Bukefalos 28 år!

Hur långa klor?

Klipper så kort det går, vilket på V ändå tillslut blir för långt pga hans SLO. Så någon gång/år får han sövas och så klipps klorna rejält korta, mitt på pulpan. Efter det går de att hålla efter ett bra tag innan det behöver göras om. Problemet är att klorna är fula och deformerade och att pulpan följer med när klon växer - svårt förklara.

Hörs eller ej är vanskligt då de växer knas. Men på V ska de inte höras - däremot kan de vara på tok för långa fast de inte hörs.
 
Alltså finns det faktiskt hundar som kan gå utan att klorna klickar i golvet? Hur går de då, och hur sjukt korta klor har de?

Jag klipper en gång i veckan, och ser till så att klorna inte rör marken då hunden står stilla. Jag försöker komma ihåg att hunden ändå behöver sina klor, och att man inte ska fila ner dem till små stumpar.
 
Jag klipper dom ungefär en gång i veckan, dom växer som ogräs! Men oavsett hur kort dom än är så låter de alltid lite när dom går på golvet, så tror också de beror väldigt på hur tassarna och klorna är utformade.
 
Hanens pulpa är tyvärr lång. Dock är klorna inte så långa att de tar i golvet när han står rakt upp och ner. Men de är en aning långa. Han verkar dock inte bry sig alls om det, kanske bara är jag som är kinkig. Tikens klor känns lagom långa. Klickar inte när hon går men dom är inte så korta att hon inte har grepp heller. Jag försöker klippa 1 ggn per vecka. Det verkar optimalt för mina två.

Schäfern jag hade tidigare klippte jag väldigt sällan. Han slipade ner dom väldigt bra själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 883
Senast: Hellhound
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 249
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 999
Senast: Mkb
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp