Bukefalos 28 år!

Hur introducerar jag valpen för den vuxne hunden? (for dummies)

blizz

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag lite rådgivning. Om en vecka hämtar jag hem min jaktlabbevalp från uppfödaren. I hushället finns redan föräldrarnas treåriga dansk-svensk. Hur gör jag inflyttningen smidigast för alla inblandade? Valpen är inte koppelvan, så det går inte att ta dem på en minipromenad kring närområdet eftersom närområdet är trafikerat. Har inte någon "neutral plats" där det går att sätta ner valpen lös utan att man riskerar att det kommer bilar förbi osv. Inhägnad trädgård finns, men även om den vuxne hunden inte är särskilt revirmedveten så känns det lite tveksamt att presentera dem där...
HUR gör jag? (har tidigare bara haft en hund i taget så det här är en lite ny situation för mig)
 
Ta med den vuxna hunden när ni hämtar valpen. Den vuxna hunden sitter antagligen i bagaget, och valpen i fram. Någon gång under vägen hem kommer valpen behöva rastas och vips så har ni en neutral plats för dom att mötas :)
Gör det inte så svårt. Det viktigaste tycker jag är att den vuxna hunden får behålla någon eller några platser i hemmet som egna. Har den en favoritbädd, håll valpen där ifrån om den vuxna inte är stormförtjust i valpen.
 
Det beror ju lite på hur den vuxne hunden är och hur väl man vet var man har den. När jag hämtade min nuvarande gammelhund som valp, satt den dåvarande gammelhunden i bilen. Jag lyfte in valpen hos honom, sa "Titta, en bebis" och sen åkte vi. De låg så fint tätt tillsammans hela vägen, inte ett ljud. Ibland såg jag i backspegeln hur den lille stod och kikade ut.

När jag hämtade senaste valpen var andre hunden hemma. De träffades i trädgårn när vi kom hem, så var det med det.
 
När jag hämtade den valp som nu är 6 år så träffades de i trädgården. Men innan dess hade de träffats hos uppfödaren där den vuxne hunden var med och hälsade på valparna. Hans egen valpkull = han är pappan. Vi gick en liten sväng eftersom valpen var 11 veckor och koppelvan.

Nr 3 blev levererad av uppfödaren eftersom de ändå skulle köra och lämna en annan valp. Han bara kom rakt in i köket tillsammans med sin mamma, två andra vuxna tikar, en vuxen hane (som brukar bo här när tikarna löper) och 2 tikvalpar (nr 3:s systrar). Det blev high Life. Nr 3 var då 8 veckor.
 
Jag gör inget väsen av det, inköpta valpar får helt enkelt bara flytta in och bli välkomnade av de vuxna. Oftast sparar jag dock valp från egen kull så de är ju medlemmar i hundflocken från att de föds.
 
Har du aldrig haft en annan hund på besök som din hund har lekt fritt med??

Jag hade tagit ut hunden till bilden där valpen satt låtit den nosa ordentligt och få lite tid att lugna ner sig så att man kan släppa ut valpen, gå liten kort kort runda så att stor vovven får revir kissa av sig lite och då be stora att sansa sig och vara försiktig mot den lilla.
sen släppa lösa under hård uppsikt i trädgården där stora får springa av sig och lila får nosa, bajsa och kollapsa av trötthet av alla nya intryck. Sen får de gå in och äta, sova och ge varrandra lite utrymme.

Fast detta är väldigt överdrivet för vår hund. Hon älskar valpar och tar god hand om alla typer av hundar som kommer oavsett deras ålder, ras eller energi behov.
 
Håller med tidigare svar, gör ingen grej av det så går det nog fint. Jag var också nervös när jag tog hem min valp men av den anledningen att den äldsta tiken (13 år) i flocken tidigare visat att hon liksom är klar med det här med valpar. Hon har alltid varit snäll och tagit hand om valpar men så här på ålderns höst har hon tydligt visat att hon inte orkar med det ståhej som en valp innebär. Vi hade egentligen bestämt att vänta med valp till den gamla var borta men den "perfekta" valpen dök upp och tillfället lät inte vänta på sig. Så vi tog hem valpen och sedan släppte vi ut flocken en efter en till valpen i trädgården. Den gamla tiken fick komma ut till valpen först men hon var fram och nosade, valpen visade tydligt att hon inte var någon bråkmakare och gammtiken gick åt ett annat håll och så var det inget mer med det.

Vi har dock hela tiden varit väldigt noga med just gammtiken och valpen att den gamla ska kunna gå undan ordentligt och att ett nej ALLTID är en nej. Just för att förhindra att den gamla ska känna sig allt för mycket pressad när hon inte orkar säga ifrån ordentligt. De yngre hundarna har fått fostra valpen mer "under eget ansvar" om man säger så men även där har vi ibland gått in och givit en hjälpande hand om vi känt att det behövts.

Lycka till med er nya familjemedlem :)
 
Har du aldrig haft en annan hund på besök som din hund har lekt fritt med??

Jag hade tagit ut hunden till bilden där valpen satt låtit den nosa ordentligt och få lite tid att lugna ner sig så att man kan släppa ut valpen, gå liten kort kort runda så att stor vovven får revir kissa av sig lite och då be stora att sansa sig och vara försiktig mot den lilla.
sen släppa lösa under hård uppsikt i trädgården där stora får springa av sig och lila får nosa, bajsa och kollapsa av trötthet av alla nya intryck. Sen får de gå in och äta, sova och ge varrandra lite utrymme.

Fast detta är väldigt överdrivet för vår hund. Hon älskar valpar och tar god hand om alla typer av hundar som kommer oavsett deras ålder, ras eller energi behov.

Nu är den vuxne inte min, utan mina föräldrars. Men han har givetvis lekt fritt med andra hundar. :)
 
Håller med tidigare svar, gör ingen grej av det så går det nog fint. Jag var också nervös när jag tog hem min valp men av den anledningen att den äldsta tiken (13 år) i flocken tidigare visat att hon liksom är klar med det här med valpar. Hon har alltid varit snäll och tagit hand om valpar men så här på ålderns höst har hon tydligt visat att hon inte orkar med det ståhej som en valp innebär. Vi hade egentligen bestämt att vänta med valp till den gamla var borta men den "perfekta" valpen dök upp och tillfället lät inte vänta på sig. Så vi tog hem valpen och sedan släppte vi ut flocken en efter en till valpen i trädgården. Den gamla tiken fick komma ut till valpen först men hon var fram och nosade, valpen visade tydligt att hon inte var någon bråkmakare och gammtiken gick åt ett annat håll och så var det inget mer med det.

Vi har dock hela tiden varit väldigt noga med just gammtiken och valpen att den gamla ska kunna gå undan ordentligt och att ett nej ALLTID är en nej. Just för att förhindra att den gamla ska känna sig allt för mycket pressad när hon inte orkar säga ifrån ordentligt. De yngre hundarna har fått fostra valpen mer "under eget ansvar" om man säger så men även där har vi ibland gått in och givit en hjälpande hand om vi känt att det behövts.

Lycka till med er nya familjemedlem :)

Ganska precis som du gjorde funderade jag på, den hund som redan finns i huset här är tämligen okomplicerad, så det ska säkert gå bra. Tack för svar :)
 
Jag har gjort så här. Jag tar med den äldre hunden när jag hämtar den nya. Jag rastar dem inte samtidigt på vägen. När jag kommer hem får den äldre sitta kvar i bilen och den nya gå in i huset och bekanta sig. Eventuellt får den mat om det varit en längre resa. När den nya är hemmastadd är det dags att plocka in den äldre. Jag har den äldre i koppel för att ha full kontroll över den. Kopplet brukar åka av rätt snabbt. Efter en stund kan vi gå en kort sväng och allt är frid och fröjd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 539
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp