hur gör man- ni som vet

Jois

Trådstartare
Har hittat ett föl som jag nog gärna skulle vilja ha, jag har bara köpt unghästar innan så jag har ingen som helst aning om hur det funkar.
Just denna står en bra bit bort så det är inte så att jag jättegärna slänger mig i bilen för att åka och titta på den utan isåfall chansar jag och köper den osedd irl..
Men hur gör man då rent praktiskt? den är förr iår så den behöver ju gå med mamma en stund till..
Hur gör man upp en affär på håll? När man väl flyttar på den, hur gör man då? Taskigt att slänga in en 6månaders (eller vad den blir) i en transport och åka genom halva landet och liiite till...

Dela gärna med er om era erfarenheter och tips!!:bow:

Sv: hur gör man- ni som vet

Jag hade nog inte viljat göra upp affären förrän hästen är färdig att leverera. Men jag förstår om ägaren vill ha handpeng så länge. Gårdsbesiktning för att säkerställa att lungor och hjärta, syn och hovar är OK och att den inte blivit t ex sparkad dagarn innan avfärd.

Sätta på lastbil och skicka hem är väl vanligast, men jag tycker det är viktigt att ägaren verkligen avskiljt dem innan och ev bundit upp innan så den är van och inte får en chock.

Jag hade nog inte viljat göra upp affären förrän hästen är färdig att leverera. Men jag förstår om ägaren vill ha handpeng så länge. Gårdsbesiktning för att säkerställa att lungor och hjärta, syn och hovar är OK och att den inte blivit t ex sparkad dagarn innan avfärd.

Sätta på lastbil och skicka hem är väl vanligast, men jag tycker det är viktigt att ägaren verkligen avskiljt dem innan och ev bundit upp innan så den är van och inte får en chock.

När jag köpte fölunge från Holland så satte transportföretaget in en "box" i transporten så att fölis kunde gå lös där inne och även lägga sig ner. Så stora transportörer är ju vana vid att transportera alla de sorters hästar så man kan ju ringa till dom och fråga hur det går till och hur hanterade dom vill att de ska vara.

När det gäller transport så när min kompis tog hem ett fullblod från Skåne ca 35 mil så anlitade hon transportföretag. Hästen kom i lastbil och stod lös när den kom. När vi frågade varför den stod lös så sa chauffören att de transporterade alla hästar lösa för hästens bekvämlighet. Hästen kom fram pigg och fräsch trots värme ute.

Så nog ska väl lilla fölis kunna åka lastbil om den ändå står lös i den?

Jag fick hem ett föl förra året med lastbil och en även en övernattning för att det var så lång resa. Men det jag har lärt mig av den erfarenheten är att jag inte kommer att göra om det om jag inte absolut måste.
Resan gick väldigt bra och fölet var mycket välhanterat, så pass att transportören berömde henne för det flera gånger.
Men det som var jobbigt för henne var att komma så ung helt ensam till helt nya rutiner och nytt ställe. Jämför jag henne med de föl som fanns här eller kommit hit med sina mammor så har hon inte mått bra alls. Hon har blivit vad som kan kallas för lillgammal och lite utstött av de andra fölen.
Så i fortsättningen gör jag som jag gjort innan och väntar med att ta hem dem tills de är runt året och kan släppas på bete med resten av unghästarna.

Jag bor i sthlm och hittade en fölis för ca 3 månader sen som väkte stort intresse.

jag betalade handpening.
nu väntar jag till fölet fyller 6 mån och de ska vänja av den.
Sen blir det en gårdsbesiktning.
Vi betalar klart hela beloppet.
Och sedan kör uppfödaren fölis till en närliggande lösdrift där de går med jämngamla kompisar och med full hantering.

längtar :D

Köpte häst på långt avstånd för några år sedan, visserligen en vuxen, men vi körde en övernattning.
Av olika anledningar kunde jag inte hämta hästen förens efter 5 månader, så vi gjorde två besiktningar, en före handpenning och en vid avfärd.

Jag köpte min numera 3-åring, när han var 4 månader. Då gjordes en gårdsbesiktning och jag betalade hela beloppet. Sedan fick han gå tillsammans med sin mamma tills det var dax för honom att komma upp till mig. Han fick då åka med en samtransport och stod lös där.

När vi köpte min var vi och kollade på henne när hon var 6mån lite drygt. Sedan gick hon kvar med mamman tills vi hämtade henne när hon var 9mån. Kommer inte ihåg nu om besiktningen gjordes precis innan hämtning eller tidigare.
Mamma och pappa åkte och hämtade henne, hon stod lös i transporten med halmbalar där fram så hon inte skulle kunna fastna under bommen. Väl hemma traskade hon rakt in och ställde sig i boxen.
Hon stod ca 30mil bort.

*kl*

Köpte mitt föl efter att ha sett henne på film. När jag bestämt mig bokades veterinärbesiktning (gårdsbesiktning) och jag betalade handpenning (med förbehållet att den skulle betalas tillbaka om veterinären hittade någon anmärkning av betydelse).

Sen fixade jag transportföretag som hämtade henne hos uppfödaren, och betalade resten av köpeskillingen innan hon åkte.

Hon kom till mig när hon var 6 mån då uppfödaren inte hade plats för henne, men det skulle jag INTE vilja göra om. Hon var väldigt liten och hon fick kämpa rätt bra på lösdriften där de andra fölen inte var avvanda ännu...hon verkade också lite nere en ganska lång tid efteråt. Som tur var redde hon sig bra, en ganska tuff dam visade det sig!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
839
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 900
Senast: Sar24BB66
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 909
Hästhantering Jag vill skapa en tråd för oss som börjat transportträna sin unghäst eller har en häst som behöver "läras om", där vi kan ge varandra...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: Joyride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka