Hur klä bebisar ? Överhettad.

Mynta2

Trådstartare
Hur klär man bäst en bebis så denne inte svettas i hjäl när man är ute ? Våran bebbe måste vara hur varmblodig som helst. Snart måste vi ha henne naken i vagnen tror jag. Har man tex tunn hjälmmössa på så blir ungen sjöblöt av svett, därför kan vi inte ha en sån på henne. Hon ligger i en åkpåse/overall av tunnt fleecetyg fodrat med tunnt bommullstyg, och denna har en huva. Så den får tjäna så gott det går som mössa. Jag tycker visserligen inte den täcker så där jättebra eftersom den är lite för stor. Men hon svettas då inte. När vi haft hjälmmössa har givetvis inte overallhuvan använts samtidigt. Sen har hon oftast bara en body + tunna mysbyxor + strumpor på sig, men ungen är oftast illröd och jättevarm efter ett tag. Kan det vara mjukliften som är så inni nordens varm ? Vi har en Emmaljunga kombi m mjuklift (årsmodell/märke okänd). Oftast knäpper vi inte overallen/åkpåsen...men hon är lika varm för det. :confused:

Att inte ha något täcke/filt/åkpåse mm känns att det borde bli för kallt..men ska man kanske prova att enbart använda mjukliftens skydd som alternativt täcke ? Man vill ju inte hon ska frysa men å andra sidan ej heller svettas som en gris. :confused:

Hur gör ni ?
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Tja är hon varm och röd så är det för varmt. Känn i nacken! Testa att lägga på locket på liften efter en liten stund så kroppen hinner bli sval först och kläd ig före bäbisen så ni fort kommer ut från lägenhetens värme? Det är helt vindstilla i en vagn och därmed mycket varmare.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

KÄnner igen det där. När Emil var liteno ch låg i liggvagn gick det inte att bädda in han som man skulle vilja. Han svettades så mkt. oftast hade han vanliga byxor och strumpor, en body och en tunn fleecejacka och mössa. sen en tunn filt över benen. ibland gick det inte att ha det. Dom ligger ju väldigt skyddat där i vagnen.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Det är verkligen svårt att klä de små, bara för att jag fryser vill jag gärna stoppa på Ronja rejält.
Men kör lite lager på lager så att jag kan skala av när jag märker att hon blir för varm.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Det är ett jättevanligt problem att föräldrar klär sina barn alldeles för varmt.
Min son som är 14 månader kan bara ha en kortärmad body på sig under overallen Den är fodrad och det är uppenbarligen tillräckligt.
Jag klär honom utefter temperaturen där han kommer att vara mest tid. Så om jag ska ta bilen hem till mina föräldrar med honom så har han bara tunna joggingkläder på sig. Även om det är jättekallt ute. För han är bara ute den lilla stund det tar att gå till och från bilen (30 sekunder). Likaså när vi handlar, det är varmt i affären. Ändå ser man en massa ungar åka omkring inne i affären med både mössa och overall på.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Jag har haft mjuklift till båda mina pojkar. Kan inte ha åkpåse eller fårskinn i den, då blir det på tok för varmt. Har haft overall och mössa på barnen och sen en filt/tjockare täcke beroende på hur kallt det är ute. I botten har jag en madrass som jag lägger en fleecefilt över nu under vintern. Och de har aldrig varit kalla trots promenader i -25 grader.

En mjuklift är ju som en åkpåse, tror det kan bli för mycket och tight om man har overall och åkpåse i den också, därav för varmt. Om jag vore du skulle jag testa utan åkpåse men med filt.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Jag fick rådet att klä barnet likadant som dig själv. Är det lagomt för dig är det det för barnet med.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Nja, här i Göteborg är det ju apkallt när det både regnar och blåser samtidigt. Skulle jag klä bebben som mig så hade hon blivit kokt och stekt om vartannat ;)
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Nej jag har inte både overall och åkpåse, utan overallen kan göras om till åkpåse. När hon åker i vagn är det åkpåse, när hon åker i babyskyddet gör man om den till overall i benen. Men ska testa att inte använda den utan kanske bara en tunn filt eller nåt.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Li blir också ap-varm i vagnen.

Jag plockade ur åkpåsen, la i en skinnfäll i botten och har nu en tjock filt under underdragkappan istället. Hon har inte heller overall utan vanliga kläder + mössa och vantar.

Skulle det bli minusgrader igen så får man anpassa vagnen efter det då.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Oj snacka om skillnad, Rasmus har ett lammskinn i sin hårdlift, den är ju både värmande och svalkande (skinnet alltså) sen har han body + byxa och strumpor.
Antingen tunn bomullsmössa eller fleesemössa.
Fleeseoverall (med bomull innuti) den är så stor så fötter å händer får plats innuti, hans gamla växtehan ur å hade då stickade vantar å sockor.
Ibland en tunn filt, vet ej vilket material.

Han är lagom varm (känner i nacken) om han är ute länge blir dock kinder å händer som isbitar :eek: Jätte mysigt å amma en bebis med iskalla händer.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Så om jag ska ta bilen hem till mina föräldrar med honom så har han bara tunna joggingkläder på sig.

Förlåt, men jag tyckte det var lite kul att en bebis kan ha "jogging"kläder :p ;)
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Jag har en vanlig dress på Saga i vagnen/bilstolen. Hon svettas som bara den, men så har jag en filt för henne att ligga på och en över henne.. Hon är alltid varm därunder..

Klädväg; body, strumpebyxor, tröja, byxor, strumpor och mössa..

Ibland tar jag overallen, men den är jobbig och dum så oftast får det vara..
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Jag köpte små bebisvantar till våran eftersom hon vägrade ha händerna inne i påsen..men har kommit fram till att det är rätt meningslöst eftersom det spelar ingen roll vart hon har sina händer...hon är lika varm om dom för det även om dom vart utanför ett tag. Lammskinn låter inte dumt. Man kanske ska skaffa en sån. Villken skillnad det är på temperaturen på alla barn märker jag ;)
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

En annan fråga ang klädsel. Vad sover era barn i ? Våran är i princip naken, förutom på blöja/blöjbyxa. Provade från början med pyjamas, men då svettades ungen kopiöst. Vi har ett supertunnt babytäcke, som inte direkt kan kallas varmt...så blöja + tunnt täcke fungerar utmärkt på henne. Då är hon lagomt ljummen när hon vaknar ;)

Synd på alla fina pyjamaser man inhandlat..nu får dom ligga där oaanvänd :angel:
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Ja, man glömmer nog bort att liften/vagnen är rätt skyddad från väder och vind. Ska praktisera alla råd jag fått.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Lammskinn har ju även en lungnande effekt! Och är både smuts och vattenavvisand.
Jag köpte mina lammskinn genom jobbet direkt från Tranås skinnberedning. De använder bara naturliga medel när de bereder sina baby-skinn och de är tvättbara. Betalade 300:-
http://www.tranas-skinn.se/

När Rasmus sover har han bomullspyamas, fleesefilt och är det riktigt kallt även ett duntäcke!

Han var precis lagom varm sist jag kände på honom innan jag gick upp, då låg han bredvid mig i sängen och under mitt stora tjocka vintertäcke.
Jag går runt i långkallingar och inlindad i fleesefilt just nu *burr byrr* och tycer så synd om Rasmus som jag ska väcka snart och han ska få lägga sig naken å få ny blöja i kylan :crazy:
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

När våran var relativt färsk och jag för första gången somnade med henne liggandes på min mage *mycket mysigt*...men när jag vaknade så var ungen helt sjöblöt. Det riktigt klaffsade om henne. Jag blev hysterisk och trodde hon var dödssjuk. För så blöt kunde man inte vara om man inte var riktigt sjuk. Sen kom jag på att det var ju JAG som svettats ned henne. Ingen hade nämligen upplyst mig om att man svettas onormalt och kopiösa mängder efter en förlossning :D

Tack för länken..ska kika på den.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

En annan fråga ang klädsel. Vad sover era barn i ? Våran är i princip naken, förutom på blöja/blöjbyxa. Provade från början med pyjamas, men då svettades ungen kopiöst. Vi har ett supertunnt babytäcke, som inte direkt kan kallas varmt...så blöja + tunnt täcke fungerar utmärkt på henne. Då är hon lagomt ljummen när hon vaknar ;)

Synd på alla fina pyjamaser man inhandlat..nu får dom ligga där oaanvänd :angel:


Li sover naken, har plastade lakarn och absorberande dukar i sängen istället. Bara att spola av på morgonen så är det tort till kvällen. Kanske låter bökigt, men jag vill gärna att hon ska ha blöjfri rumpa så mycket som möjligt. Hon har ett tunnare duntäcke som hon sover under, vi har ganska låg temperatur i sovrummet och hon är lagom sov-varm när man plockar upp henne på morgonen.
 
Sv: Hur klä bebisar ? Överhettad.

Jag undrar också;) Har iof en fårskinns-åkpåse till vagnen, och den är såklart varm, men jag kan stoppa ner honom i bara blöja och tunn bomullsfilt och han är sjöblöt när jag tar upp honom efter en liten stund.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp