Hur länge ska ett par ridbyxor hålla?

Araminta

Trådstartare
Använder mina (helskodda MH) 3 dar/vecka och de har börjat gå upp i sömmarna efter cirka 1 år. Tycker det känns lite, vad är brukligt?

Sv: Hur länge ska ett par ridbyxor hålla?

Har haft mina Domino i 6 år nu, det är ju verkligen budget så tycker dina inte höll så länge heller.

har ett par från hööks som säkert är 3 år gamla men fortfarande hyfsat hela :p (dvs missfärgade, nåt hål på knät och utsliten skoning) och de har jag andvänt rätt flitigt

tycker inte att dina borde ge sig ännu

Mina knäskodda Pikeur som jag använde ca 4 ggr/vecka gick sönder efter typ 5 månader... Och kostade 1200 kr... :crazy: :mad:

Helskodda tycker jag håller längre, mina MH gick sönder nu i vintras, efter 7 års användande! DET tycker jag är kvalitet för pengarna! :love:

- Så man kan egentligen dra den enkla slutsatsen att det är olika från plagg till plagg!

Mina MH var helskodda med äkta läder, är dina av fusk? Det kan ju nämligen vara en av anledningarna till att dom går sönder. Sedan så kan dom ha olika sorts tyg till olika modeller, mina var av ett tunnare, gårdare och tätare tyg, om jag jämför med mina Pikeur.

Diana

jag har mina favoriter, två par helskodda eurostar som jag har använt ca 3-7 dagar i veckan i 5 år nu, och dom ser fortfarande ut som om dom är helt nya!! :love: inte det minsta missfärgade och inga lösa sömmar. inte ens resåren har blivit sämre.
och det är vad jag förväntar mig av ett par ridbyxor för 1600kr

har testat flera olika budget märken som har gått sönder rättså snart, så nu köper jag enbart eurostar.

Pratade du med butiken där du köpte dina Pikeur ridbyxor? Du har ju 1 års garanti och de skall inte gå sönder efter bara 5 månader.

Det låter som ett måndasexemplar tycker jag. Jag har haft mina MH-byxor i 3 år och de ser ut som nya nästan. Inget sligage öht.
Mina äldsta ridbyxor som fortfarande är hela och fräscha köpte jag 85. Ridbyxor ska hålla för stallarbete och ridning tycker jag.

Jag har två par MH byxor, ett par helskodda och ett par knäskodda. De är köpta ungefär samtidigt och jag tänker inte köpa fler kan jag ju säga... De är de enda byxor (jag har allt från riktigt billiga märkeslösa till Euro Star byxor) som har gått sönder hittills... Och de är ändå använda minst. :crazy:

Ungefär ett halvår och 5 användningar tog det innan skoningen på de helskodda började släppa. Även fickorna gick sönder då. De knäskodda har fått skumma vita fläckar i tyget...

Jag är ändå försiktig med mina byxor, jag vill att de ska hålla sig fräscha.

Känns jävligt surt. Jag betalade 700 (eller 800 tom? Nära tusenlappen var det iaf) för de knäskodda och 1300 för de helskodda. :crazy:

Jag orkar inte tjafsa med dom, eftersom det är en av mina stammis-butiker... Just nu hjälper dom mig med att laga mitt OS-pannband, och innan dess har dom hjälpt mig med massa annat... GRATIS!! :love:
Så ne, jag orkar faktiskt inte med att tjafsa med dom!

Diana

Jag tycker att ett år är helt okej faktiskt. Brukar få köpa nya brallor en gång om året för att de börjar bli sjaskiga.

tjaffas behöver man ju inte göra utan man kan ju bara påpeka det lite försiktigt :p

Va har ditt OS pannband gått sönder, på vilket sätt? :confused:

Jag har ett par helskodda HH från hööks, de har hållt i 1,5 år nu. Dragkedjan börjar gå sönder, sömmarna i linningen börjar ge sig och skoningen börjar bli lite väl sliten.

Sen har jag ett par helskodda Eurostar som har hållt i 6 år nu, de är kvalitét.

börjes, hööks mm är bara att kasta åt h-vete.

pikeur, euro-star, cavallo mm håller mkt mkt längre. jag använder mina ridbyxor jämt (har dem även hemma), bor nästan i dem. och för de pengarna köper jag hellre ett par som passar och håller ett par år istället för att köpa flera av de billigare sorterna...

dock köper jag på rea så mina helskodda pikeur brukar gå på ca 600kr... :angel:

elskodda tycker jag håller längre, mina MH gick sönder nu i vintras, efter 7 års användande!

En liten fråga bara... Funderar på hur du kunnat ha dina byxor i 7 år? enligt min snabba beräkning köpte du dom då som 7åring om du nu är 14 idag. har du inte växt något alls flicka lilla? Kalasbyxor med andra ord, anpassar sig efter växten:idea:

Har haft tre par MH (mot bättre vetande), hade varit glad om de hållt ett år. Sömmarna släpper väldigt tidigt, ett par hade nog börjat ge sig redan efter första tvätten.

Jag skyr MH´s grejor som pesten, de håller inte. Har haft en jacka som jag inte haft i stallet, t o m den släpper i sömmarna efter första tvätten.

Inte imponerande, skorna ska vi bara inte prata om...

Jag är 21 och kan ha samma byxor som när jag var 9. Alla var förstora för mig då, men nu fyller jag ut dem bättre. Har flera par som jag köpte när jag hade ridit nåt år, så de är väl från när jag var 8-9 nånting.
Å andra sidan har jag alltid varit jättelång och fått köpa yxor som passar på längden men inte så bra på bredden... Säkert därför jag fortfarande kan ha alla byxor. :p

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 500
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag har blivit så kär i en tapet från Rusta... 2
Svar
29
· Visningar
1 578
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka