Hur göra med deprimerad anhörig?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Just nu lever sambo och hans familj lite i dödens väntrum, svärmor har cancer och blir bara sämre och sämre. Svärmor själv håller humöret uppe, men är trött och orkar ingenting.

För att göra det värre har svärmors sambo blivit deprimerad, alltså riktigt deprimerad, han klär inte på sig, äter inte och kan inte ta hand om sig själv och än mindre vara någon form av hjälp/stöd till svärmor. Han behöver vård och det omgående, svärmor orkar inte ta hand om honom också. Vi hjälper alla till så gott det går, men hur gör man för att se till att han får den vården han behöver? Han själv inser ju inte att han behöver hjälp.

Någon som har något tips på var man börjar?

/Lavinia,
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

I mitt landsting erbjöds anhöriga samtalsstöd under behandlingen. Kanske finns det nått liknande i ert län?
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Jag hade SKYNDSAMT kollat med både vårdcentralen och svärmors vårdgivare. Anhörigsamtal räcker inte om det är en riktig depression, men kan säkert vara bra ändå. Men han behöver ju troligen medicin.
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Hej!

Jo, han behöver definitivt medicin. Tidigare när han varit deprimerad har han tom fått sån elchocksbehandling men det fick han sluta med pga hans dåliga hjärta. Samtalsstöd känns inte som det kommer hjälpa, han är helt bortom det och går knappt att prata med alls. Jag har inte träffat honom själv, men de som har säger att han är helt inne i sig själv.

Vi anhöriga känner att det bästa skulle vara om vi fick honom inlagd någonstans, men vi vet inte var vi ska vända oss. Just nu ligger svärmor på sjukhus för att få vila, men där kommer hon inte kunna stanna. På måndag skulle hon ha någon typ av vårdsamtal och då kommer han ju tas upp såklart.

Det är verkligen inte lätt med döden ens när man är förberedd...

/Lavinia
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Medicin, ETC, inläggning, samtal, etc..är ju inget som är aktuellt så länge han själv inte vill. Vad VILL han själv? Det är där ni måste börja leta. Vill han prata, så är det som gäller oavsett vad ni andra tycker. Vill han ha medicin, så ska han ha det. Vill han inte, så får ni andra acceptera det också.

Om ni frågar, vad säger han?
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Kanske bra om din sambo kunde vara med på vårdsamtalet och förklara hur situationen ser ut hemma hos mamman. Bäst givetvis om din svärmors man deltog. Det är olika på olika landsting men någon form av extra stöd borde hon kunna få i ett sånt läge, det är ju ingen ovanlig situation.
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Behandlas hon på Radiumhemmet? De har en avdelning som tar hand om cancersjuka patienter och även deras anhöriga psykiska välmående. Jag skriver remisser dit ganska ofta och det här fallet borde vara prioriterat. Tror de bör gå dit tillsammans för stödsamtal. Be behandlande onkolog skriva akutmärkt remiss dit. De har en psykiater där för medicinförskrivning vilket lär behövas.
 
Sv: Hur göra med deprimerad anhörig?

Tack!

Ja, hon behandlas på Radiumhemmet. Just nu ligger hon inne, men kommer gissningsvis skickas hem imorgon efter någon typ av samtal.

Tack för tipset, har vidarefört det till sambo så ska han ta det med sin mamma.

Svärmor är än så länge ganska kapabel att ta tag i saker själv, iaf prata och sånt, men hon vet ju inte heller hur hon ska lösa det. Men nu har vi iaf lite ideér. Tack!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 029
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: pajaztar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp