Hur gör killarna! Ridstövlar för stora fötter!

KungTulle

Trådstartare
Alltså, min sambos gamla läderridstövlar är kaputt, han har haft dom i snart 20 år.

Så vi var på en ganska stor ridsportsaffär för att förhöra oss om nya.

Det de eventuellt kunde skaka fram var ett par i konstläder men hade bara hemma i normal skaftvidd och min sambo som cyklar väldigt mycket har förstås kraftiga vader.

Men finns det verkligen inga klassiska läderridstövlar längre i herrstorlekar?:crazy:

UTAN resårer, blixtlås och moderna coola lösningar?

Vad han vill ha är vanliga svarta med någotsånär jämnt skaft uppetill dvs inte dessa som är jättehöga på utsidan. Alltså enkel vanlig normal ridstövel.

Nån som kan tipsa om märken och modeller som passar in? Han behöver ca 42-43 i skaftvidd. Han har storlek 44 i normala skor.

Prisläge mellan 2000-5000 är inget hinder. Eller tips på ställen där man kan få sytt upp efter mått???

Senast ändrad:
Sv: Hur gör killarna! Ridstövlar för stora fötter!

Ett par vanliga enkla klassiska stövlar i rätt mått går ju att få hos de flesta tillverkare.

Cavallo, Petrie, Königs osv

Italienska Ornella Prosperi har stövlar i läder till vettigt pris. De galoppstövlar som jag beställde gick på ca 3000:-
Sen vet jag att man sålde ut stora storlekar på galoppbutiken i övrevoll, oslo. Det kan säkert finnas kvar stövlar där till vettigt pris...

Cavallo har. Bara att måtta och prova. Finns det inte i passande storlek går det finfint att måttbeställa.

Ja vi får väl se vad vi kan hitta. Men det är typ tråkigt att inte affärerna verkar ha hemma i herrstorlekar, för egentligen vill man ju klämma och känna och prova.

Särskilt när det gäller riktigt dyra stövlar.

Nu har jag iofs snokat upp en kille i England som kan sy upp ett par stövlar som verkligen passar till det som är mest akut för 300 pund, och det är en kille som gör saker av riktigt hög kvalitet- efter mått. Men han tar ett par månader på sig och vi hade behövt stövlar tidigare. Jag har sett en hel del skor och stövlar han har gjort och de är bra, riktigt bra.

Jag googlade de nämnda märkena ovan men alla gör stövlarna superhöga på utsidan- är det den rådande trenden eller? Förfärligt fult är det och även tämligen opraktiskt. Dessutom passar inte den skärningen alls om man även ska ha stövlarna i historiska sammanhang. Och ska man beställa tex ett par cavallo för närmare 5000:- vill man inte direkt när man får hem dom ta läderkniven och börja kapa.

Italienska Ornella Prosperi har stövlar i läder till vettigt pris. De galoppstövlar som jag beställde gick på ca 3000:-
Sen vet jag att man sålde ut stora storlekar på galoppbutiken i övrevoll, oslo. Det kan säkert finnas kvar stövlar där till vettigt pris...

Fast Prosperistövlarna hade ju blixtlås bak...

En snabb googling säger att Livgardet får stövlar från Stenbergs. Vet dock ej om stövlarna är historiskt korrekta eller om K1 numera rider i moderna stövlar

Dessa tex tycker jag är en helt "vanlig" läderstövel från Cavallo:
http://www.cavallo.info/images/produkte/allround_winner-big.jpg

Ingen dragkedja, visserligen lite högre på utsidan, men utan den där riktiga bågen som är populär just nu.

Verkar finnas i rätt storlekar också. Vet inte vad de kostar här hemma, men de finns för under 3000 kr utomlands.

Dessa tex tycker jag är en helt "vanlig" läderstövel från Cavallo:
http://www.cavallo.info/images/produkte/allround_winner-big.jpg

Ingen dragkedja, visserligen lite högre på utsidan, men utan den där riktiga bågen som är populär just nu.

Verkar finnas i rätt storlekar också. Vet inte vad de kostar här hemma, men de finns för under 3000 kr utomlands.

Cavallo utgår eftersom de har en liten fyrkantig mässingsplupp som logga som sitter i skaftet.

En snabb googling säger att Livgardet får stövlar från Stenbergs. Vet dock ej om stövlarna är historiskt korrekta eller om K1 numera rider i moderna stövlar

Jag googlade lite till och de använder tydligen nuförtiden stövlar av märket "Levad". Som de köper hos Stenbergs.

Senast ändrad:

Den lilla mässingspluppen på cavallos stövlar sitter baktill på en lös flärp som man enkelt skulle kunna skära bort om man tycker att den stör.

Den lilla mässingspluppen på cavallos stövlar sitter baktill på en lös flärp som man enkelt skulle kunna skära bort om man tycker att den stör.

Ok gör den det numera? Förr satt den liksom fast i skaftet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka