakt inom svenska vården, utom min barnmorska.. Men gills hon?

Samtidigt som man inte vill ha en diagnos, för det känns som ett stigma, så skulle det vara himla skönt att få veta vad som är fel.. Något är ju fel, helt klart. Har haft en sämre period senaste halvåret sen jag och mitt ex gick isär och då börjar jag ofta leta lösningar.

Ska försöka få tummen ur och kontakta öppenpsyk i veckan.
 
Samtidigt som man inte vill ha en diagnos, för det känns som ett stigma, så skulle det vara himla skönt att få veta vad som är fel.. Något är ju fel, helt klart. Har haft en sämre period senaste halvåret sen jag och mitt ex gick isär och då börjar jag ofta leta lösningar.

Ska försöka få tummen ur och kontakta öppenpsyk i veckan.

Förlåt för ordmärkande och eventuell överkänslighet :o

Men snälla, säg/skriv inte att "man inte vill ha en diagnos". Det är självklart helt okej att känna så, att du inte vill ha en diagnos, och det är även fullt förståeligt att inte vilja det. Men när du skriver att man inte vill ha en diagnos, så bidrar det till stigmatiseringen genom att det antyder att en diagnos generellt, för alla, är negativt och något man inte vill ha.

Själv tyckte jag det var skönt när jag fick min diagnos. Mycket blev liksom klarare tack vare diagnosen, sånt som jag tidigare bara blivit irriterad och arg på mig själv för att jag inte klarat av fick plötsligt en förklaring. Det blev lättare att acceptera vissa av mina svårigheter när jag fick svart på vitt att det var på grund av att jag har en viss diagnos, och inte för att jag är dum i huvudet, konstig, "fel" eller annat som jag ofta kan känna.

Sedan tänkte jag på det du skrev, att du har haft en sämre period sista halvåret. Har du funderat även innan det på om du har någon diagnos?
Tänker att om de funderingarna inte kommit förrän sista halvåret kanske det är troligare att det är t.ex. en depression? Det är ju inte alltid depressioner ger de "mest kända" symptomen, och då är det nog inte lika lätt att förstå vad det är.

Hur som helst så hoppas jag att du får kontakt med öppenpsyk och får den hjälp du behöver. Du förtjänar att må bra!
 
Undrar också, har problem funnits tidigare eller kom de med separationen? För i så fall kanske det inte är en diagnos du behöver utan stöd för att hantera en/flera besvärliga perioder i ditt liv. Att må dåligt i perioder eller när något händer är fullt naturligt, det är när man börjar få svårt att klara av vardagen eller när symtom kommer utan att något yttre har påverkat hur man mår som en utredning kan vara till hjälp.
 
Fick diagnosen svag ADHD med lite symptom på Asbergers som 21 åring, hade då först gått igenom hela BUP som 19 åring och sådant, hamnade där av en tillfällighet då pappa och mamma trodde jag var självmordsbenägen. Vilket inte var fallet, tog ungefär 3 år för mig att få min diagnos och då var den sådär svag att läkarna inte kunde vara 100% på att de ens kunde ställa en diagnos.O_o
Rätt och slätt gå genom din husläkare/privatläkare och förklara ditt mående, sedan skickar de förhoppningsvis en remiss till psykologmottagningen etc. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 995
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp