Fjordingtråden

Morces

Trådstartare
Jag blev så inspirerad av shettistråden att jag startar en fjordingtråd. Alla hästar som har fjording i sig är varmt välkomna. Har du frågor om fjordingar så skriv på. Detta är tänkt att vara en snackis tråd om allt och lite till om våra fina fjordingar. Du behöver alltså inte äga en fjording eller ens en häst för att snacka i den här tråden. Så länge ämnet rör fjordingrelaterade saker så är allt tillåtet.

Gud vad roligt vi ska ha! ❤️😋
 
Jag börjar med att presentera mig och min fjording Halifax Unik.

Halle och jag har varit tillsammans i 8 månader ca. Han fyller 4 år den 26 april.
Vi håller på att rida och tömköra, leka osv så mycket det går men max 4 dagar per vecka pga hans unga ålder.

Det var egentligen inte tänkt att jag skulle ha en unghäst som min första egna men det är inget jag ångrar. ❤️

Bild på min lilla goding 😍
Screenshot_20230318_233948_Gallery.jpg
 
Kul! Vi hade en fjordhästtråd för många herrans år sen. Så jag taggar @Efwa ifall hon är kvar på forumet. :)

Presenterar mig och hästarna när jag sitter vid hemmadatorn där jag har lite bilder.
 
Ja, jag har haft fjordhäst sedan 1993... Har för tillfället två stycken, totalt har det passerat sex stycken som jag ägt. Jag har en tendens att alltid köpa föl och då hänger de med ganska länge. ;)

Ariel 3525 har jag haft sedan januari 2008 då jag köpte henne som föl. Vi har testat på det mesta, tränat terränghoppning och WE, tävlat hoppning på klubbnivå och dressyr, distansritt och bruksridning på lokal tävling. Jag har även kört in henne. Hon visades med diplom som treåring och sedan med 41 poäng när hon stamboksfördes. Hon har fått två föl.

210425 002.jpg
 
Åh, här vill jag vara med!
Om allt går som det ska kommer jag hem med en fjording på söndag.

Hade en hyrfjording (Dallas från Taffsnäs för ca 34 år sedan. Sedan var jag fodervärd åt en fjording Junior innan jag till sist köpte en oriden 3- årig fjording, Fabian. Ekonomin sa tyvärr stopp precis när han började bli trevlig att rida och tömköra, så han såldes till Taffsnäs som 5- åring. Sedan har jag längtat efter en fjording, men inte riktigt kommit dit förrän nu då. Var på vippen att hyra en från Taffsnäs i somras, men gjorde andra val i sista stund. Ser fram emot att hämta hem en liten gul!
 
Var med i SUFF på den tiden. Kollade in hemsidan nu och det ser tyvärr heldött ut. Var finns det fjordhästaktiviteter i Uppland nu? Bor i norra Uppland. Vilken lokalförening ska man gå med i?
 
Idag var lillkillen extra glad att se mig. Han sprang i galopp upp till mig vid övre stallet. 😍👏 Han tog Botvax nr 2 igår så vi vilar två dagar just nu.

Idag red jag istället Freja som är minedryttarhäst som jag rider två dagar i veckan för att hålla igång ridningen då Halle inte riktigt är där ännu i sin utveckling. 🙈

Bild på busungen ❤️
Screenshot_20230321_183137_Gallery.jpg
 
Kan fjording bli en trevlig mor/dotter-häst eller blir de för starka och otympliga för barnet?
Dottern har ridit en fjording på ridskolan och tycker väldigt mycket om henne. Dock är hon både stark och pigg men väldigt lyhörd trots att dottern endast är 110 cm lång :love::p
 
Kan fjording bli en trevlig mor/dotter-häst eller blir de för starka och otympliga för barnet?
Dottern har ridit en fjording på ridskolan och tycker väldigt mycket om henne. Dock är hon både stark och pigg men väldigt lyhörd trots att dottern endast är 110 cm lång :love::p

De kan absolut bli en bra mor och dotterhäst. Min fjording är inte stark över huvudtaget som exempel. Men vi jobbar mycket med att han ska lyssna mer på vikthjälper. Men det går som sagt att jobba runt om det skulle bli en stark fjording ni skulle skaffa. Man kan ta lektioner, låta en erfaren ryttare rida till den osv. ☺️
 
Igår red jag min medryttarhäst Freja. Jag rider henne två dagar per vecka. Min egna vilar pga spruta.

Fick jobba för att få fram henne i bjudning. Hon är verkligen definitionen av slö fjording med attityd. Men så rolig! 🙌

Screenshot_20230321_181133_Gallery.jpg
 
Kan fjording bli en trevlig mor/dotter-häst eller blir de för starka och otympliga för barnet?
Dottern har ridit en fjording på ridskolan och tycker väldigt mycket om henne. Dock är hon både stark och pigg men väldigt lyhörd trots att dottern endast är 110 cm lång :love::p

Jag tycker alltid det är så svårt med såna här frågor. Fjordhästar är verkligen individer och även om de är lika utseendemässigt är de olika ridmässigt. Jag själv har nästan bara ridit mina egna fjordhästar och eftersom jag ridit in dem själva har de blivit så pass lyhörda och känsliga som jag vill ha dem. Häromveckan var jag tex ute med Ariel och hon var superpigg och ville rusa i traven. Då rätade jag bara upp mig lite, så kortade hon traven.

De fåtal fjordhästar jag ridit som jag själv inte ridit in, har tyvärr varit väldigt trista. Framförallt hårda i munnen och okänsliga i sidorna. Jag utgår ifrån att de var kalibrerade efter sina ordinarie ryttare.

Med det sagt, om man skulle fastna för en häst vid provridning som inte är jättekänslig, så går det att lära om. Även om det är enklare att köpa en som redan är så som man vill ha dem. Temperamentet är däremot det som jag upplever inte går att ändra. Är de heta eller slöa, så kommer de fortsätta vara det även efter omskolning (men såklart kan de vara heta för att de springer ifrån smärta eller slöa för att det är vansinnigt överviktiga, så viss förändring går att få till ibland).

Åk och provrid säger jag. :)
 
Jag tycker alltid det är så svårt med såna här frågor. Fjordhästar är verkligen individer och även om de är lika utseendemässigt är de olika ridmässigt. Jag själv har nästan bara ridit mina egna fjordhästar och eftersom jag ridit in dem själva har de blivit så pass lyhörda och känsliga som jag vill ha dem. Häromveckan var jag tex ute med Ariel och hon var superpigg och ville rusa i traven. Då rätade jag bara upp mig lite, så kortade hon traven.

De fåtal fjordhästar jag ridit som jag själv inte ridit in, har tyvärr varit väldigt trista. Framförallt hårda i munnen och okänsliga i sidorna. Jag utgår ifrån att de var kalibrerade efter sina ordinarie ryttare.

Med det sagt, om man skulle fastna för en häst vid provridning som inte är jättekänslig, så går det att lära om. Även om det är enklare att köpa en som redan är så som man vill ha dem. Temperamentet är däremot det som jag upplever inte går att ändra. Är de heta eller slöa, så kommer de fortsätta vara det även efter omskolning (men såklart kan de vara heta för att de springer ifrån smärta eller slöa för att det är vansinnigt överviktiga, så viss förändring går att få till ibland).

Åk och provrid säger jag. :)
Håller med om att man kalibrerar hästen efter sina egna signaler och även att grundtemperamentet är ju vad det är. Man får ju locka fram lite framåtbjudning på den lite slöare hästen och se till att den piggare hästen blir reglerbar genom sin ridning.

Den fjording som jag red in själv blev ju naturligtvis lyhörd för mina signaler, men lite "latare" när min då 11-åriga svägerska red. Men han var snäll som ett lamm när barn eller nybörjare red och hittade inte på något (när jag eller någon erfaren ryttare red kunde han testa en del ibland, som att ta bettet och rusa ut från ridbanan och upp till stallet,). Glädjebockar i galopp och efter hinder kunde också förekomma. På uteritt ihop med flera andra satte jag pelham på honom ibland för att kunna hålla, men jag red lika ofta ut på vanligt tvådelat tränsbett.

På fjordhästridlägret fick man prova fler hästar (två olika pass per dag) och det skedde i en diskussion med ridläraren kring vilken typ av häst man ville rida och det fanns ju allt ifrån den där lite avtrubbade, slöa hästen som mest gick på barnridning till den lite piggare tävlingshästen som dessutom hade lite nerv. Och så allt däremellan. Men de flesta hästarna var ändå sådana att de flesta ryttarna kunde rida en vanlig dressyrlektion (alla gångarter, skänkelvikning i trav och bågar i galopp etc) och hoppa en liten bana och så på uteritter (de gick ju på ridläger med barn hela sommaren).
 
Håller med ovan diskussion. Jag har ju min snart 4 åring. Han går fort, är lyhörd för hjälperna etc. Men sen har vi medryttarhäst en... Hon är slö, dock inte tjock. Utan rent av slö pga lathet (många barn som rider henne på gården så kan vara därför) och får attityd om man ber henne öka tempot. På henne behöver jag ha sporrar tyvärr. På Halle krävs det att jag ger honom rätt vikthjälper och signaler. Så det är helt olika. Medryttarhäst en är 15 år så hon har varit med en del och tagit över osv när ryttare utan erfarenhet har ridit.

Skulle iaf säga att fjordingar egentligen inte är 100% barnponnys som många verkar köpa dem som. Men som mor och dotterhäst tycker jag de ska funka perfekt. Blir en bra blandning. Så hittar ni en som ni klickar med så kör på! 🙌
 
Det finns en fjording på ridskolan som är av sportmodell. Dottern älskar att rida henne, hon gillar pigga ponnyer. Dock är hon rätt stark men samtidigt är hon rätt outbildad.
Tänker att det skulle kunna vara en rolig ponny för mig också. Är dessutom intresserad av körning, så vore roligt att kunna köra in så småningom.

Kanske ska lägga ett bud på henne.. :p:love:
 
Kan fjording bli en trevlig mor/dotter-häst eller blir de för starka och otympliga för barnet?
Dottern har ridit en fjording på ridskolan och tycker väldigt mycket om henne. Dock är hon både stark och pigg men väldigt lyhörd trots att dottern endast är 110 cm lång :love::p
Det tycker jag de kan. Men det finns ju individer inom alla raser och det handlar mer om temperament än ras om du frågar mig.

En fjording som regelbundet rids av en vuxen också lär bli väldigt mycket trevligare än en som går med bara barn i alla fall. 🙂
 
Var med i SUFF på den tiden. Kollade in hemsidan nu och det ser tyvärr heldött ut. Var finns det fjordhästaktiviteter i Uppland nu? Bor i norra Uppland. Vilken lokalförening ska man gå med i?

SUFF finns kvar och är aktiva men inte med tävlingar eftersom vi inte kan hålla dem utan klubbhjälp.
De finns på FB men jag själv finns inte där men sitter i styrelsen. Vi är inte många i föreningen men många av oss tävlar bland annat SM.
 
Vi (kompanjonen och jag) har tre, eller fyra, hästar tillsammans. Tre av dem är aktiva inom ridning/körning. Den fjärde är på tillväxt och ska visas i höst på Grevagården.

Vi har Höjgaards Joker 282, Linus Frölunde 336 och Garm 337 (numera valack). Det är tre helt olika hästar men ändå är alla fjordhästar. Vi har ju haft en del fjordhästar genom tiderna och även om det finns stora likheter så finns det också stora skillnader.

Men även nu, när våra tre hästar går på loop, så brukar vi säga att det är sex olika hästar. De är annorlunda hos kompanjonen än de är hemma hos mig.
Jag har alltid två av hästarna här och kompanjonen en hos sig. Så byter vi hästar var sjunde vecka när vi skor.
Miljön och hantering skiljer också väldigt mycket där och här och det gör ju att de får det bästa av två världar. Vi är ju också olika så hästarna blir olika beroende på var de är.

Men, det vi kan säga är ju hur de är i grunden. Varje enskild individ. Där är vi rörande överens.

Lata för mig betyder inte självklart okänsliga. Pigga betyder inte självklart samarbetsvilliga.
Jag kan tycka att de inte nödvändigtvis är kopplade till varandra och skulle verkligen säga att så inte är fallet med våra hästar om jag skulle uttrycka mig om någon av dem som lat till exempel.
 
Kan fjording bli en trevlig mor/dotter-häst eller blir de för starka och otympliga för barnet?
Dottern har ridit en fjording på ridskolan och tycker väldigt mycket om henne. Dock är hon både stark och pigg men väldigt lyhörd trots att dottern endast är 110 cm lång :love::p
Beror givetvis mest på individ hur starka eller tungridna de kan vara tycker jag. Min gamla fjordvalack var rejäl (stor, inte högre än 145 men långsträckt och mycket häst) och han var lite väl tungriden för mig som 13 åring (162 cm och 50 kg typ då) och var av den där starka modellen, alltså använde sin styrka på ett annat sätt än min nuvarande gör men oj så mycket kjag lärde av honom, vi var verkligen bästa vänner :heart.
Min nuvarande, sto av mindre modell än valacken, upplever jag inte stark på samma vis då hon kan bli pigg och ligga på hårt men blir mer studsig än drar iväg.

Den hästen ni är intresserade av kanske funkar finfint för er båda, lyhördhet även om hon är pigg osv är ju bra! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
7 979
Senast: WS6
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp