Hur hade ni gjort om det var ert sto??

glitter

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto.
Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen.

Bakgrund. Mitt sto blev konstaterat skadad i aug. Kommer inte bli bra och jag har tyvärr inte råd/möjlighet att ta föl varje år så jag bestämmer mig för att göra ett sent försök att få en avkomma innan jag hittar nytt hem till henne.
Vi sprutar igång en brunst och inseminerar sent augusti.

När vi är inne på UL på 55 dagar ser vetten gulkropp och hon upplever livmodern som dräktig. (eller att gulkroppen betyder brunst, vilket isf betyder att hon brunstade 13 dagar efter förra gången. Inget med detta stämmer i mitt huvud...) Men vi hittar inget foster.

Stoet visar en hel del tecken dock:
Har ökat i vikt, har kula på magen. (OBS att jag ägt hästen i 5 år och känner inte igen några av följande symptom!)
Satt otrolig vinterpäls. Har blivit lugn och harmonisk. Förr kunde ja knappt vila henne en dag utan att hon blev ohanterlig.
Vill dock inte att hagkompisarna kommer så jättenära, spec vid maten. Lite vaktig i boxen.
Sparkar om min skänkel kommer lite för långt bak på magen om jag rider.
Man får knappt borsta magen.
Brunstar visserligen enligt tabell, men VÄLDIGT mkt svagare än vanligt.
Otrolig aptit.

Hittar en tråd här om pendling. Testar två dagar i rad och får kraftigt utslag på hingstföl båda gångerna.
Kompisen får inget utslag men hennes egen valack ska få bebbe! =)
Dock har jag hört att man inte kan få korrekt utslag förrän vecka 12, vilket blir på måndag först...
Jag är erbjuden att kolla på UL igen på 90 dygn. Men jag vet inte hur jag ska göra nu. OM jag inte ser nåt då heller, är det helt kört då?

Jag funderar på att köpa dräktighetstest nu, när hon fortfarande går att kolla så (dygn 77 idag).
Är dessa bra?

Hur hade ni, lite mer rutinerade avelsfolk, tänkt??:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

När mitt sto var dräktig första gången tog det sex månader innan det syntes något. Det börjar inte med en kula på magen utan genom att flanken trycks ut. Livmodern sitter däruppe och sänks allteftersom fostret växer. Öm över magen har inget sto jag känner blivit förrän i den sista tredjedelen av dräktigheten.

Jag hade tagit ut en veterinär som ultraljudade alternativt rektalundersökte stoet för att bli veta säkert.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Detta är hennes andra föl, men visst hoppas jag viktökningen bara är just det för hon har haft svårt att gå upp innan, trots vila osv..

Hon har aldrig sett ut som nu...

Då tolkar jag det som att du inte tycker att något av hennes "tecken" betyder att hon är dräktig...

Men allt sånt är väl olika från ston till ston...
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Jag tycker inte att hon låter dräktig. Visst kan tecknena vara olika men ett sto som är dräktigt så kort tid som ditt eventuellt är får ingen mage eftersom fostret är väldigt litet och inte befinner sig där.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Som jag skrev, jag hoppas det är vanlig viktökning då hon behövde det, även om hon hade varit "smal" så hade jag känt hennes personlighetsförändring.

Vänligen bortse magen om du vill det.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Är de man kan köpa själv ok?

Tänkte låta min vän som är BMA göra det isf...
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Det är inget farligt med ultraljud om stoet inte är en liten ponny. Fördelen är att man kan se om fostret är normalt utvecklat för sin ålder och ifall det eventuellt är tvillingar.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Nu har du bara 23 dygn kvar till 90 dagar, så varför inte vänta tills med att kolla henne tills dess? Är hon dräktig är det dock svårt att kunna avgöra om det är tvillingar eller ej såpass "sent", det ser man bäst med UL så tidigt som möjligt i dräktigheten dvs vid ul kontroll som vanligen görs på 17 dygn och 30 dygn .
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Att hon satt otrolig vinterpäls i år är inget du behöver koppla till dräktighet, jag tror vi har en vargavinter av sällan skådat slag att vänta oss, har aldrig sett maken till vinterpäls på hästarna innan, och har pratat med en del andra som har upptäckt samma sak. Jag har tom en häst som under de 6 år jag haft henne aldrig har haft vinterpäls tom hon är lurvig i år så jag undrar verkligen vad det är de sätter sådan päls för ser snart ut som lurviga islänningar.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Konstigt detta med vinterpäls, min häst sätter alltid en helt makalös päls. Utom förra året då vi hade den bittraste vintern under hela hans levnad hittills (född 97) då hade han knappt någon vinterpäls alls. Iår har han rätt normal päls, varken mycket eller ovanligt lite
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Varför ska man kolla på just dygn 90 om man inte ska betala avgift till hingsthållaren då?
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Jag skulle definitivt bett en erkänt duktig veterinär u ljuda stoet. Det är inte alla veterinärer som kan uljuda!

Dessutom så skulle jag göra det ganska omgående. Är stoet dräktigt så bör du veta det så du redan nu kan planera att få tag på ett passande grovfoder till henne.

Jag uljudar alltid stona, oavsett storlek på dem, men så har jag också en toppenveterinär som är/var knuten till mitt stuteri.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Tack för alla input..

Kanske ska jag bortse alla yttre tecken då, om de råkar vara tillfälligheter.
Hon är ett fullblod som normalt sett knappt får päls så att se henne som "vitbjörn" just den hösten jag inseminerat känns ju dock lustigt givetvis...

Som jag skrev så har vi redan ultraljudat där vetten såg gulkropp och upplevde hela livmodern som dräktig men vi hittade inget foster. (För att vara tydlig ang hennes "kula" på magen så är hela hon utfylld från svansrot till revben och ryggen har ändrat karaktär, så det är inte sååå konstigt att jag upplever henne som med fölis, jämfört med när hon var i tävlingskondis...)

Det är detta som förbryllar, så hon sa på UL att gulkroppen antingen var tecken på brunst (så nära den förra, "konstaterade" brunsten?????) eller för att behålla dräktighet.

Men eftersom vi inte hittade något så skulle jag behandla som tom. Men man vill ju vara säker liksom, särskilt eftersom jag inte ska behålla henne...

Men nu har jag beställt ett "hemmatest" och visar hon tom så är det som det är, visar hon att hon har hormon så åker jag in igen på UL dygn 90...

Tack igen!
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Men det kan ju vara svårare att vänta med *Ultrat till dag 90 om ditt sto är djupt eftersom de då börjar sjunka längre ner i magen och därmed ännu svårare att se på med Ultra eller känna på dom ?

Den uppfattningen har jag fått men det kanske är fel ?

Mia
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Detta lät intressant, skulle behöve få det bekräftat då hon var den djupaste vetten känt å jag vill inte missa ev. bebbe!!!
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

En veterinär tar enkelt ett vanligt blodprov som visar om hästen är dräktig eller ej.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Att hon satt otrolig vinterpäls i år är inget du behöver koppla till dräktighet, jag tror vi har en vargavinter av sällan skådat slag att vänta oss, har aldrig sett maken till vinterpäls på hästarna innan, och har pratat med en del andra som har upptäckt samma sak. Jag har tom en häst som under de 6 år jag haft henne aldrig har haft vinterpäls tom hon är lurvig i år så jag undrar verkligen vad det är de sätter sådan päls för ser snart ut som lurviga islänningar.

KL
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej, :cry: jag klarar inte en isvinter till!!

Har märkt samma sak (min har underull som värsta schäfern..) men har kört huvudet i sanden-mentaliteten "denial-denial-denial"...

Jag flyttade ju till Skåne för att slippa skiten! :eek:
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

KL

Nu har jag inte läst hela tråden men mitt sto skadade sig sent förra sommaren, jag betäckte direkt och hon tog sig.
Tyckte dock att hon betedde sig lite väl konstigt under hösten så veterinären kom ut och rektalundersökte henne i dec (5 månaden), och sa att hon var dräktig.
Jag fodrade på, tyckte hon var liten så mer mat fick hon och jo nog sjutton blev hon tjock.
Ingen mjölk kom, inget föl kom och tidigare har hon alltid fölat innan utsatt datum. Efter att ha vankat fram och tillbaka i tre veckor så kom en annan veterinär ut och nej det var minsann ingen fölis där inte.
Mitt sto är dessutom sytt, så hon kan inte ha kastat sent utan att jag märkt det.

Mitt råd är att kolla hästen ORDENTLIGT, inte kul att vänta så länge och lägga ner MASSOR med pengar på en häst som inte har föl i magen.
 
Sv: Hur hade ni gjort om det var ert sto??

Att hon satt otrolig vinterpäls i år är inget du behöver koppla till dräktighet, jag tror vi har en vargavinter av sällan skådat slag att vänta oss, har aldrig sett maken till vinterpäls på hästarna innan, och har pratat med en del andra som har upptäckt samma sak. Jag har tom en häst som under de 6 år jag haft henne aldrig har haft vinterpäls tom hon är lurvig i år så jag undrar verkligen vad det är de sätter sådan päls för ser snart ut som lurviga islänningar.

Kan det inte vara så att kroppen har i *minne* hur kallt det var förra året och pälsar på ordentligt pga av det ?

Mia
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 155
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 410
Senast: Tora
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp