Hur gör jag för att rejält förminska en logga utan suddighet?

tuaphua

Trådstartare
Jag har en stor logga jag vill förminska rejält. Jag har provat i de program jag har och med mina klart begränsade skills. Men det blir bara suddigt när man kommer ner till en viss storlek.

Hjälp! Vet någon hur jag ska göra?
 
Ska loggan synas på en skärm, eller tryckas/skrivas ut?
Vad för program använder du, och vet du var man ändrar upplösningen av bilden och storleken separat?
 
Ska loggan synas på en skärm, eller tryckas/skrivas ut?
Vad för program använder du, och vet du var man ändrar upplösningen av bilden och storleken separat?

Just nu vill jag få till en mindre logga so ÅF:ar kan ha små mini-varianter av på sina hemsidor.
Men jag kommer också få problem med att skriva ut ettiketter där jag nu bara har stora pdf-etiketter till stora förpoackningar. Jag skulle vilja krympa dem ngt till mindre etiketter på mindre förpackningar. Det blir bara suddigt.
Vet inte hur man ändrar upplösning och strl separat. Klickade på "bäst upplösning" typ ;)
Jag är inte bra på sånt här, som synes.

Jag har testat i Adobe Acrobat Pro DC och i Paint.net. Det är de program jag har nu.
 
Skalar man ner en bitmappad (pixelbaserad) bild rejält så blir den ju ofrånkomligen taggigare i alla konturer. Men det kanske inte var så du menade när du skrev suddig?
Det är en anledning till att man gärna använder vektoriserade bilder till sådant som behöver kunna skalas ordentligt.
Lättast i min värld är att hantera enbart högupplösta filer, och skala ner dem när man väl monterar dem i layoutprogrammet. Det gäller förstås främst för tryck; grejor som skall visas på webben kan man behöva hantera litet annorlunda imho. Vet man att man bara har exempelvis 96 skärmpixlar per tum att leka med, så kanske man inte ostraffat kan skala ner en detaljrik bild med gott om toningar och kurvor till några få cm. Då kan man behöva hitta andra lösningar, kanske modifiera bilden/grafiken, göra en optimerad pyttevariant liksom.

(En annan sak som kan påverka skärpan på skärmen rejält är om man inte har bildskärmsinställningarna satta till samma upplösning som skärmen har rent fysiskt. Men det har du säkert kollat...? )
 
Jag har en stor logga jag vill förminska rejält. Jag har provat i de program jag har och med mina klart begränsade skills. Men det blir bara suddigt när man kommer ner till en viss storlek.

Hjälp! Vet någon hur jag ska göra?

Vektorisera den! Enkelt gjort med gratisprogram om det är en enkel logga, lite knepigare om den är mer detaljerad.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Myrten
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 303
Senast: Cattis_E
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp