Hur hitta sadel till häst utan manke?

athena

Trådstartare
Vad finns det för modeller som funkar bra på dessa? Det är en d-ponny som är ganska normalt byggd i övrigt men har dels 50 kg övervikt, dels verkligen ingen manke alls.

Hon är väldigt "jämnrund" och bara att hitta bogbladet med fingrarna är en bedrift :p.

Jag letar efter en beg flatback men börjar snart ge upp hoppet... finns det inga såna i xx-vid? Eller vad ska man leta efter, märken, tips?

Begränsad plånbok så Butet-tips och sånt göre sig icke besvär ;).

Sv: Hur hitta sadel till häst utan manke?

Jag hade en Zaldi Ebro hoppsadel till min C-ponny utan manke. Vet ej hur stora bomvidder det finns på den sadeln. Begagnad var den inte spec dyr heller;)

Tack för seriösa svar :grin:.

Bomlöst är inget alternativ. Självklart ska hästen gå ner i vikt, men hon behöver jobbas för att göra det och därför behöver jag en sadel som passar.

Vaddå :smirk:? Det var väl inget oseriöst svar..

Hur bred är hästen (i grader)?
Prisklass?

Har du några bilder på hästens rygg?

Jag vet inte, men gissningsvis mer än 100. Stübben i 31 är för smal.

Pris, tja, max 5000?

Bilder kan jag fixa :).

Griffin har en modell för breda häsatr... wintec bredaste är väl på 130 grader??

Jag har en bates caprilla och jag är SÅÅ kär i den.. min häst är tokbred utan manke.. hon har INGE manke alls:crazy:

Jag vet inte, men gissningsvis mer än 100. Stübben i 31 är för smal.

Pris, tja, max 5000?

Bilder kan jag fixa :).

Jacson sadlarna ligger oftast bra på runda hästar. Finns ända upp till XX-vid bom. Pris ny: ca. 7000:- begagnad: ca 4000-5000:-

Bra sadel för rimligt pris.

Tack för seriösa svar :grin:.

Bomlöst är inget alternativ. Självklart ska hästen gå ner i vikt, men hon behöver jobbas för att göra det och därför behöver jag en sadel som passar.

bara lite nyfiken...
varför inte bomlös?

TS kan säkert svara för sig själv.:)

Men jag finner nackdelar med bömlösa vad det gäller att hamna i rätt sits, och de är inte lämpade för terräng eller hoppning.
Tror knappt det skulle gå att klttra pyttebacke med dem ens.

Har du sett en distansbana? Det brukar finnas en och annan mastodontbacke, Rökullaritten här i trakten är allt annat än plan.

Jag tränar klättring med min bomlösa, den är mkt bättre än dressyrsadeln.

Visst kan man klättra i en bomlös - varför inte? För hästens eller ryttarens skull? Min pålla har tvärnitat ett par gånger, och bockat någon gång också, och ändå har jag suttit stadigt i min Barefoot London. Hoppa, däremot, ställer jag mig tveksam till om det inte rör sig om småskutt...

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 556
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 007
Senast: Zandrah
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 962
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka