Bukefalos 28 år!

Hur hantera/bearbeta vidrig information?

Lite som @tanten har jag vanligtvis inga storre problem med nyheter, men desto mer problem med fysiskt vald i filmer. Det klarar jag verkligen inte av! Visst kan jag bli upprord och ledsen av att se nyheter, men av nagon anledning skakar jag lattare av mig det an nar det kommer till filmer.

Vad jag finner obehagligt i filmer ar dock ganska ologiskt; jag fixar liksom skott, bomber och blod. Har inget problem sjukhusserier, och mord/kriminalserier alskar jag! Daremot kan jag inte med slagsmal, tortyr eller mer "konkret" vald sa att saga. Jag kan bli nagot sa fruktansvart arg och upprord sa att jag till och med chockar mig sjalv, av filmscener som i min asikt ar otroligt onodiga och onodigt obscena. T.ex. The Departed, American History X och Prisoners har scener som an idag, flera ar senare, kan fa mig att ma fysiskt illa om jag tanker pa dem.

Jag hanterar det genom att 1) inte se filmer med exempelvis mafia-tema eller dar det annars finns risk for liknande scener och 2) genom att prata om det som paverkat mig.

Tanker att det handlar mycket igenkanning rent generellt. Det man kan relatera till, slar hardare. For mig ar det till exempel helt omojligt att tanka mig hur pistolskott och bomber kanns, eftersom att jag inte har erfarenhet av nagot av det, medan jag lattare kan leva mig in i mer "naket" vald. Det samma blir det med personerna som ar involverade; hander det nagon i en alder eller situation som man sjalv kan relatera till, sa slar det hardare.

Sorry, det har blev mer spekulation och utveckling pa amnet an regelratt hjalp. Men jag tror att det ar bra att diskutera, och det ar ju toppen att det kanns lite lattare for dig sedan du startade traden!
 
Oj, nu när du skrev det där och jag vet att du jobbar med tåg tänkte jag direkt på PUT och såg det framför mig. Så funkar olika indeed.

Jag har svårt att sätta mig in i hur det är att inte "ta åt sig så mycket", men det låter skönt! Å andra sidan gillar jag det i böcker och så, och jag är ju likadan när det kommer till glada saker också. Bröllop gråter jag också alltid på. ;)

PUT? Uppehållstillstånd?! Har googlat för att hitta vad det mer kan betyda men jag hittar inte.
 
Samma med grymheter mot främst barn, vissa saker jag råkat läsa glömmer jag inte och kan bli rent illamående av.
Jag får ihållande mardrömmar också, ser därför aldrig på skräckfilm till exempel.
Jag klarar det inte heller .
Mr Robot var bra ända tills scenen där kvinnan han älskar ligger död i hans baklucka. Den scenen förföljer mig fortfarande oc jag har inte sett ett enda avsnitt efter det. Brrrrr.
 
Sån är nog jag också, jag vet att det händer hemska vidriga saker men jag klarar inte av att få detaljer, jag kan få panik av det. Jag vill inte höra, läsa, se.
Nån gång har jag råkat läsa om eller se saker som plågat mig så länge efteråt.
Såg tex ett program om seriemördare där dom visade en film som några pojkar hade spelat in där dom ströp en hundvalp. Det är nog 20 år sen och det är fortfarande en bild som inte kan försvinna ur mitt medvetande.
Jag klarar inte av att se veterinärprogram på tv för jag bara tokgrinar. All reklam som vill att man skänker pengar är så hemsk så jag får ont i hjärtat, på riktigt.
När jag var liten fick jag rejäl ångest av nyheterna och alla hemskheter som sker, nu mer undviker jag helst nyheterna.

Jag har dock ingen aning om hur man ska bearbeta det fast en del saker är jag ganska bra på att förtränga.

Har inga som helst problem att se fiktiva vidrigheter det är när det är på riktigt som jag inte riktigt klarar av att processa det.
 
Jag avskyr Facebooks funktion där filmer börjar spelas upp automatiskt. Går det att stänga av på något sätt, någon som vet? På grund av det har jag sett fruktansvärda filmer på djur som plågas till döds. De bilderna spelas upp i mitt huvud om och om igen. Jag förstår inte varför människor delar sånt? SPRID INTE SKITEN. Ge inte fler hemska människor en massa jävla idéer!

Igår delade en (smått oseriös) nyhetssida bilder/video på en man som slänger in ett barn i en pool och tittar på medan ungen drunknar. Vad i helvete får man ut av att dela något så fruktansvärt? Allting kan kallas journalistik idag tydligen men någonstans glöms de pressetiska reglerna bort när man vill få så många klick som möjligt. Helt sjukt. Det får mig att avsky sociala medier.
 
Jag avskyr Facebooks funktion där filmer börjar spelas upp automatiskt. Går det att stänga av på något sätt, någon som vet? På grund av det har jag sett fruktansvärda filmer på djur som plågas till döds. De bilderna spelas upp i mitt huvud om och om igen. Jag förstår inte varför människor delar sånt? SPRID INTE SKITEN. Ge inte fler hemska människor en massa jävla idéer!

Igår delade en (smått oseriös) nyhetssida bilder/video på en man som slänger in ett barn i en pool och tittar på medan ungen drunknar. Vad i helvete får man ut av att dela något så fruktansvärt? Allting kan kallas journalistik idag tydligen men någonstans glöms de pressetiska reglerna bort när man vill få så många klick som möjligt. Helt sjukt. Det får mig att avsky sociala medier.

Jag håller med dig till punkt och pricka. Samma med alla dessa "kommentera amen annars...". Sist var det en bild på ett barn som en vän till mig kommenterat och den bilden söker mig då och då. Känslan kring den har klingat av jämfört med när jag såg den men jag mår fortfarande illa av att tänka på den. Likadant med djur som far illa eller öht våld mot varelser som är i princip försvarslösa. Dyker det upp sådana filmer eller bilder anmäler jag till fb direkt. Jag har fått en av mina kollegor att sluta dela filmer på djur (från djurrättsallianser) som plågas och anmäla dem istället. Sen att fb inte tycker det bryter mot deras gemenskapsregler är ju en annan femma, men jag tänker att ju fler som gör det desto bättre och till sist kanske fb ser över de där reglerna. Sist skrev jag en mycket syrlig svarskommentar när jag fick beslutet om att det var inte ok att lägga upp en film där en person mördar andra (terroristen som dödade en fransk familj där ena föräldern var polis, han sände iofs live) men det var ok att visa den här barnbilden jag anmält.
Brukar scrolla förbi snabbt och absolut inte öppna länkar jag har minsta misstanke om att det innehåller sånt jag bara tar illa vid mig av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp