Bukefalos 28 år!

hur klippa?

Klippte lite igår kväll :). Fick börja med att klippa en 2cm ut för att ens komma ner :rofl:. Blev lite randigt pga kombinationen tjock päls och liten maskin men det gick finfint i övrigt :). Har jag kvar honom nästa år så blir det nog att man får börja klippa lite tidigare på året :p.

Känner att jag I alla fall får ta lite till så man följer strupen hela vägen, var så tjock päls och han var allt annat än stil då han försökte klia tillbaks så såg knappt var jag var :p.
 
Jag hade fjordingar i många år och klippte ungefär som @TinyWiny . Undersidan och en bit upp på sidan av halsen, undersidan av huvudet, mellan frambenen och lite i virveln. Jag gjorde linjen på halsens sida så att den följde manens båge.Den linjen fick sedan gå ner en bit mellan frambenen och sluta precis bakom sadelgjorden. I virveln klippte jag bara lite och följde pälsens riktning. Det var en form av minimal spårklippning.

Med den klippningen kunde mina hästar vara ute utan täcke hela vintern om det inte blev superkallt. Om det var typ snöblandat regn satte jag på ofodrat täcke mot vind och kall nederbörd. De torkade snabbt efter ridning och svettades inte alls så mycket.

Vill varna för kombon maskin av mindre slaget och fjordhästpäls. Det är nog en väldigt god idé att tvätta hästen.
Så typ som jag gjorde nu och lite till? Ska se om detta räcker. Har ju gått och blivit kallt nu så vet inte hur mycket man vågar ta utan att behöva täcka. (Som sagt, aldrig haft kallblod tidigare och knappt behövt klippa mina egna, har varit jobb hästar som klippts och sen täckats ordentligt :/).
 
Klippte stallkompisens fjording som på min första bild. Han går otäckad hela vintern, vi har neråt -23 som värst. Det har hunnit växa ut lite tills det är dags och han får mer grovfoder då. Vid ihållande blötsnö får han fodrat regntäcke på sig.
 
Klippte stallkompisens fjording som på min första bild. Han går otäckad hela vintern, vi har neråt -23 som värst. Det har hunnit växa ut lite tills det är dags och han får mer grovfoder då. Vid ihållande blötsnö får han fodrat regntäcke på sig.
Är snarare rädd för blåsten och regnet i vinter, är det bara torrt och kallt så klarar de flesta sig :), men snöblask på tvären är inte roligt.
 
Så typ som jag gjorde nu och lite till? Ska se om detta räcker. Har ju gått och blivit kallt nu så vet inte hur mycket man vågar ta utan att behöva täcka. (Som sagt, aldrig haft kallblod tidigare och knappt behövt klippa mina egna, har varit jobb hästar som klippts och sen täckats ordentligt :/).
Exakt. Jag drog linjen högre på mina bara.

Det är fullt möjligt att det räcker som du klippt nu. Bara de får ett "andningshål" brukar de svettas mindre.
 
Exakt. Jag drog linjen högre på mina bara.

Det är fullt möjligt att det räcker som du klippt nu. Bara de får ett "andningshål" brukar de svettas mindre.
Red en 7km lång runda precis, med mest skritt och lite trav. Blev blöt fram till sadelgjorden ca så blir nog att jag klipper typ halva halsen och avslutar i en båge till armhålan. Gjorde så på mitt halvblod förra året och det hjälpte en hel del.

Tror jag lämnar ansiktet på fjordingen dock, friserade skägget lite med klippmaskinen bara :).
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 113
Senast: Ise
·
Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
675
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp