Bukefalos 28 år!

Hur introducera nya katten?

Milene

Trådstartare
Vi ska ta över systerns katt, en 12-årig kastrerad hane. Själva har vi två honor, mor och dotter, på 6 och 7 år. Mamman är extremt skygg för allt och alla.

Hur ska vi göra för att det ska bli som bäst mellan dem? Alla tre är vana vid att gå in och ut som dom vill, men nya katten behöver väl ”boa” in sig innan han får gå ut, och hur lång tid tar det u gevär?

Tar gärna emot tips från vana kattmänniskor här!

Milene
 
Jag skulle nog ha delat upp huset första tiden och bytt ”halva” mellan nya katten och de gamla så de först vänjer sig vid varandras dofter. Låtit de äta nära varandra med en dörr emellan och öppnat upp dörren mer och mer allt eftersom när katterna blivit tryggare med varandra. Rekommenderar även tv-programmet ”My cat from hell” där Jackson Galaxy flera gånger hjälpt andra med att sätta ihop vuxna katter med dessa metoder utan att några slagsmål eller konstigheter hänt efteråt.

Tänker att feliway kan vara ett bra hjälpmedel för alla katterna, men främst den skygga honan så hon kan känna sig tryggare. Lycka till och uppdatera gärna hur det går:)
 
Jag skulle nog ha delat upp huset första tiden och bytt ”halva” mellan nya katten och de gamla så de först vänjer sig vid varandras dofter. Låtit de äta nära varandra med en dörr emellan och öppnat upp dörren mer och mer allt eftersom när katterna blivit tryggare med varandra. Rekommenderar även tv-programmet ”My cat from hell” där Jackson Galaxy flera gånger hjälpt andra med att sätta ihop vuxna katter med dessa metoder utan att några slagsmål eller konstigheter hänt efteråt.

Tänker att feliway kan vara ett bra hjälpmedel för alla katterna, men främst den skygga honan så hon kan känna sig tryggare. Lycka till och uppdatera gärna hur det går:)
Tack för svar!!!:bow: Hur länge bör man vänta med att släppa ut den nya innan han fattat vart han hör hemma nu? Inte mycket trafik i närheten men grannen har hankatt.
 
Tack för svar!!!:bow: Hur länge bör man vänta med att släppa ut den nya innan han fattat vart han hör hemma nu? Inte mycket trafik i närheten men grannen har hankatt.
Några dagar bör räcka men jag skulle följt med och gått med honom de första gångerna han är ute. Kan även vara bra om mor och dotter katterna är inomhus när han är ute innan de är mer vana vid varann för att minska risken att någon av dem blir ivägskrämda :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
646
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 116
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag har lovat att på prov ta emot en omplaceringskatt. Frågan är hur vi på bästa sätt introducerar honom till familjens befintliga djur...
Svar
16
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp