Hur lägger du upp varor på kassabandet?

Hur lägger du upp varor på kassabandet?

  • Ömtåliga varor först, tunga sist.

    Röster: 2 0,9%
  • Tunga varor först, ömtåliga sist.

    Röster: 159 69,1%
  • Huller om buller. Jag bryr mig inte.

    Röster: 69 30,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    230
Har nog aldrig funderat på tyngden, men generellt kyl- och frysvaror först och sedan i ömtålighetsgrad. Alltid på rad och med streckkoden åt rätt håll, i möjlig mån sorteras varor som ska vägas i grupp också, så det inte behövs hattas fram och tillbaka.
 
Jag självscannar om det finns möjlighet... men annars tunga grejor först och sedan ömtåligare saker. ALLTID streckkoden åt rätt håll, varorna en och en (inte i en stor sullhög!) samt frågar kassapersonalen om de vill ha upp det som är riktigt tungt och otympligt.

Det finns en plats i helvetet reserverat för de som inte vänder koden åt rätt håll samt slänger på allt i en hög :rage:

/Mvh fd kassörskan
Då vet jag var jag har min plats alltså! ;)

Jag skötte det här tidigare bra, vände streckkoden osv. Men när man inte längre ser bra... ja, hur ska jag säga, det skulle väl ta mig en timme i kassan med förstoringsapparater att leta streckkod och vända rätt, och jag känner att ingen vill ha mig där så länge, vare sig kassapersonalen eller medmänniskorna i kön bakom mig.

Så numera håller jag min blindkäpp i ena handen och fiskar upp varor med andra, tar i det jag får fatt i helt sonika och lägger upp som det hamnar på bandet, oftast går det rätt långsamt för mig och när jag ska sätta min korg så brukar någon vänlig själ hjälpa mig få den rätt, för givetvis får jag alltid i den på tvären.

Det är ganska intressant att se hur den personen bakom mig nästan spritter i hela kroppen för att vilja hjälpa mig när jag famlar runt i korgen efter mina varor när den börjar bli mer åt det tomma hållet, men de lägger band på sig.

Och-givetvis är det ofta standard att jag glömmer pinnen eftersom jag inte "ser" den där den ligger osynlig bland en massa mönster svår att urskilja, och jag är ju helt fokuserad på att skynda mig, bli klar och inte göra misstag. Men inte ens det brukar få folk att bli arga som tur är :D

Vad jag däremot tycker, är att kassapersonal som inte ger mig kvittot i handen får dela plats med mig i helvetet ;)
"Vill du ha kvittot?" är ibland en fråga.
"Ja tack" inget händer men jag hör att det skrivs ut....
"det är där" säger personalen utan hänvisning eller något

Typ ... var?! Bättre med de som ser till att jag får det i handen. De personal som när jag betalar med kontater ger mig mynt och sedlar tillbaka ihop i en och samma hög har en plats på min andra sida i helvetet.
 
Jag självscannar om det finns möjlighet... men annars tunga grejor först och sedan ömtåligare saker. ALLTID streckkoden åt rätt håll, varorna en och en (inte i en stor sullhög!) samt frågar kassapersonalen om de vill ha upp det som är riktigt tungt och otympligt.

Det finns en plats i helvetet reserverat för de som inte vänder koden åt rätt håll samt slänger på allt i en hög :rage:

/Mvh fd kassörskan


Jag gör likadant förutom av omtanke om kassörskan eller kassören så vill jag också packa tunga varor i botten på påsen. Att vända streckkod rätt är en självklarhet för mig och lägga upp en vara i taget så att de ligger efter varandra. Blev lite sur på kunden bakom mig en gång som tog pinnen man lägger till nästa kunds varor och föste ihop mina varor i en hög framför pinnen för att hon skulle kunna lägga upp ett berg av varor i en jättehög på bandet :rage:
 
Senast ändrad:
I den ordning de ska packas. Stora och kantiga saker först (typ mjölk), sedan mer oformliga saker (typ frusna ärtor) sist småplock (typ jäst)
Kan väl likna uppdelningen tungt-ömtåligt, men det är inte det som är mitt sorteringskriterium.
 
En och en, med streckkoden mot mig. Har aldrig funderat över ordningen, men gissar att det ofta blir ömtåliga grejer i början eftersom de ligger överst i korgen/vagnen. :o
 
Jag gör likadant förutom av omtanke om kassörskan eller kassören så vill jag också packa tunga varor i botten på påsen. Att vända streckkod rätt är en självklarhet för mig och lägga upp en vara i taget så att de ligger efter varandra. Blev lite sur på kunden bakom mig en gång som tog pinnen man lägger till nästa kunds varor och föste ihop mina varor i en hög framför pinnen för att hon skulle kunna lägga upp ett berg av varor i en jättehög på bandet :rage:
Har jag också varit med om, sa till personen att det inte var okej, jag ville underlätta för kassapersonalen för jag har själv jobbat i kassa. Då bad faktiskt personen om ursäkt.
 
Då jag jobbade i kassan tyckte jag inte att det spelade någon som helst roll hur varorna var vända på bandet. Det blev så småningom automatiskt att man undermedvetet visste var streckkoden satt, så man vände varan rätt när man scannade, och jag tyckte aldrig det var betungande på något sätt.
Inte heller störde varuberg mig.

Däremot var det lite märkligt den gången en kund radade upp varorna mycket noggrant, så att alla streckkoder var vända mot mig. Jag scannar inte med min mage. O_o

Och det var störigt då kunderna placerade hela varukorgen på bandet, utan att plocka varorna ur den. Det kan ha hänt att jag, en mycket dålig dag, vände upp och ner på korgen och demonstrativt hällde ut alla varorna ur den på bandet, räckte kunden korgen, och visade var hon kunde lägga den från sig :bag:
 
Då jag jobbade i kassan tyckte jag inte att det spelade någon som helst roll hur varorna var vända på bandet. Det blev så småningom automatiskt att man undermedvetet visste var streckkoden satt, så man vände varan rätt när man scannade, och jag tyckte aldrig det var betungande på något sätt.
Inte heller störde varuberg mig.

Däremot var det lite märkligt den gången en kund radade upp varorna mycket noggrant, så att alla streckkoder var vända mot mig. Jag scannar inte med min mage. O_o

Och det var störigt då kunderna placerade hela varukorgen på bandet, utan att plocka varorna ur den. Det kan ha hänt att jag, en mycket dålig dag, vände upp och ner på korgen och demonstrativt hällde ut alla varorna ur den på bandet, räckte kunden korgen, och visade var hon kunde lägga den från sig :bag:
Streckkoden stör mig inte heller. Jag vet ju var alla sitter men det kan ta lång tid för vissa kunder att klura ut. 😅

Det sista har jag varit med om en gång. Då bad jag honom (ganska) vänligt men bestämt att tömma korgen först. Han lydde! 😁😂
 
Självscannar mest nu, men annars sorterar jag på bandet, grupperar varor av samma sort ibland, men bygger inte berg.

(Går fram och tillbaka i butiken när jag handlar för att slippa packa om påsen 🙈)


Jag kan som kassörska störa mig på kunder som inte vänder rätt streckkoderna, men vi har inte rullband på jobbet, bara en disk varorna läggs upp på - så jag kan till viss del förstå att man inte tänker på att det kan underlätta för mig.
Men de som aktivt "rättar till" varorna så att streckkoden är nedåt 🤯 - varför?!🫣.
 
Oftast huller om buller, blir vad jag plockar ur korgen/vagn först. Dock alltid med streckkoden åt rätt håll. När jag väl går till en bemannad kassa då. Och då har jag oftast bara köpt några enstaka varor.


Annars kör jag iprincip bara med självskanning när jag handlar. :D Brukar bli så stressad av att behöva plocka ur och sen ner i kassarna i vanliga kassor när jag handlar mycket.:angel:
 
Ingen av dem. Oftast självscannar jag, så problemet finns inte men måste jag interagera med personer tänker jag på annat än tungt/lätt.

Tänker mer på typ hur jag vill packa i påsarna sedan, oftast blir det först fryst, sen kylt, sist allt annat. Beroende på hur högt tempo det är på butiken försöker jag ställa varorna med sträckkoden rätt, men jag är alltid noga med att inte skapa högar.
När jag tänker efter blir det nästan automatiskt tyngre grejer först då :)
 
Tyngre/tåliga varor först, streckkoden mot mig om inte de i kassan är snabba så att jag inte hinner med att leta rätt på den, varorna en och en med avsikt att avstånden ska vara lagom till skanningen (exakt vad lagom är vet jag dock inte, har aldrig jobbat i en sådan kassa).
 
När jag jobbade i kassan på lokala Ica var det en man som kom och hade packat alla sina varor i påsen redan, vi hade inte självscanning. Han blev dessutom superförnärmad när jag bad honom lägga upp varorna på bandet (”Men då måste jag ju packa dem igen!”). Ytterst oklart hur han hade tänkt sig att det skulle gå att scanna av allt annars.
 
Streckkoden åt det håll som underlättar för kassapersonalen. Vår kassa har scanner vänd bort från kunden så väldigt många lägger fel, tanken räknas dock också. Lägger upp en och en, och brukar ta de tyngre först. Men det är inte ovanligt att man scannar 3 chipspåsar och sen kommer det en 3 kilos vattenmelon.
 
Tyngre/tåliga varor först, streckkoden mot mig om inte de i kassan är snabba så att jag inte hinner med att leta rätt på den, varorna en och en med avsikt att avstånden ska vara lagom till skanningen (exakt vad lagom är vet jag dock inte, har aldrig jobbat i en sådan kassa).
Kan bara svara för mig själv men så tätt ihop som möjligt, annars måste man vänta in nästa vara, och målet är alltid att göra jobbet så snabbt som möjligt. Nästan så man föredrar åt varubergshållet.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 829
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 965
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 346
Senast: Bulldoozer
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp