Hur gör ni?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 570
M

Moej

Ni som tränar era hästar att göra nån "konst" / "konster", hur gör ni? :confused:

Okej.. Men det vet jag inte om jag vill. :rofl:
Jag menade mer hur ni gör för att få hästarna att göra sakerna.

"Konst" och "konst", vet jag inte :D

Lärde mitt NF-sto att 'hälsa' med ena frambenet. Nackdelen är att hon ibland klubbar ner folk (nåja, nästan!), men detta är tänkt att vi ska träna bort :angel:

Jag tog ett spö och DUTTADE på skenbenet, och sa samtidigt: "Hälsa".
Dag 2 visste hon vad det var frågan om :idea:

Vill lära henne att buga också, men det hinns :)

Jag höll på att lära shettisarna att sitta men dom små höbalarna tog slut så dom hade inget att sitta på så jag tränade inte mera. Jag backade dom mot en höbal. Jag hade tänkt att lära småttingarna att stegra på kommando, lyfter man lite i frambenen står dom på bakbenen en kort stund. Det är meningen att jag bara ska nudda med ett spö bakom frambenen och så ska dom resa sig. Men vi får se hur det blir med det.. haha

Okej. Det hade jag velat testa. Men jag kan nog inte sätta min tinker på en höbal, eller lyfta frambenen på henne :D

jag har lärt mitt sto att tacka! lärde henne genom att lyfta ena benet och sa tacka! sedan gav henne en bit morot.. tog inte länge förens hon förstod vad hon skulle göra :)

Lärde min skötis att buga genom att hålla en godis mellan frambenen. Det slutade med att han måste sträcka på benet för att nå den, och då blir den en fjuttig liten bugning ;) "Puss" är ju ett klart favorit trick, lär hästar det genom att hålla en godisbit nära ansiktet och säga "Puss". Så får man va lite snabb och pussa hästen när den tar godisbiten, tillslut förstår de flesta hästar. Håller på å lära min skötis att räcka ut tungan.. går "sådär".. ;) nån som har nått tips? Hur lär man hästen att ruska på huvudet på kommando? :crazy:

Har fösökt lära min häst att pussas, men det går ine :smirk:. Hon tycker verkligen inte om att man pussar henne på mulen :crazy:. Så hon slutade ta godisen när jag skulle lära henne det.

Haha ;) min skötis e så mat-glad att han gör allt för att få godis.. så, man får väl vänja sig med att han pussar en med en torvig mule :smirk:

Ja, jag vet en som lärde sin häst att ruska på huvet. Han använde en pisk som hade snodden kvar i slutet. Höll den över huvet och frågade om hästen ville ha godis samtidigt som han killade hästens öron med toffsen. Jätte irriterande och hästen ruskade på huvet. frågan är då om man ska ge godis eller ej. Häste gjorde ju som den skulle men den ville ju inte ha godis ;) :D

// Selma

*asg*
Hehe, använder jag de på min skötis kommer han bli skitsur jö, dessutom kommer jag få massa sura "snobb-ungar" efter mig :crazy:

Det kanske man skulle testa.. Har i ett litet privatstall där jag nästan är yngst, så jag får iaf inga ungar efter mig :D

Hehe ^^ Någon som har tips på fler trick då?
Kom på ett till.. "Vilken hand" :) Det är min sköötis asduktig på, han gissar alltid på höger, hela tiden.. :smirk:

mycket av det kan ju läras in när hästen väl går undan för tryck i alla riktningar.
Viktigt att tänka på är att vara konsekvent och att inte ge godis för att lära in de "farligare" konsterna. Vid enkla konster sm bugning kan man däremot med fördel använda en godsak.
Tänk även på att hitta på ett bra kommando, som inte låter/känns som något annan signal ni använder, och hålla fast vid det.

Om hästen redan har någon egenhet så kan man göra om den till konst, dvs att man uppmuntrar den att göra det på kommando. Därmed har man också tagit kontrollen över rörelsen, och hästen slutar i regel att utföra den "olovandes".
(tex hästar som skrapar med frambenen kan lära sig vacker hov eller spansk skritt, hästar som gillar att bita i saker kan lära sig att bära t.ex. hinkar, etc.)

En varning vill jag dock ge, och det är att visst stärker man banden mellan sig och hästen genom att lära den nya saker. Men om man inte har en bra relation till hästen innan man sätter igång, så kan hästen ta över kommandot och det kan uppstå farliga situationer. Så se till att få hästens förtroende och respekt, sen kan ni träna trix! :)

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: Edla
·
Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka