hur hade ni gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nermal

Min arbetskollega gick tidigt i höstas på mammaledighet då hon skulle föda i nov. (det var pg av jobbet hon gick tidigare)
när hela nov hade passerat så fick vi höra av våran chef att hon hade fått en bebis MEN hon ville inte att någon skulle kontakta/uppvakta henne. (konstigt)
Nu har det visat sig att barnet är tydligen så gravt handikappad att det behöver vård 24h. vad jag fattade så är det på sjukhuset, och att hon skall komma tillbaka på jobbet nu i feb.
Vad skall man säga? hur hade ni viljat att man typ "betedde" sig?
jag e helt frågande.....
 
Sv: hur hade ni gjort?

Jag vet faktiskt inte... jobbigt läge kan man tänka sig. Fast om man tänker efter är det ju faktiskt hon som har det riktigt jobbigt.

Skulle kunna tänka mig att det är som en sorg som måste bearbetas. Jag skulle nog försöka att vara ungefärs om vanligt mot henne, kan kanske vara skönt att komma tillbaka till "vardagen" på jobbet, där allting är som vanligt så att säga. Men samtidigt, fråga lite försiktigt hur det är och om hon vill prata om det. Jag skulle säga ¨som så att jag finns här om du vill prata men du behöver inte känna dig tvungen att prata om du inte vill.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Jag hade nog (svårt att veta) att folk var "som vanligt" mot mig, men att de som VAR intresserade visade att de fanns tillgängliga för att prata med om jag ville det, dock att JAG fick ta initiativet till att prata när och om det behövdes.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Jag skulle nog trots hennes önskan gå fram till henne och, kanske inte uppvakta med blommor men i varje fall visa att jag tycker hennes barn är lika mycket värt att uppmärksamma som vilket annat barn som helst. Eventuellt genom att tala om för henne att jag finns där i fall hon behöver någon hjälp, kanske med hennes andra barn i fall hon har några eller att jag gärna lyssnar när om hon vill tala.

Hon kanske menar att hon inte orkar med att hela jobbet kommer instormandes och ska glo.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Ge henne en kram när ni träffas, säg att du tänkt på henne och att om hon vill prata så finns du där.
Det brukar räcka långt.

Det värsta man kan göra är att låtsas som om inget hänt eller börja gråta själv så fort ni ses.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Svårt. Men jag tror att jag tycker att man inte ska sopa det under mattan och låtsas som om inget hade hänt utan våga fråga och prata om det.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Ta det försiktigt.
Fråga hur hon mår.

Barnet kan ha trisomi 18 och ligga på barnintensiven i väntan på att dö.
Det är en fruktansvärd situation, både för föräldrar och barn.
Läs gärna på om trisomi.

(Downs syndrom är en form av trisomi, men den kan man ju leva med)
 
Sv: hur hade ni gjort?

Skicka ett kort. Da kan hon sjalv avgora om hon vill ta kontakt eller inte. Det ar nog bara bra om hon kanner att hon har stod.
 
Sv: hur hade ni gjort?

En varningens klocka ringer i mina öron då hon alls inte borde vara på jobbet i februari då hon skulle ha i november. Vad hände med föräldraledigheten? Det låter tyvärr mer som om hon mist sitt barn. Försök att ta reda på mer, så att ni som tar emot henne på arbetet är mer beredda.
 
Sv: hur hade ni gjort?

:bow: tack!
då är det bara att gå försiktigt fram med det hela, å inte låtsas som "ingenting". Usch det e verkligen svårt det här....

Inte_Ung - tack för tips. letar & läser det jag hittar .

Lambi - jag kan bara hålla med. tycker att det är konstigt att
ingen ger oss den info vi behöver.
skall ta upp detta så kanske man kan vara lite förberedd.
om det nu går?
 
Sv: hur hade ni gjort?

Lambi skrev:
En varningens klocka ringer i mina öron då hon alls inte borde vara på jobbet i februari då hon skulle ha i november. Vad hände med föräldraledigheten? Det låter tyvärr mer som om hon mist sitt barn. Försök att ta reda på mer, så att ni som tar emot henne på arbetet är mer beredda.

Lägger till lite. Gå inte som katten kring het gröt, tror faktiskt det är bättre att tala om saker och ting istället för att tysta ner.
Nu menar jag inte att hon ska stå och hålla föredrag på "måndagsmötet" utan kanske bara fråga hur det är när du kommer lite mer ensam med henne. Visa att du finns där utan att bli tjatig.
 
Sv: hur hade ni gjort?

Smulu skrev:
Lägger till lite. Gå inte som katten kring het gröt, tror faktiskt det är bättre att tala om saker och ting istället för att tysta ner.
Nu menar jag inte att hon ska stå och hålla föredrag på "måndagsmötet" utan kanske bara fråga hur det är när du kommer lite mer ensam med henne. Visa att du finns där utan att bli tjatig.

Fast i det här läget tror jag man MÅSTE ha ett föredrag på måndagsmötet. Hon måste iofs inte ha det själv om hon inte orkar, men om inte alla får reda på SANNINGEN och samma sanning så blir stämningen olidligt tisslig och tasslig runt omkring den stackars mamman :cry: Jag tycker det är ledningens sak att informationen går ut och att stötta mamman om hon vill börja jobba. Jobbar hon i det här läget är det säkert för att hon behöver det för att få annat att tänka på och träffa andra människor än på sjukhuset.

Har ni en bra chef?

Ta upp det här med vederbörande så mamman kan tas emot på ett bra sätt. Man behöver alltså släppa så mycket medicinsk information som möjligt och också tydligt tala om hur mycket/lite mamman vill prata om det som hänt. Sedan är det förstås jobbigt för er att möta henne ändå, men hon slipper känna att hon måste förklara för var och en och ni slipper tissla med varann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 224
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp