Hur klä bebis i värmen?

Enya

Trådstartare
Elin är ju 6 månader nu och lite mer rörlig, om det nu påverkar frågan egentligen.

När vi är hemma- och inne så är det tex body eller klänning med bara axelband som gäller utan t-tröja under, men ute är det på med solhatt, långärmat och shorts elelr tunna byxor och aldrig vara i solen.

MEN tisdagar och onsdagskvällar är hon hos sin pappa. Om det är en del korkhet och två dlear bryr sig inte eller tvärtom, det vet jag inget om, men jag vt att han itne har koll på vad som är bäst för bebisar vad gäller sol. Jag HAR talat om att hon inte får vara i solen och att hon måste ha solhatten på ALLTID så fort hon är utanför ytterdörren. Men med honom är det så att det kan gå in i ett öra och rinna ut genom nästa när jag inte är i närheten....

Jag vill inte ha tillbaka ett bränt barn för att jag klätt henne för lätt och han itne haft vett att ta på henne andra kläder när han skulle ut, trots att jag har talat om det.

Så därför 'r min fråga, hur ska jag klä henne för att hon itne ska vara för varm, men ändå klara av att vara ute ifall han får det för sig?

Hon har ett fint set med shorts och linne med halv vanlig ärm ( inte lång ärm, nånstans mellan t- tröja och linne alltså), som kännw lagom i dagens 30 grader..... Men ska jag klä henne i soldräkten jag har och ett par tunna byxor till det? Det är sån där typ body/baddräkt ju. Eller kortärmad tröja och byxor?

Vilket är svalt men ändå täckande och vettigt att sätta på henne? Hon ska ju inte koka bara för att jag inte vill att hon inte ska bränna sig!

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

Om pappa inte har vett klä på ungen så hon inte bränner sig i solen, absolut den tunnaste långärmade tröjan och ett par tunna byxor.
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

Om pappan inte kan klara av att lyssna och göra en sån enkel sak som att ta på sitt barn rätt så vete 17 om jag hade vågat lämna mitt barn...
Och blir han grinig för det så är det bara att lära sig.

Ibland måste man sätta hårt mot hårt...
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

vita/ljusa tunna kläder i något sånär heltäckande form? lite mindre kläder kanske om hon är i skugga..
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

Som de andra har sagt så hade jag bara skickat med halvlångarmat som är väldigt tunn och lika tunna långbyxor. Och det är ju bra för alla barn, jag klär min 4-åring i så tunt som möjligt, kläder som är naturligt är ännu bättre än solkräm.

Men sen är ju problemet med hennes ansikte om han inte har solhatten, hon kan ju bränna sig i nacken och näsan, öronen rejält.

Såg ett program häromdagen att det är när barnen är yngre som är viktigast för att förhindra hudcancer i vuxen ålder, det är i barnaåren huden började bygga upp sig för att få cancer i vuxen ålder, eller nåt sånt där sa dom.

Leta på internet efter barn som drabbats av cancer eller nåt och visa han, skräm han lite, eller ge broschyrer från lasarettet eller apoteket, ja försök med allt där du tror han skulle reagera på och vakna upp.

Lycka till!
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

Våran 6 månaders ligger för det mesta naken eller i blöja inne när det är så här varmt (vi har runt 28 grader inne nu).. Heltäckande vita bomulls kläder ute och solhatt! Det går inte att klä barnet så det kan vara både ute och inne här hemma.. Han blir ju tyng-het om han måste ha lånärmat mer än nödvändigt! Och solhatten måste ju på om man skall ut!


Jag känner ju inte till ert föräldraskap, överenskommelser osv..men jag måste ändå hålla med tidigare skribenter om att klarar man inte av att se till att klä barnet rätt så skall man inte heller ha ansvaret över det! Jag hade Aldrig lämnat min bebbe till händer jag inte litade på sen kan det vara hur mycket "pappa" det vill.... Nä det hade tagit hus i helvete..

Har han varit med till bvc? Där kan han om inte annat få information om hur man tar hand om små barn!
 
Sv: Hur klä bebis i värmen?

*kl*

Tack för alla svar!

Just vita kläder hade jag itne en tanke på att det skulle vara bra! Tack för det tipset:D Jag har också förstått att det är bättre att skydda barnen mot solen som små än att försöka bota hudcancer som vuxen, så jag kör längärmat tunnt och shorts till grabbarna i solen och så smörjer jag en del. Keps på är det som gälelr här men följs inte så bra, så jag tog beslutet med hjälp av stollan, at låta de vara utan keps. De har mycket och tjockt hår så de blir inte brända på huvudet och jag har koll på öron ( de är lite långhåriga så håret ligger för öronen:o) och ansiktet. Ännu har de aldrig brännt sig....


Vad gäller att inte lämna dottern till sin pappa så kan jag tyvärr inte neka honom det. Jag litar inte på honom alls, verkligen inte, och jag är orolig när han har henne MEN hur mycket är befogad oro?? Innan Elin var född lämnade jag pojkarna till honom utan problem och såg att han klarade det bra, så jag tror faktiskt att det jag känner är mitt problem, tror lite att det kommer från det han gjorde mot mig när Elin var nyfödd, och har itne så mycket med riktig oro att göra.

Så länge jag inte kan bevisa att han är oansvarig och skadar sin dotter pga att han inte tänker elelr lyssnar när jag säger till honom, så kan jag inget annat göra än följa umgängesschemat.

I går löste det sig så att jag satte på soldräkten, den täckte bra och verkade sval, och keps på huvudet och tunna korta strumpor och sandaler. När jag lämnade henne visade det sig att han skulle gå ut så jag gav strikta order om att han skulle sätta på henne svala byxor för hon får inte bränna sig alls! Och när hon lämnades på kvällen hade hon boxor och tröja på sig. Visserligen lite för tjocka byxor, men han hade gjort som jag sa i alla fall.

Han tror jag överreagerar och överbeskyddar barnen, för hans farfar dog av cancer och han hade aldrig rökt elelr supit eller något annat "farigt".... Sedan anser han att det finns massor med människor som får cancer trots att de skyddats som tusan som barn.

Tillägg: han har inte varit på bvc förutom första gången.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Min son är 6 veckor gammal och jag vet inte hur jag ska klä honom längre. Vi har haft 20-25 grader i skuggan de senaste dagarna och han...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Blueberry
·
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 367
Senast: Anna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp