Hönstråden II

Som tur var har jag kunnat ta bort snö från nättaket men det är ju ändå nära att tyngas sönder innan man kan och hinner få bort allt.

Det var lite stressigt i morse när jag såg att snön skulle bli extra tung idag. Det var inte mycket på taket men det bågnade där det låg. Det var bara att ta sig tid att gå under och putta. Det var varken skönt eller lätt.
@Efwa
Jag har inte hönsen hemma utan i stallet så därför har jag inte full koll på hur nätet ser ut när snön börjar falla. Det är den riktigt stora nackdelen med att ha dem 7,5 km hemifrån. Allt måste ju planeras lite mer när det inte bara är att springa ut och skotta när det behövs
 
@Efwa
Jag har inte hönsen hemma utan i stallet så därför har jag inte full koll på hur nätet ser ut när snön börjar falla. Det är den riktigt stora nackdelen med att ha dem 7,5 km hemifrån. Allt måste ju planeras lite mer när det inte bara är att springa ut och skotta när det behövs
Ja, jag förstod att det var Något liknande. Det var inget dömande alls.

Det var egentligen en bekräftelse på att det kan gå snabbt när det snöar mycket eller snabbt blir blötsnö.
 
Ja, jag förstod att det var Något liknande. Det var inget dömande alls.

Det var egentligen en bekräftelse på att det kan gå snabbt när det snöar mycket eller snabbt blir blötsnö.
Jag är lite avundsjuk på att kunna ha dem hemma men grannarna skulle nog inte vara så imponerade av kören som startar då och då vid diverse tider under dygnet typ kl 01.00 och liknande 🐓 🎶
 
Jag är lite avundsjuk på att kunna ha dem hemma men grannarna skulle nog inte vara så imponerade av kören som startar då och då vid diverse tider under dygnet typ kl 01.00 och liknande 🐓 🎶

Jag förstår det, även om de låter så är det ju mysigt.
Och ja, mina låter hela nätterna på sommaren och en del när det är mörkt även på vintern.

Vi har som tur var lite träd mellan oss och hönsgården så de kan gå ut tidigt på sommaren utan att störa oss.
 
Alltså, min höna Henrietta.... Kläcktes i månadsskiftet maj-juni i fjol. Korsning med lohman-mor. Från det kläcker behåll jag henne och Henry, som är tydlig tupp. Har alltid sett ganska olika ut. Men nu börjar Henrietta bli stor och fin med långa stjärtfjädrar... Är hon en tupp???
Har små sporrar, lika stora som tuppen. Har ärtkam precis som sin far.
Tuppen uppvaktar henne med dans, men hon lägger inga ägg.
Hon gal inte.
Vad tror ni, kan det vara en stum tupp jag fått???
 
Alltså, min höna Henrietta.... Kläcktes i månadsskiftet maj-juni i fjol. Korsning med lohman-mor. Från det kläcker behåll jag henne och Henry, som är tydlig tupp. Har alltid sett ganska olika ut. Men nu börjar Henrietta bli stor och fin med långa stjärtfjädrar... Är hon en tupp???
Har små sporrar, lika stora som tuppen. Har ärtkam precis som sin far.
Tuppen uppvaktar henne med dans, men hon lägger inga ägg.
Hon gal inte.
Vad tror ni, kan det vara en stum tupp jag fått???
Du har ingen bild på henne vi kan få se?
 
667340CD-09A5-48E0-9AE5-E45D9C23A16E.jpeg


Henrietta längst bort. Det framgår inte, men dom är lika stora.

Ok, jag ser nu att det faktiskt ser ut som en tupp..... :o:o:o
 
Kan ju vara en tanke. Iom att den vita uppvaktar hen och hen inte gal.

Eh hur ser man det???
Jag vet inget om tvåkönighet hos höns men höns kan "byta" kön. Fåglar har inte ett XY system som vi utan det kallas ZW systemet. I det systemet är det honan som har två olika kromosomer alltså en Z och en W medan hanen har två Z. Det gör att till skillnad från oss så är hanen grundkonstruktionen, eller vad man ska kalla det. Om äggstocken av någon anledning blir satt ur funktion, de har bara en, så försvinner produktionen av feminint könshormon och hönan går mot ett manligt stadium precis på samma sätt som en hingst går mot feminint stadium då han blir kastrerad.
 
Jag vet inget om tvåkönighet hos höns men höns kan "byta" kön. Fåglar har inte ett XY system som vi utan det kallas ZW systemet. I det systemet är det honan som har två olika kromosomer alltså en Z och en W medan hanen har två Z. Det gör att till skillnad från oss så är hanen grundkonstruktionen, eller vad man ska kalla det. Om äggstocken av någon anledning blir satt ur funktion, de har bara en, så försvinner produktionen av feminint könshormon och hönan går mot ett manligt stadium precis på samma sätt som en hingst går mot feminint stadium då han blir kastrerad.

Intressant!!!! 👍🏻👍🏻👍🏻
Tack! 😃
 
Jag vet inget om tvåkönighet hos höns men höns kan "byta" kön. Fåglar har inte ett XY system som vi utan det kallas ZW systemet. I det systemet är det honan som har två olika kromosomer alltså en Z och en W medan hanen har två Z. Det gör att till skillnad från oss så är hanen grundkonstruktionen, eller vad man ska kalla det. Om äggstocken av någon anledning blir satt ur funktion, de har bara en, så försvinner produktionen av feminint könshormon och hönan går mot ett manligt stadium precis på samma sätt som en hingst går mot feminint stadium då han blir kastrerad.

Man vet väl inte än om de blir fertila, har jag för mig dock.
 
Man vet väl inte än om de blir fertila, har jag för mig dock.
Jag tar för givet att de inte blir fertila finns väl ingen orsak till att det skulle funka annorlunda än på andra mer utvecklade djur och de jag tror jag läst om fall där detta skett och att fågeln inte blev fertil.
Det är ju inte säkert att det är det här din fågel drabbats av heller.
 
Jag tar för givet att de inte blir fertila finns väl ingen orsak till att det skulle funka annorlunda än på andra mer utvecklade djur och de jag tror jag läst om fall där detta skett och att fågeln inte blev fertil.
Det är ju inte säkert att det är det här din fågel drabbats av heller.

Det är ju inte min fågel utan @Milene s.

Men jag har för mig att det är en del tankar och frågor runt det där än så länge. Vissa hävdar att de kan bli det medan andra säger nej.

Det svåra är nog att bevisa att de inte var tuppar från början kanske?
 
Det är ju inte min fågel utan @Milene s.

Men jag har för mig att det är en del tankar och frågor runt det där än så länge. Vissa hävdar att de kan bli det medan andra säger nej.

Det svåra är nog att bevisa att de inte var tuppar från början kanske?
Vissa kan man ju helt säkert "bevisa" att de inte var tuppar från början eftersom de har värpt :)
och för övrigt är jag visst helförvirrad med vem som skriver vad 🙈
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 101
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp