Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Jag skickade ocksa ett recept till sonen pa rostade chickpeas (kikartor?) som jag gjorde nar jag var i Florida i borjan av sommaren. Jag skoljer och "snabb torkar" (med hushalls papper) kickpeas fran en burk (da ar skalet redan borta) och har en till tva matskedar oliv olja i en skal och later dem aka runt innan jag haller ut chickpeas i en sil. Sedan kryddar jag med kummin, salt, smoked paprika och chili pulver ... in i ugnen 200*C ungefar tills chickpeas ar criskpiga, en halvtimma eller sa.

Servera som snack och at dem som de ar, eller till kale (gronkal?) min favorit med tahini dressing, och ett rostat pita brod.
Har du kummin eller spiskummin? Cumin är spiskummin. :)
Lätt att blanda ihop dem.
 
Måste googla 🙂 vet inte vad foul och feijoada är, men kan kanske funka. Och jättemajs?
Extremt lite matlagning, nyttigt och billigt låter perfekt!
Foul är en röra på kokta, torkade bondbönor. Man kan köpa färdigkokta eller koka egna på torkade.

https://zeinaskitchen.se/foul-bonrora/

Det här receptet innehåller kikärter också, men jag brukar göra på bara bondbönor.

Feijoada är löjligt gott med tanke på hur enkelt det är att göra:

Du behöver: Lagerblad, lök, vitlök, fond (kyckling, kött eller grönsaksfond), svarta bönor eller kidneybönor, ett paket bacon och ett paket smakrik korv. Ölkorv går bra, t ex, eller chorizo, eller vad man nu har.

Blötlägg bönorna och koka dem med lagerblad tills de är halvfärdiga. (eller hoppa över detta och ta genvägen med bönor på burk, men det blir inte lika gott). Hacka resten av ingredienserna, lägg bacon och korv först i en stekpanna, stek på låg värme och lägg sen i lök och vitlök. Fortsätt steka på låg värme tills löken är genomskinlig.

Lägg det stekta hacket i en gryta. Häll på bönorna och såpass mycket av bönornas kokvatten att det täcker ordentligt, samt en skvätt fond. Koka tills bönorna är mjuka. Red grytan genom att mosa lite bönor mot kanten. Smaka av med salt.

Servera med ris och apelsinklyftor.

Vill man göra det ännu enklare skippar man att bryna hacket, utan lägger bara alltihop (hack, lagerblad, blötlagda bönor, fond) i en gryta och kokar tills det är klart.
 
Foul eller hummus med bröd och nåt färdigt tillbehör typ fetaost, cornichons eller oliver? Det är extremt enkelt - man kan göra en stor sats foul eller hummus och ha i kylen, och sen bara ta fram när man ska äta. Eller en stor sats svartaböngryta eller feijoada att ha i kylen eller frysen. Så kan man koka ris till och värma en portion gryta till middag. Eller koka jättemajs, och sen när det är middag steker man upp lite majs i stekpannan, kryddar med salt och chilipulver, och serverar med småtomater och smulad fetaost.

Den typen av mat har fördelen att kräva extremt lite matlagning och vara nyttigt och billigt.
Ris är nono
 
Jag är inte insatt i dietråd för diabetes typ 2, men här kommer några tips avseende kolhydrater och blodsockernivå. Dessa innebär långsammare kolhydrater vilket underlättar stabilare blodsocker:

-laktosfria mejeriprodukter istället för vanliga
- steel cut havregryn istället för vanliga
- surdegsbröd istället för vanligt.

Tyvärr är ju inget av dessa billigare alternativ…

Och lightläsk/saft NÄR man ändå tänkt dricka annan dryck.
 
Om det inte finns tid att äta alls, inte ens tio minuter, så låter det som ett arbetsmiljöproblem. Hur gör kollegorna, är det ingen av er som äter något till lunch?

Jag skulle väl också påstå att om man som diabetiker behöver längre/fler pauser för att kunna sköta sin behandling så är det en anpassning arbetsgivaren behöver göra. Det är ju inga orimligheter vi pratar om. Och de skulle nog fixat en ramp om TS tillfälligt hamnat i rullstol. (Även om sjukdomen inte är tillfällig finns det ju stor chans att behovet av anpassning är det).
 
På ett sätt har vi 1:or det lättare eftersom vi kan tvinga ner bs med insulin snabbt vid behov. Och andra sidan hoppar vi väldigt (om man inte sköter sig) vilket tär på kroppen.

Den senaste veckan har det blivit oordning så jag gick från 24.6 till 2.2 på några timmar. Men ja, att äta regelbundet och nyttigt är a och o för alla, plus medelmotion. LCHF är ganska kontroversiellt för diabetiker enligt min läkare eftersom man inte har hunnit göra några långtgående studier av effekterna.

Eftersom diabetiker löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar är det bra att ha koll på kolesterol, blodtryck, njurar osv. Och att inte stressa och sova tillräckligt!
 
Foul är en röra på kokta, torkade bondbönor. Man kan köpa färdigkokta eller koka egna på torkade.

https://zeinaskitchen.se/foul-bonrora/

Det här receptet innehåller kikärter också, men jag brukar göra på bara bondbönor.

Feijoada är löjligt gott med tanke på hur enkelt det är att göra:

Du behöver: Lagerblad, lök, vitlök, fond (kyckling, kött eller grönsaksfond), svarta bönor eller kidneybönor, ett paket bacon och ett paket smakrik korv. Ölkorv går bra, t ex, eller chorizo, eller vad man nu har.

Blötlägg bönorna och koka dem med lagerblad tills de är halvfärdiga. (eller hoppa över detta och ta genvägen med bönor på burk, men det blir inte lika gott). Hacka resten av ingredienserna, lägg bacon och korv först i en stekpanna, stek på låg värme och lägg sen i lök och vitlök. Fortsätt steka på låg värme tills löken är genomskinlig.

Lägg det stekta hacket i en gryta. Häll på bönorna och såpass mycket av bönornas kokvatten att det täcker ordentligt, samt en skvätt fond. Koka tills bönorna är mjuka. Red grytan genom att mosa lite bönor mot kanten. Smaka av med salt.

Servera med ris och apelsinklyftor.

Vill man göra det ännu enklare skippar man att bryna hacket, utan lägger bara alltihop (hack, lagerblad, blötlagda bönor, fond) i en gryta och kokar tills det är klart.
Faller på att jag inte äter "industrikött" då.
Men foul kanske jag kan testa 👍
 
Mitt barns far/mitt ex har i år fått diagnosen diabetes typ 2, han hade också sedan tidigare (typ 15+ år) högt blodtryck. Det han gjort sedan tidigt i våras är att lägga om sin kost och ta bort "rent" socker (alltså kakor, glass, godis, läsk mm, även honung, sötat matbröd och helt vitt bröd), äta betydligt större andel fibrer, bönor, baljväxter och grönsaker, dra ner alkoholintaget (till nära noll utom vid enstaka tillfällen) och gå på gym 3-4 gånger i veckan. Han har inte uteslutit något helt, men kraftigt dragit ner på mindre nyttiga saker. "Vanlig mat" inklusive kolhydrater (pasta o potatis till exempel) äter han i stort sett som vanligt, men bara en portion, tar aldrig om. Han äter också någon medicin som ska öka kroppens egen känslighet för insulin, men tar inget insulin (förstår att detta är det normala på typ 2 diabetes). På detta har han gått ner från drygt 110 kg till 88 (ska ner till 85 för "normalt" BMI), fått minska sin blodtrycksmedicin i två omgångar och har nu nära nog perfekt blodsocker. Så det går ju att få kontroll över sitt blodsocker (och bevisligen blodtryck då) utan några extrema dieter.
 
Om det inte finns tid att äta alls, inte ens tio minuter, så låter det som ett arbetsmiljöproblem. Hur gör kollegorna, är det ingen av er som äter något till lunch?
Inte när jag äter med eleverna
Jag har min egen rast efter men då äter inte jag
 
Har du kummin eller spiskummin? Cumin är spiskummin. :)
Lätt att blanda ihop dem.

Har i USA finns inte "spiskummin" eller "kummin"... bara cummin. sa jag vet inte, 🤷‍♀️ men misstanker att det ar samma.

Jag googlade just och spiskummin ar samma som cummin och en krydda fran Asien, oftast malen, medan kummin ar en Skandinavisk vaxt.
 
Kummin är caraway, spiskummin är cumin.

Ah ... Caraway ar en krydda som ibland finns i Svenska recept och jag aldrig fatt tag pa har i USA. Sonen i Florida och jag pratade om det nar vi var dar tidigare i sommar. Han har heller aldrig fatt tag pa caraway.

Om du vet hur den smakar ... vad kan man substitut den med?
 
Ah ... Caraway ar en krydda som ibland finns i Svenska recept och jag aldrig fatt tag pa har i USA. Sonen i Florida och jag pratade om det nar vi var dar tidigare i sommar. Han har heller aldrig fatt tag pa caraway.

Om du vet hur den smakar ... vad kan man substitut den med?
Den har ganska speciell smak, jag tycker inte det är gott. Möjligen kan det funka att ersätta med fänkålsfrö (fennel seed)?

Används ibland som brödkrydda antingen enskilt eller tillsammans med anis och fänkål.
 
Den har ganska speciell smak, jag tycker inte det är gott. Möjligen kan det funka att ersätta med fänkålsfrö (fennel seed)?

Används ibland som brödkrydda antingen enskilt eller tillsammans med anis och fänkål.

Tack! Jag anvander ofta anis eller fennel nar jag bakar brod, men oftare cardamom tillsammans med en av de tva. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 091
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 367
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 819
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp