Hur långt efter kastrering kan han börja gå med ston?

charmant

Trådstartare
Har kastrerat min 3 årige kille.hur länge efter det är det lämpligt att släppa honom med stona?Tacksam för svar.

veterinären säger att dom kan känna sig lika hingstiga upp till en månad efter.
Jag kastrerade min nu i feb som 3 ½ åring och han är hingstig med ston och kan absolut inte gå med blandat, både valacker och ston. utan han funkar utmärkt med antingen eller.

Vissa valacker är det aldrig lämpligt att släppa med ston igen eftersom de fortsätter klättra..

Men jag antar att du vill veta hur länge du ska vänta så du är säker på att hästen är infertil så du kan PROVA se om den kan gå med ston igen?

Isf så det besked jag fått har varit att upp till tre månader kan de ha fertila spermier kvar.

Men jag antar att du vill veta hur länge du ska vänta så du är säker på att hästen är infertil så du kan PROVA se om den kan gå med ston igen?
Tror inte han har gått med ston innan :D

Han var väldigt vanvårdad när jag fick honom för en månad sen och inte emr hingstig än att han "pratade"lite.Har aldrig klättrat på någon anna häst eller så.Kastrerade honom så fort hans kropp klarade av det så jag vet inte om han någonsin insett att han är hingst mer än precis veckan innan kastrationen typ då han piggade på sig efter att han fått äta upp sig efter vanvården.

ok. Men då ska det nog inte va någe problem, får man fråga vad det är för en sorts häst :)

Ca. 50 dygn enl. "vetten" som kastrerade min tar det innan hormonerna försvinner ur kroppen efter kastration.

Det har nu gått sex månader, och de finns kvar ännu och han hade bara sett flickor på avstånd några gånger i sitt liv innan kulorna rök 3,5 år gammal. Men de är ju individer :D Valackar skall elimineras för han är kungen och ston stenkontrolleras och tuktas till att inte ha egen vilja så vad gör man mer än bara inser verklighet och rystar på huvudet :crazy:.

MVH/

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: animalasia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 155
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka