Hur lätt någon kan försvinna

Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året.
Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga walking tracks.

Mannen var 18 år. Född här på ön och har "gone bush before" uppe och runt bergen i naturreservatet i upp till 3-4 dagar.

Problemet den här gången, förutom att han aldrig kom tillbaka, var att hans mentala hälsa var på botten.

Dagen innan han försvann blev han omhändertagen av polis och hemkörd utan att de egentligen gjorde någon hälsocheck på honom. Han hade bankat på någons hus och de ringde polisen.
Helt klart förvirrad och eventuellt påverkad av droger (prescribed medication). Eller tvärt om, att han INTE hade tagit sin medicin?

Dagen efter försvinner han, han ses gå mot en av walking tracksen han känner till.

Pga hans hälsa börjar man söka redan samma kväll/efterlysa på Fb mm

Dagen efter börjar man leta i naturreservatet.

2 eller 3 dagar senare hittas hans kläder, keps, långärmad tröja, t-shirt och shorts uppe i reservatet några meter ut i bushen från stigen.

Dessa första dagar var natt-temperaturen runt 6-8 grader och duggregn. Ca 25 grader mitt på dagen.

Man tar in en hund 7 dagar senare som nu inte hittar nånting efter att hundratals personer klampat omkring där uppe i skogen.

Helikopter sattes in direkt men man flög aldrig med värmekamera.

I 2 veckor sökte man, sedan måste de dra tillbaka personal. Mannen är aldrig funnen...

Så många tankar!
 

Drunknat och drivit ut till havs?
Så kan det ju såklart vara.

Hans kläder hittades dock så långt ifrån vatten man kan komma på en ö. Men inom en timme (till fots) skulle han ha kunnat nå vatten.

Eftersom kläderna inte hittades förrän 2 dagar senare (shorts och t-shirt) och dag 3 (långärmad tröja och keps) kan man tänka sig att han kanske var vid liv i 2 dagar?

Det är omvänt hur man tar av sig kläder och hur de hittade kläderna då den långärmade tröjan hittades en dag efter t-shirten?

Finns inga detaljer om något gjordes för att spåra hans mobil tex? Vilket jag tycker är konstigt. Jag känner inte hans familj så vill inte fråga. Men de har postat mycket på FB men inget om mobil. Kanske den var lämnad hemma?

Om han dött av hypothermia borde han ha hittats tycker man.

Det kan heller inte uteslutas att han ville försvinna. Han kan ha tagit sitt liv men borde då inte vara för långt ifrån där kläderna hittats?

Jag tänker även att han kunde ha haft en gömma redan på någon hemlig plats och bytt kläder. Men det stämmer inte med den mentala ohälsan cykeln han befann sig i enligt systern (som bodde ihop med honom)

Men vem vet
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig. En 22-åring är fortfarande försvunnen här på ön. Det har framkommit mer detaljer... Förra...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp