Hur lägger du upp varor på kassabandet?

Hur lägger du upp varor på kassabandet?

  • Ömtåliga varor först, tunga sist.

    Röster: 2 0,9%
  • Tunga varor först, ömtåliga sist.

    Röster: 159 69,1%
  • Huller om buller. Jag bryr mig inte.

    Röster: 69 30,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    230
När jag jobbade i kassan på lokala Ica var det en man som kom och hade packat alla sina varor i påsen redan, vi hade inte självscanning. Han blev dessutom superförnärmad när jag bad honom lägga upp varorna på bandet (”Men då måste jag ju packa dem igen!”). Ytterst oklart hur han hade tänkt sig att det skulle gå att scanna av allt annars.
Du vet väl att vi i kassan kan alla varors pris, och lätt räknar ihop summan i huvudet genom att snegla lite lätt på innehållet i påsen. :angel:
 
Självscannar mest nu, men annars sorterar jag på bandet, grupperar varor av samma sort ibland, men bygger inte berg.

(Går fram och tillbaka i butiken när jag handlar för att slippa packa om påsen 🙈)


Jag kan som kassörska störa mig på kunder som inte vänder rätt streckkoderna, men vi har inte rullband på jobbet, bara en disk varorna läggs upp på - så jag kan till viss del förstå att man inte tänker på att det kan underlätta för mig.
Men de som aktivt "rättar till" varorna så att streckkoden är nedåt 🤯 - varför?!🫣.
Kanske tror att ni har läsaren på "bandet"/bordet vad ni nu har? Finns ju butiker som har det. Fast det brukar man ju se..
 
Jag valde huller om buller, för oftast är ju de allra tyngsta grejerna längst ner i korgen och då tar det orimlig tid om jag ska få till det. Men jag försöker ju få lätta och ömtåliga grejer sist. Alltid en och en vara och streckkoden mot mig. Vilket ju är oerhört tröttsamt när kassan visar sig ha scanningen åt andra hållet 😆
 
bygger babels torn! :rofl:
tunga saker först försöker jag med
om jag inte känner mig stressad försöker jag väda ean koderna rätt med
 
Har jag också varit med om, sa till personen att det inte var okej, jag ville underlätta för kassapersonalen för jag har själv jobbat i kassa. Då bad faktiskt personen om ursäkt.


Då var den personen trevligare än den jag hade bakom mig. Hon bara sa surt att hon gör som hon vill. Jag talade om vad jag tyckte om beteendet men jag orkade sen inte fortsätta diskussionen. Vissa situationer tar mer energi än det ger.
 
Unndviker gärna kassaband då jag blir stressad av hela proceduren men om det är ända alternativet så finns det nog inte så mycket utrymme att fokusera över tyngden. Jag har oftast fullt upp med att hinna få upp få upp varorna på en rad. Letar gärna streckkoder men det tar ofta lång tid för mig så har sällan ro till det om det är lång kö. Är inte så snabb vid kortbetalningen heller så blir ofta besvärad av att jag stoppar upp kön tillräckligt ändå. Packar långsamt med brukar oftast handla så få grejer så det blir dock sällan ett större problem.
 
Då vet jag var jag har min plats alltså! ;)

Jag skötte det här tidigare bra, vände streckkoden osv. Men när man inte längre ser bra... ja, hur ska jag säga, det skulle väl ta mig en timme i kassan med förstoringsapparater att leta streckkod och vända rätt, och jag känner att ingen vill ha mig där så länge, vare sig kassapersonalen eller medmänniskorna i kön bakom mig.

Så numera håller jag min blindkäpp i ena handen och fiskar upp varor med andra, tar i det jag får fatt i helt sonika och lägger upp som det hamnar på bandet, oftast går det rätt långsamt för mig och när jag ska sätta min korg så brukar någon vänlig själ hjälpa mig få den rätt, för givetvis får jag alltid i den på tvären.

Det är ganska intressant att se hur den personen bakom mig nästan spritter i hela kroppen för att vilja hjälpa mig när jag famlar runt i korgen efter mina varor när den börjar bli mer åt det tomma hållet, men de lägger band på sig.

Och-givetvis är det ofta standard att jag glömmer pinnen eftersom jag inte "ser" den där den ligger osynlig bland en massa mönster svår att urskilja, och jag är ju helt fokuserad på att skynda mig, bli klar och inte göra misstag. Men inte ens det brukar få folk att bli arga som tur är :D

Vad jag däremot tycker, är att kassapersonal som inte ger mig kvittot i handen får dela plats med mig i helvetet ;)
"Vill du ha kvittot?" är ibland en fråga.
"Ja tack" inget händer men jag hör att det skrivs ut....
"det är där" säger personalen utan hänvisning eller något

Typ ... var?! Bättre med de som ser till att jag får det i handen. De personal som när jag betalar med kontater ger mig mynt och sedlar tillbaka ihop i en och samma hög har en plats på min andra sida i helvetet.

Fanns inte en suck i världen när jag jobbade att jag betett mig illa gentemot någon som har ett handikapp eller suckat över att varorna var åt fel håll :heart Det fick ta den tid det tog, klart en hade förståelse. Vi var ju en liten byabutik, det hände att jag eller någon annan bar hem varorna till en kvinna som var stöpplig att gå samt hade ett förståndshandikapp om hon kom in utan en ledsagare. Chefen var helt ok med det, det funkar liksom så i en liten by.

Vi hade också några i rullstol som kom in och jag var väldigt irriterad när deras ledsagare la sig i. Jag var fullt kapabel att sträcka mig för att ta emot betalningen samt ge tillbaka växel och kvittot. Det var liksom inte ledsagaren som var min kund.

Jag hade rätt bra pondus på den tiden också, att hantera en irriterad kö pga något sådant var inga problem :D
 
Tunga varor först och streckkod mot mig, blippar kortet och styr ner vagnen till "packområdet".
Vill att det ska gå kvickt och smidigt, så att jag kan komma mig därifrån snabbast möjligt 😅
 
Några har redan skrivit detta men vill försvara mig inför f d och nuvarande kassörskor: streckkoden ska vara åt olika håll beroende på vilken butik man handlar i. Jag kan inte hålla ordning på vilken affär som har vad. Jag har flera gånger prydligt lagt alla varors streckkod åt fel håll...
 
Tunga saker först, med fördel för "kantiga" före "påsar"... På rad så inga berg.
Ömtåliga saker sist, men streckkoden är totalt ointressant. Som fler påpekat, de är olika i olika affärer... Så den får kassapersonalen sköta bäst de vill..
 
Fanns inte en suck i världen när jag jobbade att jag betett mig illa gentemot någon som har ett handikapp eller suckat över att varorna var åt fel håll :heart Det fick ta den tid det tog, klart en hade förståelse. Vi var ju en liten byabutik, det hände att jag eller någon annan bar hem varorna till en kvinna som var stöpplig att gå samt hade ett förståndshandikapp om hon kom in utan en ledsagare. Chefen var helt ok med det, det funkar liksom så i en liten by.

Vi hade också några i rullstol som kom in och jag var väldigt irriterad när deras ledsagare la sig i. Jag var fullt kapabel att sträcka mig för att ta emot betalningen samt ge tillbaka växel och kvittot. Det var liksom inte ledsagaren som var min kund.

Jag hade rätt bra pondus på den tiden också, att hantera en irriterad kö pga något sådant var inga problem :D
Det är bra! Då hamnar med andra ord inte du eller jag i helvetet då :D

Jag är inte ännu van vid att handla här, men när jag bodde i Skåne var de ju rätt vana vid mig till slut också :D

Men det var stor skillnad på före och efter jag fick blindkäppen faktiskt. Både hos personal och hos övriga kunder, mycket mer tålamod efter. Vet så väl frustrationen över att jag glömt pinnen tidigare och kunden efter lagt den med en smäll efter mina varor, det händer aldrig nu.



Jag handlar inte med självscanning för övrigt, just eftersom det är för svårt, så allt sånt där man ska trycka på touchskärmar och skärmar i allmänhet är wow för alla, utom vissa.... Så utvecklingen mot mer AI och mindre mot servicemänniskor är inte bra tycker jag.
 
Jösses vad alla är snabba - jag skulle aldrig hinna undvika att bygga varuberg, lägga tyngsta först OCH leta streckkoder, jag får nöja mig med två av tre om det ska ta rimlig tid. Slänger liksom stressat upp en grej i taget i någotsånär tyngdordning (tyvärr ligger ju det tyngsta redan i botten på min fulla korg eller vagn) medan kassapersonalen typ står och väntar på varje vara och kön flåsar i nacken :o Dock ytterst sällan jag handlar i butik sedan pandemin bröt ut.
 
Några har redan skrivit detta men vill försvara mig inför f d och nuvarande kassörskor: streckkoden ska vara åt olika håll beroende på vilken butik man handlar i. Jag kan inte hålla ordning på vilken affär som har vad. Jag har flera gånger prydligt lagt alla varors streckkod åt fel håll...
Hm. Något nytt, var handlar du mat där streckkoden inte ska vara "mot dig"? :)
 
Har också jobbat i kassa. Såvida man försöker med streckkoderna i mån om tid och inte gjorde berg var jag nöjd. Är streckkoden svår att hitta? Du behöver inte vända ihjäl dig då kassören kan lösa det snabbt. Aj vad det kliade i fingrarna när någon kämpar, ja än idag när man själv vet var koden sitter:D Men finns det möjlighet så hjälper det att inte behöva vrida, många moment ändå som sliter i längden.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 920
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 347
Senast: Bulldoozer
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp