Hur gör ni nattetid med valp?

Lilla

Trådstartare
Hur gör ni nattetid med era valpar? På dagtid är jag ju tillsammans med valpen så gott som varje sekund i början och har möjlighet att hjälpa den att bli rumsren osv.
På natten kommer valpen få sova nedanför min säng.(Han kommer få sova i sängen men inte förrän han är hyggligt rumsren)Ska jag ställa klockan och gå ut med honom ofta även på natten eller hur gör man för att undvika misslyckanden inne nattetid?

Sv: Hur gör ni nattetid med valp?

Hmm nu är kanske jag fel person att svara eftersom jag skrivit en tråd om min egen valps rumsrenhetsproblem. :crazy: Men INNAN hon fick magproblem gick ju allt som smort och då gjorde jag så här:
Hon fick inte sova vid min säng (jättesvårt rum att "valpsäkra") så hon hade en egen inhägnad valphörna. Jag sov på bäddsoffan utom synhåll (men inom hörhåll) första veckan. Gick upp & ut när hon vaknade & gnydde helt enkelt. Det blev ändå lite olyckor, men man vill ju att de sover så länge som möjligt så jag väckte henne aldrig. Rastade & rastar fortfarande så sent som möjligt och i början sov jag max 7 timmar innan jag gick upp, nu unnar jag mig 8 :banana: ;) Det tog bara en vecka ungefär innan hon blev "nattrumsren", sen har det bara hänt sällsynta olyckor. (Fram till nu men det är ju en annan historia..som ni vet som läst tråden. Dock har hon varit "ren" 2 nätter i rad nu igen. Jippi!!)

Lycka till med valpen! (& räkna inte med nån vidare bra nattsömn i början, tycker alla familjens hållit en uppe de frösta nätterna :D )

Jag är nog lite speciell, men jag vägrar att ställa klockor och gå ut på natten, tycker att hundarna vänjer sig vid det alldeles för fort sen får man bara jobba bort det.

Jag går ut med hunden det sista jag gör innan vi går och lägger oss. Mina hundar får sova i sängen, så de ligger var de vill I sovrummet (som är valpsäkrat, dvs inga mattor, inget ömtåligt).
Händer det en olycka så händer det, men det tar högst en vecka, sen har mina varit nattrumsrena. På morgonen springer jag ut med dem illa kvickt.
Så det är sömn iaf från 23- 06 för min del, likaså för hunden.

//E

Tack! Nej jag är beredd på dom första nätterna.
Varför är sovrummet svårt att "valpsäkra"?

Låter ju vettigt egentligen!
Provar så får jag se! Fast om jag vaknar av att han gnyr, då tar jag med honom ut eller?

Ställa klockor osv är bara onödigt. Valpen vänjer sig d vid att gå upp och kissa på nätterna och det kan bli svårt att vänja av med det. Om man kissar med valpen innan sovdags så brukar den sova hela natten. Det har iaf våra hundar gjort som vi haft. Sen när de vaknar får man vara snabb att gå ut så den inte hinner kissa inomhus.

MIn 10 -veckors valp sover nu hela nätterna och kissar inte inne! :)
De va bara första natten hon gjorde de, men de kan man ju ta!! :angel:

Men går ut med henne så sent ja orkar, vilket brukar bli runt 23-00:00 tiden någon gång.
Sen sover hon hela natten fram till 6-7 någon gång och då är de snabbt ut som gäller!! :p

:) Ok, tack, bara att hålla tummarna att det funkar lika bra med min lilla.

vad du än gör, bygg inte en trapp av kuddar så att valpen kan ta sig upp i sängen, då vaknar man som jag.. ett gulligt tassande fram över låren och magen och man väntar sig en slick i ansiktet men hör bara skvalp när valpen står på magen och kissar på täcket.. :D

Det bästa tycker jag är att ha valpen i en bur i sovrummet första tiden. Den lär sig snabbt att när man hamnar i den är det god natt.
Sen vill inte valpen kissa där den sover utan om den blir nödig så hör man att den piper och krafsar. Man kan avvakta lite för att se om den somnar om, annars är det bara att gå ut och kissa.
Oftast händer det bara några av dom första nätterna, sen sover valpen hela natten.
Fördelen med bur är att den inte kan smita iväg och kissa någonstans och den gör det inte i buren utan piper så att du hör det.
Det kan också vara ett alternativ att ha valpen i sängen, innerst mot väggen då. Blir den nödig så kommer den att kravla över dig för att gå och kissa på golvet och är du lättväckt så vaknar du och kan ta valpen i famnen och springa ut med den!

Min valp kommer få sova inom kompostgaller tills den är rumsren och trygg.Tror att det är bra att valpen har ett ställe där den vet att det är vila som gäller.Även om den blir trött på dagen så är det kanske lättare för den att varva ner om den inte kan springa runt.
Tack för svaret!

min vovve sover i sängen,hon skulle väl inte de från början egentligen.Men hon kissade inne från början,fick ha moppen framme och ett stort mått tålamod.Det är bra att ha valpen i samma rum varje natt,då lär dom sig fort och känner sig trygga.Den tiden som dom är valpar går ack så fort över lycka till me den.Lär den inte at gå ut på natten då ska man sova låt den istället kissa inne ngn gång de e inte hela världen !

Min lilla sovde i sovrummet bredvid sängen....Hade dörren stängd & la massor me tidningar vid dörren, så när hon vakna på natten såg hon tidningarna, gick & kissade sen hoppa hon upp i sängen & sovde vidare.... :smirk:

jag stängde dörren som du Eliiin.Men hade inga tidningar. Och då han inte ville gör nåt i samma rum han själv sov,väckte han mig alltid om han blev nödig.Så han blev rumsren på ett par veckor :) .

Då slapp du vakna av den mysiga lukten :smirk:
Min hade inga problem med att utföra sina behov i samma rum, dock aldrig i sängen

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)... 2
Svar
30
· Visningar
3 294
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 974
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 068
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 640
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår