Hur hade ni gjort?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar inte bli bättre och det talas om avlivning.
Eftersom min ena valack är väldigt ranghög och den andra är en mes, så har de kanske egentligen inte så mycket ut av varandra. Mesen vågar inte närma sig den ranghöge för t.ex. kli eller lek och det är verkligen ytterst sällan de leker ihop (de har bott ihop i 13 år). Stallägarens ponny har varit lek- och goskamrat till min mesiga ponny och så har den ranghöge mest gått runt och bestämt - alla nöjda!

Problemet är som sagt nu att stallägarens ponny eventuellt kommer att avlivas då den i nuläget inte håller för att gå i hagen eller ens leka med andra hästar.

Då ”behöver” jag alltså en till ponny och här kommer dilemmat. Jag är helt på det klara med vilken ras jag söker och vad jag söker inom rasen, so far so good. Det kryllar dock inte av hästar i rasen och gud ska veta att corona har gjort att folk kommer hästar som galningar plus att jag är superpetig mer vad jag söker. Har drömt om denna rasen i 15 år så det är långt ifrån ett impulsköp.

Har i nuläget två alternativ:

1.) Köpa en ponny nu. Jag har redan hittat en som motsvarar det jag söker förutom just färgen, men det är det absolut minst viktiga. ”Risken” är dock att stallägarens ponny återhämtar sig (de ska ta ett beslut om ett par månader) och jag står då med en ”onödig” ponny.

2.) Invänta föl från favoritstuteriet. Har då tid på mig att se vad som händer med stallägarens ponny. Är dock inte intresserad av ett sto så kommer det bara stoföl så är det kört där (endast två ston dräktiga).
Hur hade ni gjort?
 
Har de gått tillsammans utan fler hästar tidigare? Dynamiken kan ju ändras en del annars när de bara har varandra.
 
Varför inte låta dom 2 gå tillsammans och i lugn och ro låta saker och ting spela ut sig innan du tar ett beslut om eventuella hästköp? Låter inte som att det kommer lida någon nöd på dom om dom endå är vana vid varandra
 
Varför inte låta dom 2 gå tillsammans och i lugn och ro låta saker och ting spela ut sig innan du tar ett beslut om eventuella hästköp? Låter inte som att det kommer lida någon nöd på dom om dom endå är vana vid varandra
Alltså de har bott ihop i 13 år, både bara dem och tillsammans med andra. Inget kommer ändras.
 
Jag hade väntat om jag hade känt att jag riskerade att stå med en "onödig" ponny, och inväntat stuteriet eller i lugn och ro letat efter drömponnyn om stuteriet bara får stoföl i år.
Även om ponnyn tas bort så klarar dina sig med varandra tills vidare, även om det inte är det optimala sällskapet (så hade jag iaf resonerat baserat på det du beskrivit).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp