Hur känner jag att jag fattat rätt galopp?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Madden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 422
M

Madden

Ja hur känns det egentligen?
Jag har ridit i en herrans massa år, men detta är ett dilemma. Jag känner inte om jag fattat rätt galopp, är heller inte speciellt bra på att se det genom att titta på benen.
Har ni tips och råd, för detta är frustrerande?
Tacksam i förväg :)

Ps. Har ej möjlighet att bli longerad som jag såg att någon annan blivit tipsad om, tyvärr.

Du kan ju titta på bogen/frambenen vilket som är "längst fram", ex. vänster bog rör sig längre fram än den andra, alltså tar hästen det benen först = vänster galopp. Du kan också känna efter genom styra in hästen på en volt, då känns det direkt om det är fel eller korsgalopp eftersom det blir mer obalanserat då. Du kan också ha någon som står på marken och tittar, och säger vad du har för galopp, så att du får in känslan hur det känns i rätt och fel galopp! Lycka till! :)

på dom flesta hästar känner man ganska väl på om den har fel galopp... om du gör så att du går in på en volt och fattar fel en gång och sen bryter du av och fattar rätt galopp så kommer du känna skillanden genom att när du rider i fel galopp så skumpar det lite mer och man kommer i fel "rytm" kroppen rör sig åt motsatta hållet... du kan oxå kolla på ytter framben... när hästen går i rätt galopp så tar den fram ytter ben först! hoppas d går bra!

min måste jag alltid kolla om hon går i den galopp jag har fattat (hon fattar alltid rätt på ridbanan, men ute tar hon gärna den hon gillar mest, alltså vänster).
jag ser det genom att kolla på vilket framben som rör sig först.

Ta några ridpass där du verkligen tänker på hur galoppen känns. Fatta galopp massor av gånger och känn efter. Det kanske inte är så lämpligt att fatta fel galopp, men jag antar att din häst fattar fel ibland eftersom du frågar om en sån här grej? Fatta galopp på en volt, då är det lättare att känna. Fel galopp känns liksom... fel... Känn efter, gissa och titta sedan ner på bogen för att se om du hade rätt.

I galoppen förs din inre höft något fram. D v s, rider du i vänster varv och rider vänster galopp kommer din vänstra höft att vara något mer framförd än den högra. Prova och se om du kan föra inner höft bakåt - går hästen i rätt galopp kommer det att vara kämpigt.

För att lära sig känna om man fattat rätt galoppp är det bra att först försöka känna, sedan titta efter. Stämmer det du kände med det du såg? Som någon redan har skrivit i tråden så kan du se viklen galopp hästen går i genom att snegla ner på bogarna/frambenen. Går hästen i rätt galopp förs inre bogen/frambenet längre fram än yttre.

Blunda och känn efter! Det känns tydligt i kroppen (både häst och ryttare) vilken galopp hästen har. Jag har ridit många olika hästar med olika galoppkvalité och tycker att det känns tydligt. Att se efter kan ju vara en idé men det är ju egentligen bara en genväg. Hitta känslan istället och försök "känna" galoppen! Känn hur hästen rör sig under dig helt enkelt! :)

Nirak

Tackar och bockar för bra råd :) Det blir mkt galoppträning framöver nu, tur att hästen gillar det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 323
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka